Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Afvulhoogte fles ONK2020

Gestart door ORKA, 07-03-2020 16:07 u

Vorige topic - Volgende topic

ORKA

Zat net even de regels voor het inzenden van bieren voor het ONK2020 door te lezen en zag dat de voorgeschreven afvulhoogte 1 tot 4 cm vanaf bovenkant dop moet zijn.
Met de beste wil van de wereld lukt dit niet met mijn standaard vulpijpje.
Als ik de fles tijdens het bottelen vul tot bovenkant fles en dan het vulpijpje er uit trek dan  zit ik op 4,5 cm, te laag dus.
Nou kan ik natuurlijk een beetje uit een andere fles overschenken maar dat is wel een beetje prutsen.
Ook een euroflesje van 300 cc even gevuld met exact 300cc water en dan kom ik op 5,2 cm vanaf bovenkant, zie foto.

.nl/uploads/pics/e4f1bb9c210ef5f973d775d6a0056919.jpg][/URL]

Kan me het niet voorstellen, maar wat gaat verkeerd en hoe erg wordt hier op gelet tijdens het keuren?

Neetje

Zodra je flesje stopt met het vulpijpje, deze bijna geheel uitnemen en dan het pennetje tegen de binnenzijde van de hals duwen.
Zo kun je visueel nog enkele cm's vullen.
Voor de bieren die je langer bewaard ook beter. Minder lucht is minder oxidatie.

Snelbier

Hier zelfde probleem, behalve dat ik geen brouw-wedstrijden doe, dus blijft mijn probleem..
Pijpje werkt heerlijk, maar altijd net te weinig in de fles. Kan ik gewoon niet tegen..
Op dit forum zijn veel oplossingen aangedragen, maar werken niet voor elke situatie of pijpje.
- Pijpje omhoog trekken en schuin tegen de flessehals drukken..
Werkt met mijn pijpje niet, afsluitveer is te goed..
- Navullen met pipet of zo..
Lijkt gerommel in de marge, maar scheelt aftrekpunten én mogelijk oxidatie.
===============
Mijn idee: dunnere pijp monteren op de afsluiter.
Scheelt 2-3 cl, precies genoeg om een BNR-fles op 2,5cm af te vullen.
===============
Tijdelijke oplossing: pipetje of klein (druppel-)flesje om na te vullen.
Proost,  Snelbier.

=============
Meet hier net een fles Amstel, zit EXACT (met beetje scheel kijken) op 4cm.
Wat een zunige gasten..

TeVeHa

Citaat van: Snelbier op 07-03-2020  16:31 u===============
Mijn idee: dunnere pijp monteren op de afsluiter.
Scheelt 2-3 cl, precies genoeg om een BNR-fles op 2,5cm af te vullen.
===============

Dàt is wat ik destijds heb gedaan, ik wou ook met een grotere vulpijp het laten vooruit gaan maar toen kreeg ik hetzelfde probleem, dus terug een kleine pijp en iets meer geduld, 't scheelt niet zoveel tijd hoor op een mensenleven, Hans zal dat wel eens berekenen  :)

lier

Ik vul altijd eerst af met vulpijpje en voeg daarna 5 ml suikerwater toe nog maar 1 cm ruimte over.

Chris71

Kroonkurk erop en dan vanaf onderzijde kroonkurk meten. Komt echt niet aan op een millimeter...

henkg

In plaats van een pipet gebruik ik een injectiespuit van 50 ml, daarmee kun je een aantal flesjes achter elkaar bijvullen. Bevalt mij prima.

ORKA

Kwam een oud topic tegen met hetzelfde onderwerp.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10833.0.html
Eén van de redenen zou dus kunnen zijn dat -als- een flesje ploft, er met minder kopruimte een minder krachtige plof is.

Vergelijkbare Topics (7)

22139

Reacties: 48
Gelezen: 21803

29695

Reacties: 5
Gelezen: 2417

5042

Reacties: 7
Gelezen: 9361

29014

Reacties: 7
Gelezen: 3072

21524

Gestart door Erwin

Reacties: 12
Gelezen: 4388

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.