Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brew Monk vergistingsvat

Gestart door Eddiek87, 27-01-2020 18:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwerij KOR

Citaat van: Heyudude op 28-10-2020  09:16 uWelke verwarmingskabel is dat? En waar te krijgen?

En inderdaad een glazen plaat is tricky
https://www.bol.com/nl/p/euromac-warmtelint-4mtr/9200000066368120/

Deze gebruik ik, wordt niet erg warm. Werkt perfect!

joenedu

Citaat van: Heyudude op 28-10-2020  09:16 uWelke verwarmingskabel is dat? En waar te krijgen?

Ik heb deze, bevalt ook prima!

Heyudude

Dank

De huidige die ik heb verwarmt namelijk goed maar wordt te heet max 70 graden.
En constructies met metalen rekjes in een plastic omgeving die kan omvallen of anderszins lijkt me niet handig

Jacques

Citaat van: Rootsman op 28-10-2020  07:30 uDe Brew Monk blijkt wel heel erg ideaal te zijn met de thermometer van de inkbird thermostaat. Deze past precies door het rubber van de Brew Monk thermometer waardoor je de temperatuur in het vat kunt meten!

Ik dacht ook dat een goede afsluiting van de voeler ideaal was. Dit bleek echter niet het geval toen ik een BrewBrain Float aanschafte. De temperatuur van het bier schommelde flink. Nu steek ik de voeler maar net in de opening van de zakbuis. Het gevolg is dat de temperatuur van het bier veel constanter is.

Brouwerij KOR

Ok waardevolle tip! Ga het meteen aanpassen. Bedankt

Splinter

Wat een fijn topic dit!

Ik wil komend jaar een conisch rvs vergistingsvat kopen, en dit beantwoord heel veel vragen.
Voor de kwaliteit zou ik voor SS Brewtech gaan, maar daar zitten voor mij twee nadelen aan:

1. Ik brouw meestal 23-25 liter, en dan lijkt 27 liter me wat krap. Het hangt natuurlijk deels af van hoe enthousiast je gist is, maar wat zijn jullie ervaringen met de hoeveelheden die je hierin kan vergisten?
2. Ik woon klein en heb geen ruimte om een gistkast neer te zetten. Van de Brew Monk spreekt me dus aan er een koeldeksel beschikbaar is, de set-up van Griebelienus is voor mij een heel goede optie. Is iets vergelijkbaars te maken voor de SS Brewtech, zonder dat je meteen een glycol koeler moet aanschaffen?

Sander van Dijk

Citaat van: Splinter op 21-11-2021  18:31 uWat een fijn topic dit!

Ik wil komend jaar een conisch rvs vergistingsvat kopen, en dit beantwoord heel veel vragen.
Voor de kwaliteit zou ik voor SS Brewtech gaan, maar daar zitten voor mij twee nadelen aan:

1. Ik brouw meestal 23-25 liter, en dan lijkt 27 liter me wat krap. Het hangt natuurlijk deels af van hoe enthousiast je gist is, maar wat zijn jullie ervaringen met de hoeveelheden die je hierin kan vergisten?
2. Ik woon klein en heb geen ruimte om een gistkast neer te zetten. Van de Brew Monk spreekt me dus aan er een koeldeksel beschikbaar is, de set-up van Griebelienus is voor mij een heel goede optie. Is iets vergelijkbaars te maken voor de SS Brewtech, zonder dat je meteen een glycol koeler moet aanschaffen?

Beetje een late reactie, maar ik kwam dit topic toevallig weer tegen. Waarschijnlijk wordt dit mosterd na de maaltijd :)

25 liter in een 27 liter vat is erg krap, maar in een 30 liter vat is dit ook nog krap :) Het hangt er ook vanaf welke gist je gebruikt. Gisten zoals de US-05 schuimen, bij een niet te hoge temperatuur, niet zo erg naar mijn ervaring. Daarentegen, sommige Belgische gisten zoals de Westmalle, schuimen juist weer veel en heftig. Je kunt altijd een blow-off gebruiken, maar het nadeel is wel dat je daardoor actieve gist verliest.

Je kunt eventueel ook een schuimstop middel gebruiken, hoeveel de meningen daarover erg verdeeld zijn.

Qua koeling zonder koelkast. Je kunt ipv een Glycol koeler ook een peltier koelboxje met water icm met wat bevroren flessen gebruiken.

hb-lot

De afgelopen weken voor de eerste keer dit vat gebruikt.
Heb de gist voor het bottelen niet afgetapt, maar de kraan onderaan was wel handig bij het schoonmaken. De gist kwam er niet vanzelf gelijk uit (verstopping?), maar wat waterdruk van bovenop deed wonderen om het er doorheen te "duwen".

Uiteindelijk heb ik via het kraantje 30.5 flesje, gevuld voordat deze stopte met aanzuigen. (Het bochtje in de ketel was naar beneden gericht).
Toen ik op dat moment in de ketel keek, lag er misschien nog net een half flesje helder wort  bovenop de gistkoek/slurrie. De hele conus was hier dus mee gevuld. Dit verbaasde mij wel, zal dus volgende keer bij een grotere batch even moeten nadenken over hoe dat pijpje precies te richten, en eventueel wel moeten aftappen.

Vergelijkbare Topics (7)

1962

Reacties: 3
Gelezen: 2738

19922

Gestart door Apo

Reacties: 8
Gelezen: 4928

30110

Gestart door stuart19

Reacties: 17
Gelezen: 5390

19098

Reacties: 11
Gelezen: 7559

09-01-2012 22:12 u
door henkg

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.