Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bitter

Gestart door tdp, 10-11-2019 13:12 u

Vorige topic - Volgende topic

tdp

Aangezien we al mooi op het eiland waren, vandaag een bitter op de planning. Simpel recept, moet het eerste bier worden wat ik op fust ga afvullen. Blijft een mooie stijl!

Heb 'Camra's Brew Your Own Brittish Real Ale' er eens op nageslagen en ben tot onderstaand gekomen. En ja, die Engelsen snoepen ook graag uit de suikerpot :)

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk057
Naam receptBitter
Brouwdatum29-10-2019
BierstijlBitter
Volume23,1 l
Begin SG1,036 SG
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)35 IBU
Brouwzaalrendement90,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Rossum (Ov.)
2,00 mlFosforzuur
9,29 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
94 mg/l9 mg/l21 mg/l212 mg/l44 mg/l73 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,50 kgFinest Pale Ale Golden PromiseSimpsons Malt7 EBC83,3 %
0,25 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC8,3 %
0,25 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC8,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust63,0 °C1 min.30 min.7,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.7,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.7,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
25,0 gBramling Crossbellen7,7%60 min.23,3 IBU
25,0 gBramling Crossbellen7,7%15 min.11,6 IBU
60,0 gBramling Crossbellen7,7%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,0 gLondon ESB ()bovengist

tdp

21l @ 1.038 in het gistvat. Zag dat de gist over datum was (6 maand), zekerheidshalve maar 2 zakjes toegevoegd!

Even schoonmaken, en dan een brouwdag van minder 4u, van recept tot alles schoon in de kast!

Rinus

Citaat van: tdp op 10-11-2019  16:41 u21l @ 1.038 in het gistvat. Zag dat de gist over datum was (6 maand), zekerheidshalve maar 2 zakjes toegevoegd!

Even schoonmaken, en dan een brouwdag van minder 4u, van recept tot alles schoon in de kast!
Binnen 4 uur, dat is wel heel keurig, mijn brouwdag duurt minimaal 6 uur en dan is nog lang niet alles perfect schoon, hoe doe je dat?

tdp

Vul mijn maischpan met 20l warm water uit de boiler (+/- 55 graden), verwarm dit naar 63 graden. In de tussentijd weeg ik de mout af en schroot ik dit. 30 minuten op 63, 30 op 72, en dan door naar 78 (5 minuten rusten).

Filteren en spoelen duurt ongeveer een 30 minuten tot een uur, maar ik zet na de eerste 5 liter de vlam eronder, zodat ik direct door verwarm naar koken toe. Uurtje koken, koelen in 20 tot 30 minuten. Ondertussen alles zoveel mogelijk schoonmaken ;)

Is het voordeel van een aparte ruimte om te brouwen.

Rinus

Citaat van: tdp op 10-11-2019  16:59 uVul mijn maischpan met 20l warm water uit de boiler (+/- 55 graden), verwarm dit naar 63 graden. In de tussentijd weeg ik de mout af en schroot ik dit. 30 minuten op 63, 30 op 72, en dan door naar 78 (5 minuten rusten).

Filteren en spoelen duurt ongeveer een 30 minuten tot een uur, maar ik zet na de eerste 5 liter de vlam eronder, zodat ik direct door verwarm naar koken toe. Uurtje koken, koelen in 20 tot 30 minuten. Ondertussen alles zoveel mogelijk schoonmaken ;)

Ik brouw met een Brewmonk 50L en gebruik mijn oude 30L automaat voor het spoelwater, ik gebruikt geen gas.
Dit vraagt wel wat planning omdat ik anders teveel stroom verbruik en de automaat eruit springt.
Ik bemerk dat de meeste tijd gaat zitten in de fase waarin de binnen mantel (filterkuip) staat uit te lekken en daarbij het spoelwater wordt toegevoegd. Dan aan de kook brengen duurt ook weer een tijdje...
Terugkoelen neem ik ook meestal wel de tijd voor, ik gebruikt een koelspiraal.

Het zal ongetwijfeld allemaal wat efficiënter kunnen, ik ben meestal rond 15:00 redelijk klaar met brouwen.

Markie Mark

Heb je nog overwogen om CaSO4 toe te voegen en evt. wat CaCl2 voor de Cl/SO4 balans? Meende dat het Britse water wat sulfaatrijker is en dat dat tevens de bitterheid van het bier een boost geeft. Deze kerstvakantie staat er bij mij ook een ESB op de planning met Maris Otter Pale Ale mout, Crystal 120, East Kent Golding en Thames Valley gist van Wyeast en BrouwHulp gaf een aardige hoeveelheid (t.o.v. de andere bieren die ik heb gebrouwen dit jaar) CaSO4 aan bij het advies voor de waterbehandeling. Wil echter ook geen onnodige zaken toevoegen aan het recept.

hobbybob

Citaat van: Rinus op 10-11-2019  19:28 uIk brouw met een Brewmonk 50L en gebruik mijn oude 30L automaat voor het spoelwater, ik gebruikt geen gas.
Dit vraagt wel wat planning omdat ik anders teveel stroom verbruik en de automaat eruit springt.
Ik bemerk dat de meeste tijd gaat zitten in de fase waarin de binnen mantel (filterkuip) staat uit te lekken en daarbij het spoelwater wordt toegevoegd. Dan aan de kook brengen duurt ook weer een tijdje...
Terugkoelen neem ik ook meestal wel de tijd voor, ik gebruikt een koelspiraal.

Het zal ongetwijfeld allemaal wat efficiënter kunnen, ik ben meestal rond 15:00 redelijk klaar met brouwen.
Terwijl je binnenpan staat uit te lekken en je spoelwater toevoegd.

Wel direct volgende stap, koken, starten.

Zodra hier de binnenpan op de nokken staat wordt er doorverwarmd voor het koken.
Tussen de 78 graden stap en koken zit plus/minus 10 minuten.

beermenke

Citaat van: tdp op 10-11-2019  16:59 uVul mijn maischpan met 20l warm water uit de boiler (+/- 55 graden), verwarm dit naar 63 graden. In de tussentijd weeg ik de mout af en schroot ik dit. 30 minuten op 63, 30 op 72, en dan door naar 78 (5 minuten rusten).

Ik doe meestal eenstaps en bij 68 graden begin ik met spoelen van 90+ water en start ook direct door naar koken. Zodra het richting kook gaat gaat de binnenketel er uit en laat deze nog uitlekken.
Ben dus langs 78 graden gekomen. Doe ik iets niet goed of kan het beter?
Dit werkt het snelst voor mij doch het gaat mij niet om snelheid maar resultaat en kwaliteit.

tdp

Citaat van: Markie Mark op 23-12-2019  18:48 uHeb je nog overwogen om CaSO4 toe te voegen en evt. wat CaCl2 voor de Cl/SO4 balans? Meende dat het Britse water wat sulfaatrijker is en dat dat tevens de bitterheid van het bier een boost geeft. Deze kerstvakantie staat er bij mij ook een ESB op de planning met Maris Otter Pale Ale mout, Crystal 120, East Kent Golding en Thames Valley gist van Wyeast en BrouwHulp gaf een aardige hoeveelheid (t.o.v. de andere bieren die ik heb gebrouwen dit jaar) CaSO4 aan bij het advies voor de waterbehandeling. Wil echter ook geen onnodige zaken toevoegen aan het recept.

Excuses, ff niet op het forum gekeken. Ik voeg eigenlijk geen brouwzouten toe, los van fosforzuur. Ik geloof direct dat het wat toe kan voegen, maar zie het op dit moment nog als een suboptimalisatie. Je recept klinkt erg goed!

tdp

Citaat van: beermenke op 24-12-2019  23:48 uIk doe meestal eenstaps en bij 68 graden begin ik met spoelen van 90+ water en start ook direct door naar koken. Zodra het richting kook gaat gaat de binnenketel er uit en laat deze nog uitlekken.
Ben dus langs 78 graden gekomen. Doe ik iets niet goed of kan het beter?
Dit werkt het snelst voor mij doch het gaat mij niet om snelheid maar resultaat en kwaliteit.

De 78 graden stap is iets wat ik standaard doe, maar of het echt wat toevoegt weet ik niet. Uitmaischen is veel over te lezen en is altijd discussie over. Wanneer jij jou werkwijze goed vindt werken, zou je bij wijze van proef eens de 78 graden stap in kunnen zetten.

Vergelijkbare Topics (7)

20189

Gestart door Adrie

Reacties: 17
Gelezen: 6804

4188

Reacties: 23
Gelezen: 7263

17774

Gestart door gerbenH

Reacties: 15
Gelezen: 5129

14861

Gestart door William

Reacties: 27
Gelezen: 8704

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.