Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoelang toevoegingen in het gistvat laten?

Gestart door Daniël87, 07-10-2019 22:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Daniël87

Ha Allen,  :degroeten:

Afgelopen donderdag een stout gebrouwen. Zondag overgeheveld voor het nagisten. Het bier heb ik toen in tweeën verdeeld en één deel heb ik banaan en cacao nibs aan toegevoegd.

ik vraag mij nu af hoelang ik dit eigenlijk kan laten zitten. Verwacht dat het nagisten met 5 tot 7 dagen klaar zal zijn en wil het eigenlijk dan nog een week bij 15 graden lageren. Maar kan dat eigenlijk wel met banaan en cacao in het vat?  :weetniet: Er drijft al een lekkere dikke laag zooi op het bier.  :P

Jacques

Geen idee. Als ik een banaanachtige smaak wil in mijn bier ga ik op zoek naar een gist die deze van nature meer aanmaakt zoals een weizengist.

Het beste is het bier zeer regelmatig proeven. Als je vindt dat je het gewenste effect bereikt hebt doe je er goed aan zo snel mogelijk te bottelen.

Daniël87

Citaat van: Jacques op 08-10-2019  20:54 uGeen idee. Als ik een banaanachtige smaak wil in mijn bier ga ik op zoek naar een gist die deze van nature meer aanmaakt zoals een weizengist.

Bedankt Jacques, ga ik dat doen. Leuk boek trouwens: Brouwen voor dummies. Haal ik veel uit.

Weizengist is overigens precies wat ik heb gebruikt ;) Een stout gebrouwen met weizengist. Ik ben erg benieuwd of dat lekker is geworden.

Ik was alleen ook nieuwsgierig naar het effect van toevoegingen dus heb ik 250 g banaan in een plastic zak fijn geknepen, ingevroren en daarna samen met 60 g cacao nibs aan een apart vat met 6 L toegevoegd. Ik wilde niet de hele batch verpesten met mijn experiment  ;)

Jacques

Citaat van: Daniël87 op 08-10-2019  21:17 uBedankt Jacques, ga ik dat doen. Leuk boek trouwens: Brouwen voor dummies. Haal ik veel uit.

Weizengist is overigens precies wat ik heb gebruikt ;) Een stout gebrouwen met weizengist. Ik ben erg benieuwd of dat lekker is geworden.

Ik was alleen ook nieuwsgierig naar het effect van toevoegingen dus heb ik 250 g banaan in een plastic zak fijn geknepen, ingevroren en daarna samen met 60 g cacao nibs aan een apart vat met 6 L toegevoegd. Ik wilde niet de hele batch verpesten met mijn experiment  ;)

Bedankt voor het compliment.

Experimenteren/uittesten is een hele interessante manier om dingen te leren. Dat geldt vooral voor smaakeffecten. Die moet je ervaren en leer je niet via een boek of forum...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.