Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

hopzakjes

Gestart door JeroenCV, 13-03-2006 08:47 u

Vorige topic - Volgende topic

JeroenCV

Hoi,

ik hab afgelopen weekend een volledige starterset superior van Brewferm aangeschaft. Nu zitten in deze set hopzakjes. Waarvoor dienen die?

alvast bedankt
Jeroen

Johannes

Jeroen,

Om de hop in te doen tijdens het koken zo hoef je dat later niet af te filteren.

groet Johannes

JeroenCV

ok, dank je wel.

En ik heb 2 soorten hop, een die ik aan het begin erbij moet doen en een die er later bij moet. doe ik dat in 2 aparte zakjes, of haal ik het zakje eruit en dan aanvullen en weer terug?

ps. de bitterste moet het laatst toch?

Johannes

Nee, dan zou ik 2 zakjes gebruiken.

Citeerps. de bitterste moet het laatst toch?

De hop die zorgt voor de bitterheid moet het langst koken om de alfazuren om te zetten in isoalfazuren. Deze laatste zorgen voor de bittere smaak. Doorgaans wordt vanuit omwille van een hoger rendement de hop met het hoogste alfazuurpercentage als bitterhop gebruikt. En hop met een lager alfazuurpercentage als aromahop.

Let op, de term bitterhop en aromahop worden nogal eens verkeerd gebruikt. Sommige hoppen worden gezien als bitterhoppen en andere als aromahoppen dat wil niet zeggen dat je ze per se op die manier kunt gebruiken. Je kunt in sommige gevallen prima bitterhop, als aromahopstorting (dus kort meekoken) gebruiken (en andersom).

:degroeten:

Johannes

Edwin

De zakjes zijn trouwens alleen echt geschikt voor hopbellen. Niet voor pellets. Die vallen uit elkaar en het 'gruis' valt zo tussen de mazen door...

Edwin

Vergelijkbare Topics (4)

21078

Reacties: 8
Gelezen: 3213

33199

Reacties: 14
Gelezen: 5462

26948

Reacties: 17
Gelezen: 7002

44309

Reacties: 7
Gelezen: 915

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.