Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Simpele IPA om van te leren

Gestart door oneman, 05-05-2020 16:07 u

Vorige topic - Volgende topic

oneman

Hi,

Ik wil een eenvoudige IPA brouwen. Eenvoud lijkt mij de beste manier om ingrediënten te leren kennen. Dus ik heb geprobeerd mij te beperken in mout- en hopsoorten. Ook wordt het mijn eerste poging tot drooghoppen. Overigens houd ik niet van erg bittere bieren, daardoor is de bitterheid niet helemaal stijlvast  ::)

Gaat dit een IPA-achtig bier worden? Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening over de hopgift. Is het OK om alle Amarillo te drooghoppen of kan ik toch beter een deel 10 minuten meekoken?

Dank,

Peter

Recipe overview
===============
Wort Volume Before Boil: 12,50 l
Wort Volume After Boil: 11,00 l
Volume Transferred: 11,00 l
Water Added To Fermenter: 0 ml
Volume At Pitching: 11,00 l
Volume Of Finished Beer: 10,00 l
Expected Pre-Boil Gravity: 1,052 SG
Expected OG: 1,059 SG
Expected FG: 1,014 SG
Expected ABV: 5,9 %
Expected ABW: 4,6 %
Expected IBU: (using Tinseth): 34,8
Expected Color: (using Morey): 22,4 EBC
Apparent Attenuation: 75,0 %
Mash Efficiency: 75,0 %
Boil Duration: 60,0 mins
Fermentation Temperature: 20 ˚C

Fermentables
============
UK Pale Ale Malt 2,500 kg (89,3 %) In Mash/Steeped
UK Medium Crystal 300 g (10,7 %) In Mash/Steeped

Hops
====
UK Pilgrim (9,2 % alpha) 7,00 g Bagged Pellet Hops - 60 Min From End
UK Pilgrim (9,2 % alpha) 10 g Bagged Pellet Hops - 30 Min From End
UK Pilgrim (9,2 % alpha) 10 g Bagged Pellet Hops - 10 Min From End
US Amarillo (6,5 % alpha) 30 g Bagged Pellet Hops - Dry-Hopped (4 days)

Yeasts
======
Fermentis Safale US-05

Mash Schedule
=============
Step: Rest at 66 ˚C  60
Step: Raise to and Mash out at 77 ˚C  10

IONOX

Als je een niet zo bittere IPA wil brouwen, kun je best eens gaan kijken naar een recept voor een NEIPA / Hazy IPA. Dat zijn bieren die erg smaakvol zijn, maar niet die scherpe bitterheid hebben waar jij (denk ik) niet zo van houdt. Wat kenmerkend aan die stijl is, is dat er vaak amper hop toegevoegd wordt in het begin en heeeeel veel hop in de whirlpool/vlamuit en dry-hop toevoeging. Wellicht kun je er eens een paar proeven en dan kijken of dat is wat je precies wil maken. Vooral Amerikaanse fora zitten vol met dit soort recepten.

oneman

Dank  :groots: Ga ik NU naar kijken...

oneman

Goed, over NEIPA's gelezen en overdonderd door de compexiteit van de hopgift, zowel in hoeveelheden, soorten als gefaseerdheid. Dus, nog steeds met het uitgangspunt dat je veel leert door het in het begin relatief simpel te houden, een nieuwe versie van een eenvoudige NEIPA met een lage en zachte bitterheid.

De hoparoma's zullen lang niet zo complex zijn als een echte NEIPA, maar dat kan in vervolgrecepten opgevoerd worden. Dan leer ik tenminste de invloed  van de wijzigingen.

... en natuurlijk moet ik ook NEIPA's gaan drinken om te kunnen vergelijken. Toch lijkt het mij nu al een leuk bier om te proberen, al was het maar vanwege de Amarillo hop.

Recipe Overview
=============================================================
Wort Volume Before Boil: 12,50 l
Wort Volume After Boil: 11,00 l
Volume Transferred: 11,00 l
Water Added To Fermenter: 0 ml
Volume At Pitching: 11,00 l
Volume Of Finished Beer: 10,00 l
Expected Pre-Boil Gravity: 1,053 SG
Expected OG: 1,061 SG
Expected FG: 1,014 SG
Expected ABV: 6,1 %
Expected ABW: 4,8 %
Expected IBU: (using Tinseth): 30,5
Expected Color: (using Morey): 9,9 EBC
Apparent Attenuation: 75,0 %
Mash Efficiency: 75,0 %
Boil Duration: 60,0 mins
Fermentation Temperature: 20 ˚C

Fermentables
Pale Ale Malt 2,500 kg (86,2 %) In Mash/Steeped
Rolled Wheat 250 g (8,6 %) In Mash/Steeped
Rolled Oats 150 g (5,2 %) In Mash/Steeped

Hops
US Citra (15,0 % alpha) 10 g Bagged Pellet Hops - 60 Min From End
US Amarillo (6,5 % alpha) 30 g Loose Pellet Hops - In Second Fermenter
US Citra (11,6 % alpha) 20 g Loose Pellet Hops - In Second Fermenter

Yeasts
Fermentis Safale US-05 1 pack -

Mash Schedule
Step: Rest at 66 ˚C  60 min.
Step: Raise to and Mash out at 77 ˚C  10 min.

Jacques

Wees bedacht op hop creep als je veel koudhop/dry hop gebruikt.

Drink het bier heel snel na het bottelen. Na verloop van tijd krijgt je bier namelijk heel veel koolzuur.
Gebruik de zoekfunctie als je meer wilt weten over dit verschijnsel.

oneman

Dat is goed om te weten, was ik nog niks over tegengekomen. Ook niet in teksten over de vraag om je nu beter tijdens de eerste of tweede gisting kunt drooghoppen. Ik denk dat ik maar eens begin met drooghoppen tijdens de eerste gisting, zoals in het filmpje dat jij op het forum plaatste [1] als optie wordt aangeraden. Dat heeft als bijkomend voordeel dat je twee keer het bier van het sediment en dus potentiële kleine hop deeltjes afhevelt. Dat helpt (volgens het filmpje) ook.

[1] https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40320.msg611110.html#msg611110

Jacques

Citaat van: oneman op 05-05-2020  22:45 uDat is goed om te weten, was ik nog niks over tegengekomen. Ook niet in teksten over de vraag om je nu beter tijdens de eerste of tweede gisting kunt drooghoppen. Ik denk dat ik maar eens begin met drooghoppen tijdens de eerste gisting, zoals in het filmpje dat jij op het forum plaatste [1] als optie wordt aangeraden. Dat heeft als bijkomend voordeel dat je twee keer het bier van het sediment en dus potentiële kleine hop deeltjes afhevelt. Dat helpt (volgens het filmpje) ook.

[1] https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40320.msg611110.html#msg611110

De test loopt nog maar het lijkt er op dat een kleine hopgifte aan het begin van de vergisting het effect van hop creep onvoldoende wegneemt. Blijft een lastig probleem voor ons.

oneman

Ja, rottig probleem. Ik ben benieuwd of ik er tegenaan zal lopen. Als incidentele brouwer zal ik niet degene zijn die het op gaat lossen.  ;)

Maakt het naar jouw weten nog verschil hoeveel dry-hop je gebruikt? Ik zie echt enorme doseringen in sommige recepten... intuïtief denk je dan; hoe meer hop hoe groter de kans op hop-creep. Anderzijds, met genoeg tijd kunnen kleine beetjes enzymen ook grote effecten hebben.

NEIPA lijkt mij hoe dan ook geen bier om lang te laten liggen, maar snel op te drinken.  :biersmile: Dat scheelt misschien ook weer wat. Ben nu vooral benieuwd naar het smaakeffect van dry-hop.

LeonRodenburg

NEIPA's moet je over het algemeen sowieso snel drinken omdat het best lastig is om verkleuring tegen te gaan. Heb je net veel moeite gedaan om een supertroebel, kneitergeel bier te brouwen, trek je na 3-4 weken een fles open loop je het risico dat het toch wat bruinig (en minder aantrekkelijk van kleur) begint te worden. Dus het is bij NEIPA's extra belangrijk om voorzichtig te werken om zuurstofinslag te voorkomen.

Als je vooral graag wilt koudhoppen zou ik het gewoon bij het eerste recept houden, dat wordt echt wel een lekker bier! NEIPA's zijn vrij technisch en dus wat minder vergeeflijk dan een 'reguliere' IPA. Om toch het effect van de koudhop (en misschien de hop creep) wat mooier naar voren te laten komen zoals in de NEIPA kun je de hoeveelheid koudhop verhogen naar 50 g op 11 liter. Het zijn nog geen Amerikaanse hoeveelheden maar genoeg dat hij goed te proeven is.

Je zou wellicht de hoeveelheid bottelsuiker iets kunnen verlagen om zo een klein beetje te compenseren voor de hop creep. Maar snel drinken is ook geen straf.

oneman

Ah, da's ook een goede hint. Pas ik aan. Terug naar de IPA... of toch niet, NEIPA klonk ook interessant. Keuzes, keuzes.  :nut: Misschien eerst maar eens wat NEIPA's drinken, een acceptabele IPA maken (en opdrinken), en dan maar weer eens bezien of ik me ooit aan die technisch moeilijkere NEIPA waag? Klinkt als een plan.

LeonRodenburg

Citaat van: oneman op 06-05-2020  12:18 uAh, da's ook een goede hint. Pas ik aan. Terug naar de IPA... of toch niet, NEIPA klonk ook interessant. Keuzes, keuzes.  :nut: Misschien eerst maar eens wat NEIPA's drinken, een acceptabele IPA maken (en opdrinken), en dan maar weer eens bezien of ik me ooit aan die technisch moeilijkere NEIPA waag? Klinkt als een plan.

Je moet vooral brouwen waar je zelf zin in hebt, zin om te maken en om te drinken! Maar maak de eerste paar keren bij een nieuwe stijl niet te lastig zou ik zeggen, voorkomt teveel variabelen waardoor je niet weet welk ingrediënt welke invloed heeft. En je hebt dan vrijwel meteen een idee wat er bij de volgende batch beter moet. Althans, dat is hoe het voor mij werkt :brouwen:

Zo kun je ook stap voor stap bij die NEIPA uitkomen: na eerste succesvolle batch 'reguliere' IPA eens haver / tarwe erbij, daarna dubbele dosis koudhop, daarna waterbehandeling, enz. Leer je gaandeweg meteen een hoop.

oneman

Precies, dat was het idee. Eenvoudig starten en dan stapje voor stapje opbouwen. Dus, IPA met 50 g drooghop met 1 hopsoort om mee te beginnen.

Jacques

Citaat van: oneman op 06-05-2020  09:26 uMaakt het naar jouw weten nog verschil hoeveel dry-hop je gebruikt? Ik zie echt enorme doseringen in sommige recepten... intuïtief denk je dan; hoe meer hop hoe groter de kans op hop-creep. Anderzijds, met genoeg tijd kunnen kleine beetjes enzymen ook grote effecten hebben.

De hoeveelheid hop maakt uit, net als de hopsoort.

Zie ook het topic Voorkomen hop creep

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.