Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hulp hopplant

Gestart door Arne8, 07-04-2020 21:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Arne8

2 weken geleden kwamen deze sprietjes piepen maar nu, ondanks het mooie weer en veel water geen verandering.
Moet ik nog wat wachten of doe ik iets verkeerd?

Groeten arne

Takkie83

Goom is de hopfluisteraar hier, die krijgt zelfs een dooie hop nog levend  ;D

joenedu

Volgens mij komt dit wel goed, er zitten scheuten genoeg. Misschien zijn ze wat geschrokken van de nachtvorst laatst?

middelaersch

Staat ie in een pot / ton, of in de volle grond?
Je kunt ook te veel  water geven, zeker in een pot....

Ik weet niet welk ras het is, de Fuggles en Target zijn bij mij al bijna een meter, en de wilde hop in de Maasheggen ook.
Ik weet niet hoe dit met de andere rassen zit, en welk ras jij hebt.
Maar ik vind het dus ook wel vreemd dat ze bij jou nog niet echt aan het groeien willen.

Takkie83

Wanneer heb je voor het laatst verse aarde/voeding gebruikt?

Arne8

ik heb deze na het oogsten afgesneden en daarna gewoon zo in de pot laten staan. De hele winter buiten gestaan. Dus momenteel nog niets mee gedaan (enkel afgelopen 2 dagen wat water omdat hij er echt droog uitzag)

Takkie83

Ik zie ook dat wat uiteinden van je sprieten bruin/zwart zijn gekleurd. Naar mijn weten betekent dat toch te weinig water. Je hop mag niet droogvallen. Dagelijks checken/voelen is een must, zeker alstie in de volle zon staat deze dagen. Denk dat je iedere dag wel wat water kan geven, maar zeiknatte aarde in een pot moet je ook niet hebben. Je nieuwe sprieten met roze kop zitten nog vol leven dus als je lief bent voor je plantje komt het vast goed. Maar jaarlijks nieuwe aarde en voeding is ook aan te raden

Arne8

Citaat van: Takkie83 op 07-04-2020  23:12 uIk zie ook dat wat uiteinden van je sprieten bruin/zwart zijn gekleurd. Naar mijn weten betekent dat toch te weinig water. Je hop mag niet droogvallen. Dagelijks checken/voelen is een must, zeker alstie in de volle zon staat deze dagen. Denk dat je iedere dag wel wat water kan geven, maar zeiknatte aarde in een pot moet je ook niet hebben. Je nieuwe sprieten met roze kop zitten nog vol leven dus als je lief bent voor je plantje komt het vast goed. Maar jaarlijks nieuwe aarde en voeding is ook aan te raden

Met nieuwe aarde en voeding bedoel je dan dat het best is om de wortels zo bloot mogelijk te krijgen en hem te verpotten in verse aarde?

Takkie83

Zo bloot mogelijk is niet nodig lijkt me. Gewoon je plant voorzichtig uit de aarde wurmen en met aarderesten en al in een nieuwe pot (of de pot waar die in stond leegkiepen). Laagje verse aarde in je pot, plant erop, verse aarde eromheen, beetje aanduwen, klaar. Goom gebruikt ook nog iets van bolletjes als tussenlaag. Volgens mij niet essentieel maar ik ben dan ook geen expert

BrouwerJantje

Mijn ervaring, gewoon wachten.
Ik  had 2 jaar geleden hop geplant en er gebeurde het eerste jaar niks, oogsttijd was al voorbij.
Het tweede jaar gebeurde er in maart april erg weinig en had nieuwe gekocht.
En toen kwamen ze allemaal op... Dus dubbel hop. ;D

goom

Citaat van: Arne8 op 07-04-2020  21:01 u

2 weken geleden kwamen deze sprietjes piepen maar nu, ondanks het mooie weer en veel water geen verandering.
Moet ik nog wat wachten of doe ik iets verkeerd?

Groeten arne
Niks doen... Gewoon water geven (zorgen dat die niet uitdroogt)
Komt vanzelf goed

Evt optie... Zet hem in een grotere pot, maar is geen noodzaak.

DoubleW

Voeding geven is heel belangrijk voor hop, snelle groeier dus veel stikstof vergelijk het met gras. Water is minder belangrijk alleen als er veel blad aanzit in de zomer. Grond ziet er een beetje eng uit op de foto welke streek van Nederland is dit?

Arne8

Goeie week verder even een update.
De plant gaf ik een verse pot aarde en eergisteren kwamen alle sprietjes uit. Groene blaadjes richten zich naar de zon via een tiental verschillende stekjes. Nu dus wat beter onderhouden. Hopelijk binnen een paar dagen kan ik hem rond zijn draadje beginnen draaien.

Merci iedereen

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.