Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mijn eerste witbier recept

Gestart door Larsje40, 07-05-2020 21:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Larsje40

Onderstaand mijn eerste witbier recept.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik zit nog te denken om wat gedroogde citroenschil mee te koken de laatste 10 minuten. of zeggen jullie niet doen??
Hoor graag jullie verbeterpunten/aanpaspunten voordat ik ga brouwen.

Ik had nog wel een vraagje betreffende het spoelwater. Ik heb dit recept gemaakt in BrouwHulp. die heeft zelf het spoelwater berekend. Nu is het zo dat ik ga brouwen met BIAB methode. klopt dit dan nog of moet ik dan spoelwater weglaten? en hoe dit in BrouwHulp aan te passen? (gewoon spoelwater op 0? en meer startliters?) en klopt het berekende SG dan nog wel?

Ik wil de Fermentis WB-06 safbrew gebruiken als gist 5 gram

THNX

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptWitbiertje
Brouwdatum07-05-2020
BierstijlWitbier
Volume8,8 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)11 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
10,00 lWater uit Horst aan de Maas
2,61 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
56 mg/l7 mg/l27 mg/l174 mg/l45 mg/l33 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,25 kgPilsmoutDingemans3 EBC60,0 %
0,83 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC40,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.4,8 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.4,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
6,0 gHallertauer Perlepellets4,6%60 min.8,3 IBU
4,0 gSaazpellets1,4%30 min.1,4 IBU
2,0 gCascadepellets4,9%10 min.1,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gKorianderzaadspecerijkoken

BritneysBeers

In mijn eerste witbier kocht ik biologische tarwevlokken en havervlokken bij de Ekoplaza....
die moet je eerst activeren door te koken in pannetjes op het fornuis, zodat ze geactiveerd worden en tijdens het maischschema actief zijn.
Bij tarwevlokken en havervlokken bij braumarkt/Brouwland is deze activatie meestal niet nodig (lees bij product even goed)

Mijn tarwevlokken en havervlokken werd een enorme pap en dit heb ik toen het weer was afgekoeld in zijn geheel bij de moutstort gegooid in de ketel.

In eerste instantie smaakte het naar witbier, helaas was de nasmaak als die van pap. dus... alles weg gegooid  :huilen: :huilen:
Bespaar jezelf mijn pap ervaring en ga voor de Brouwmarkt/brauland vlokken/haver.
Het zal vast ook kunnen met die van de Ekoplaza... maar ik weet niet hoe, en durf niet opnieuw te proberen, gedver pap.

Proost,
Jeroen.

Larsje40

Citaat van: BritneysBeers op 07-05-2020  21:10 uIn mijn eerste witbier kocht ik biologische tarwevlokken en havervlokken bij de Ekoplaza....
die moet je eerst activeren door te koken in pannetjes op het fornuis, zodat ze geactiveerd worden en tijdens het maischschema actief zijn.
Bij tarwevlokken en havervlokken bij braumarkt/Brouwland is deze activatie meestal niet nodig (lees bij product even goed)

Mijn tarwevlokken en havervlokken werd een enorme pap en dit heb ik toen het weer was afgekoeld in zijn geheel bij de moutstort gegooid in de ketel.

In eerste instantie smaakte het naar witbier, helaas was de nasmaak als die van pap. dus... alles weg gegooid  :huilen: :huilen:
Bespaar jezelf mijn pap ervaring en ga voor de Brouwmarkt/brauland vlokken/haver.
Het zal vast ook kunnen met die van de Ekoplaza... maar ik weet niet hoe, en durf niet opnieuw te proberen, gedver pap.

Proost,
Jeroen.

THNX voor de tip, maar in mijn recept zitten geen tarwe of havervlokken. Dus denk niet dat dit van toepassing is.

IONOX

WB-06 geeft van zichzelf al een zuurtje mee. Eigen keuze of je wat citroenschil mee wil koken. In principe kan het, let wel op de balans.
Prima startpunt om een eerste witbier mee te brouwen zo. 1 van mijn eerste witbieren waren ook Perle/Cascade qua hopgift.

BritneysBeers

Citaat van: Larsje40 op 07-05-2020  21:15 uTHNX voor de tip, maar in mijn recept zitten geen tarwe of havervlokken. Dus denk niet dat dit van toepassing is.

Oh ja, zie ik nu pas  :-X
Niks gezegd.

Marcel_k

En inderdaad, in BrouwHulp maischwater zo hoog maken, dat spoelwater nul wordt. Ik deed altijd stiekem toch 1 litertje om een beetje te spoelen.

Griebelienus

Citaat van: BritneysBeers op 07-05-2020  21:10 uIn mijn eerste witbier kocht ik biologische tarwevlokken en havervlokken bij de Ekoplaza....

Proost,
Jeroen.

Wat een interessant verhaal is dit. Het kan zeker met de uitstekende vlokken van de biowinkels. Ik koop al sinds jaar en dag mijn haver en tarwevlokken bij de Ekoplaza of een andere biowinkel. Biologisch en en nog goedkoper ook.
Nooit gezeur mee gehad. Niks apart "activeren" of zoiets nodig. Gewoon schroten en mee in de maisch. Alleen als je erg veel haver of gerst (>20%) toevoegt, kan je er voor kiezen om een maisschap van 52-54 graden (verstijfseling temp van tarwe) of 56-62 graden (verstijfseling temp van haver) te maken. Maar zeker niet koken (100 graden) van tevoren, dan wordt het inderdaad pap en dan komen de suikers van deze ongemoute granen er ook niet meer makkelijk uit voor de mout-enzymen van de gerstenmout. Zie voor nader uitleg het boek van Adrie Otte (Verander water in bier, blz 122)

Griebelienus

Citaat van: IONOX op 07-05-2020  21:29 uWB-06 geeft van zichzelf al een zuurtje mee. Eigen keuze of je wat citroenschil mee wil koken. In principe kan het, let wel op de balans.
Prima startpunt om een eerste witbier mee te brouwen zo. 1 van mijn eerste witbieren waren ook Perle/Cascade qua hopgift.

Het zou verrassend zijn als de WB-06 van zichzelf meer zuur zou meegeven, dan een andere gist (maar ik brouw vooral met Hoegaarden-opkweek en een keer met MJ21 en ik ken de wb-06 niet). Vrijwel alle gistprocessen zorgen voor een daling van de pH-waarde. Zo hebben de meeste van mijn bieren, -ook al smaken ze wat zoeter- een pH van rond de 4,5. Dat is ook logisch omdat er koolzuur in het onstane bier is opgelost en dat wordt zelfs nog meer door hergisting op fles.

@Larsje40
Wat betreft de standaard-parameters voor witbier in Belgische stijl is het vrij gangbaar om behalve ongemoute tarwe, zowel koriander als bittersinaasappel toe te voegen. Dus als je naast de 3 gr koriander ook 3 gr bittersinaasappelschil (gedroogd) of ook  een paar gram verse (biologische!) sinaasappelschil een paar minuten meekookt, moet het lekker fris worden.

Maar, wat betreft je hopkeuze, zou ik het zonde van de Perle vinden om die 60 minuten mee te komen als bitterhop. Die heeft als een van de weinige hopsoorten een echte herkenbare munt-smaak, als je hem als late hopgift meekookt, samen met de Cascade op 10 minuten. Die munt-smaak is echt bijzonder en mixt goed bij een witbier. Kan je beter een paar gram Cascade extra, bijvoorbeeld 8 gram vanaf 30 minuten meekoken. Dan krijg je toch nog wat meer die grapefruit-aroma, maar met ongeveer dezelfde bitterheid.  Maar als je niet houdt van de munt-smaak van Perle, dan kan je het beter zo laten. Ziet er verder prima uit.

Brouwze !

IONOX

Citaat van: Griebelienus op 08-05-2020  00:26 uHet zou verrassend zijn als de WB-06 van zichzelf meer zuur zou meegeven, dan een andere gist (maar ik brouw vooral met Hoegaarden-opkweek en een keer met MJ21 en ik ken de wb-06 niet). Vrijwel alle gistprocessen zorgen voor een daling van de pH-waarde. Zo hebben de meeste van mijn bieren, -ook al smaken ze wat zoeter- een pH van rond de 4,5. Dat is ook logisch omdat er koolzuur in het onstane bier is opgelost en dat wordt zelfs nog meer door hergisting op fles.

@Larsje40
Wat betreft de standaard-parameters voor witbier in Belgische stijl is het vrij gangbaar om behalve ongemoute tarwe, zowel koriander als bittersinaasappel toe te voegen. Dus als je naast de 3 gr koriander ook 3 gr bittersinaasappelschil (gedroogd) of ook  een paar gram verse (biologische!) sinaasappelschil een paar minuten meekookt, moet het lekker fris worden.

Maar, wat betreft je hopkeuze, zou ik het zonde van de Perle vinden om die 60 minuten mee te komen als bitterhop. Die heeft als een van de weinige hopsoorten een echte herkenbare munt-smaak, als je hem als late hopgift meekookt, samen met de Cascade op 10 minuten. Die munt-smaak is echt bijzonder en mixt goed bij een witbier. Kan je beter een paar gram Cascade extra, bijvoorbeeld 8 gram vanaf 30 minuten meekoken. Dan krijg je toch nog wat meer die grapefruit-aroma, maar met ongeveer dezelfde bitterheid.  Maar als je niet houdt van de munt-smaak van Perle, dan kan je het beter zo laten. Ziet er verder prima uit.

Brouwze !

Ik zou zeggen, test het uit. WB06 geeft een licht zuurtje af.

Larsje40

Bedankt allemaal.

Ik heb ook nog Mangrove Jack's liggen M21. dus die zou ik ook nog kunnen gebruiken.

Denk dat ik het gewoon eens ga proberen zoals in eerste instantie bedacht. Het betreft ook mijn eerste biertje en als het niet smaakt dan passen we het gewoon de volgende keer aan.

@ Griebelinus: Betreffende de hop: zou ik de Saaz dan helemaal weglaten? of zal ik die dan juist 60 minuten laten koken? of welke hop soort zou jij dan 60 min mee laten koken?
En dan Cascade 30 minuten 6 gram en 2 gram 10 minuten. (hou niet zo heel erg van munt maar dat ga ik zeker volgende keer proberen .

Ik heb eens gekeken in BrouwHulp maar als ik 6 gr. Cascade 30 minuten mee lkaat koken komt hij onder in die schuifjes bij bitterheid wel een stuk bitterder uit. ik heb nu gekozen voor 3 gr. Dan zit hij volgens de schuifjes nog binnen de grenzen. van de classificatie. en heeft een bitterheid van 14 IBU (met 6 gram komt hij op een bitterheid van 18 IBU.

Dus denk dat ik het zo aanpas dat ik wel de Perle 60 min laat koken, de Cascade en Saaz zoals in recept met als extra een extra gift Cascade van 6 gram 30 min mee laten koken.

Zou dit wat zijn?

THNX.

Larsje40

Dus dit gaat hij worden!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptWitbiertje R
Brouwdatum07-05-2020
BierstijlWitbier
Volume8,8 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)14 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
12,00 lWater uit Horst aan de Maas
0,61 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
56 mg/l7 mg/l27 mg/l174 mg/l45 mg/l33 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,25 kgPilsmoutDingemans3 EBC60,0 %
0,83 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC40,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.5,8 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.5,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.5,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
6,0 gHallertauer Perlepellets4,6%60 min.8,4 IBU
3,0 gCascadepellets4,9%30 min.3,4 IBU
4,0 gSaazpellets1,4%30 min.1,4 IBU
2,0 gCascadepellets4,9%10 min.1,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
5,0 gSafbrew Wheat (WB-06)bovengist

BritneysBeers

Citaat van: Griebelienus op 08-05-2020  00:04 uWat een interessant verhaal is dit. Het kan zeker met de uitstekende vlokken van de biowinkels. Ik koop al sinds jaar en dag mijn haver en tarwevlokken bij de Ekoplaza of een andere biowinkel. Biologisch en en nog goedkoper ook.
Nooit gezeur mee gehad. Niks apart "activeren" of zoiets nodig. Gewoon schroten en mee in de maisch. Alleen als je erg veel haver of gerst (>20%) toevoegt, kan je er voor kiezen om een maisschap van 52-54 graden (verstijfseling temp van tarwe) of 56-62 graden (verstijfseling temp van haver) te maken. Maar zeker niet koken (100 graden) van tevoren, dan wordt het inderdaad pap en dan komen de suikers van deze ongemoute granen er ook niet meer makkelijk uit voor de mout-enzymen van de gerstenmout. Zie voor nader uitleg het boek van Adrie Otte (Verander water in bier, blz 122)

Mocht dat kloppen dan mag deze website; http://www.bierwoordenboek.com/Tarwevlokken.ashx wel eens de volgende tekst van ze aanpassen:

"Tarwevlokken moeten minstens 20 minuten koken en 10 minuten nawellen. Ook kan ervoor gekozen worden om de tarwevlokken 30 minuten te koken in water. Daarna af te laten koelen en aan de mout of maische toevoegen, zodat het mee doet in het maischeproces.
Gebruik genoeg gewone gerstemout(!), omdat in de tarwevlokken of andere vlokken geen enzymen aanwezig zijn. Ook zijn er geen kafjes meer aanwezig, die belangrijk zijn voor het filtreren."

En Lars, succes!

Griebelienus

Citaat van: BritneysBeers op 09-05-2020  23:16 uMocht dat kloppen dan mag deze website; http://www.bierwoordenboek.com/Tarwevlokken.ashx wel eens de volgende tekst van ze aanpassen:

"Tarwevlokken moeten minstens 20 minuten koken en 10 minuten nawellen. Ook kan ervoor gekozen worden om de tarwevlokken 30 minuten te koken in water. Daarna af te laten koelen en aan de mout of maische toevoegen, zodat het mee doet in het maischeproces.
Gebruik genoeg gewone gerstemout(!), omdat in de tarwevlokken of andere vlokken geen enzymen aanwezig zijn. Ook zijn er geen kafjes meer aanwezig, die belangrijk zijn voor het filtreren."

Ja, wat mij betreft moet die passage echt aangepast worden. Helemaal niet nodig dat apart koken van vlokken. Zeker niet op 100 graden. Ik ga uit van de boeken van Adrie Otte, James Morton, Gordon Strong, Greg Hughes en Zainasheff & Palmer. Daar staat dat allemaal niet in. En natuurlijk de vele tips hier op het forum. Ik heb wel eens een pond havervlokken 30 minuten apart opgewarmd op 58 graden, maar geen verschil gemerkt.

Het verhaal over apart koken, geldt voor ruwe tarwe korrels en ruwe haver etc, niet voor vlokken. Voor ruwe granen klopt het wel (en zo staat dat ook op pag 123 in het boek van Adrie Otte.) Vandaar dat vlokken een betere (snellere) optie zijn voor brouwers.

Greetz,
Grieb.

BritneysBeers

Citaat van: Griebelienus op 12-05-2020  11:17 uJa, wat mij betrefet moet die passage echt aangepast worden. Helemaal niet nodig dat apart koken van vlokken. Zeker niet op 100 graden. Ik ga uit van de boeken van Adrie Otte, James Morton, Gordon Strong, Greg Hughes en Zainasheff & Palmer. Daar staat dat allemaal niet in. En natuurlijk de vele tips hier op het forum. Ik heb wel eens een pond havervlokken 30 minuten apart opgewarmd op 58 graden, maar geen verschil gemerkt.

Het verhaal over apart koken, geldt voor ruwe tarwe korrels en ruwe haver etc, niet voor vlokken. Voor uwe granen klopt het wel (en zo staat dat ook op pag 123 in het boek van Adrie Otte.) Vandaar dat vlokken een betere (snellere) optie zijn voor brouwers.

Greetz,
Grieb.

Zou goed de reden kunnen zijn dat mijn eerste witbiertje totaal mislukte.... jammer dat ik op die website op de brouwdag zelf, terecht gekomen was. :huilen:

Jacques

Citaat van: Griebelienus op 12-05-2020  11:17 uJa, wat mij betrefet moet die passage echt aangepast worden. Helemaal niet nodig dat apart koken van vlokken. Zeker niet op 100 graden. Ik ga uit van de boeken van Adrie Otte, James Morton, Gordon Strong, Greg Hughes en Zainasheff & Palmer. Daar staat dat allemaal niet in. ...

Je vergeet een schrijver...  :)

Griebelienus

Citaat van: Jacques op 12-05-2020  22:52 uJe vergeet een schrijver...  :)
En natuurlijk lees ik altijd alle verhalen van dr. J. voor het slapengaan. Die zegt ook: vlokken niet vooraf apart koken.  :biersmile:

Larsje40

Vergelijkbare Topics (7)

42694

Gestart door Sebabje

Reacties: 19
Gelezen: 2376

18621

Reacties: 5
Gelezen: 3117

31365

Reacties: 5
Gelezen: 1677

24742

Reacties: 11
Gelezen: 3234

44282

Reacties: 7
Gelezen: 672

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.