Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waar komt die zoethout-smaak vandaan?

Gestart door Novice77, 05-12-2019 17:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Arthur B

Gisteren een (jonge) NEIPA geproefd met een vrij harde bitterheid. Wellicht dat deze nog wegtrekt, maar ik kan me ook zomaar voorstellen dat de bitterheid zich ontwikkelt richting zoethout.

Even afwachten dus, en de volgende keer maar eens in waterbehandeling duiken.

Voor de volledigheid, ik kwam deze post ook nog tegen: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42476.msg643104.html

CiteerIk heb d S-04 twee keer gebruikt, en in de laatste (een blond) proef ik heel duidelijk een soort drop-salmiak smaak. Aangezien ik redelijk beginnend ben vraag ik me af of dit aan de gist zou kunnen liggen, iemand anders dit ooit gehad?

Alsmede de volgende quote:
CiteerMaillardproducten (verbindingen tussen suikers en aminozuren die ontstaan bij hoge temperaturen) kunnen een dropachtige indruk geven aan het bier. De complexe maillardproducten komen in het wort via donkere mout (zwarte mout) en sterke karamelisering van het beslag.

Arthur B

Voor het archief: gisteren een donkere US-05 IPA afgevuld. Op zich aardig gelukt. Het laatste restje was niet meer helder en toen ik dat proefde had ik een zoethout explosie. Maar goed, daar zat dus alles in (gist, hop, mout) dus heel veel verder helpt het me niet. Behalve dan dat geduld het probleem in dit geval oplost.

De hops waren overigens (verse) Galaxy en Simcoe.

Jacques

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.