Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat veroorzaakt deze smaakafwijking

Gestart door de Machtige Wil, 05-10-2019 19:05 u

Vorige topic - Volgende topic

de Machtige Wil

Ik proef in veel van mijn brouwsels in smaak en geur, zeker wanneer ze nog jong zijn, een smaakafwijking die ik moeilijk kan duiden.  :denken:

Soms erg aanwezig, soms minder.

Het doet me het meest denken aan de geur van oud alcohol en heeft wat muffigs.

Na verloop van tijd lijkt dit minder te worden en soms helemaal te verdwijnen.

Herkent iemand dit?

Jacques

Ik weet niet hoe voor jou "oud alcohol" smaakt  ;D

Is het een wat "vettige" smaak of is het meer grasachtig?

Het handigst is het als je je bier laat laat proeven door een getrainde proever. Is er een vereniging voor hobbybrouwers bij jou in de buurt?

de Machtige Wil

Citaat van: Jacques op 05-10-2019  21:42 uIk weet niet hoe voor jou "oud alcohol" smaakt  ;D

Is het een wat "vettige" smaak of is het meer grasachtig?

Het handigst is het als je je bier laat laat proeven door een getrainde proever. Is er een vereniging voor hobbybrouwers bij jou in de buurt?

Vettig of grasachtig, ik weet het niet. Eerder kartonachtig?

Ik zit in den Bosch maar niet direct in contact met een gilde oid.
Ik heb nu een English IPA, 3 week hergist op fles waar ik dit ook in proef. Hopelijk trekt het bij.

Jacques

Citaat van: de Machtige Wil op 05-10-2019  22:47 uVettig of grasachtig, ik weet het niet. Eerder kartonachtig?

Ik zit in den Bosch maar niet direct in contact met een gilde oid.
Ik heb nu een English IPA, 3 week hergist op fles waar ik dit ook in proef. Hopelijk trekt het bij.

Kartonachtig is de smaak van geoxideerd bier.
Maar dat wordt normaal gesproken niet minder in de tijd...

de Machtige Wil

Mocht er een hobbybrouwer in Den Bosch of omgeving zijn die bereid is en het aandurft te proeven, ik breng met plezier een flesje langs. Net heb ik nog een flesje geproefd en vreemd genoeg lijkt het hier minder maar nog wel aanwezig.

hansHalberstadt

Hoe vergist je? Temperatuurgeregeld, welke temperatuur? En zo ja zit je sensor dan op het gistingsvat met isolatie erom of regel je de temperatuur van je vergistingsruimte. als je met 'oude alcohol' bedoelt dat het naar ruitenwisservloeistof, spiritus, snoepjes etc ruikt dan kan het hogere alcoholen of esters zijn die gevormd worden als je temperatuur tijdens de gistingspiek te ver oploopt. Dat komt meestal doordat je gistingsvat te veel oploopt in temperatuur bv als je de ongevingstemperatuur regelt ipv de worttemperatuur.

de Machtige Wil

Citaat van: hansHalberstadt op 06-10-2019  16:27 uHoe vergist je? Temperatuurgeregeld, welke temperatuur?

Hans, dank voor je reactie.

Ik vergist gecontroleerd, in dit geval bij 19 graden, met de sensor van de Inkbird middels een sponsje op het vat. In dit geval gaat het om een Wyeast 1028 London Ale gist maar bij de Fermentis Safale S-04 heb ik dit ook waargenomen. Spiritus of ruitenwisservloeistof gaat wat ver. Oud muf goedkoop bier doet het me wat aan denken maar het is niet heel overheersend. Het is verder best een drinkbaar bier maar wel met een smaakafwijking.

hansHalberstadt

Citaat van: de Machtige Wil op 06-10-2019  17:39 uHans, dank voor je reactie.

Ik vergist gecontroleerd, in dit geval bij 19 graden, met de sensor van de Inkbird middels een sponsje op het vat. In dit geval gaat het om een Wyeast 1028 London Ale gist maar bij de Fermentis Safale S-04 heb ik dit ook waargenomen. Spiritus of ruitenwisservloeistof gaat wat ver. Oud muf goedkoop bier doet het me wat aan denken maar het is niet heel overheersend. Het is verder best een drinkbaar bier maar wel met een smaakafwijking.
Dan is dat het niet denk ik. Nog wat andere risicopuntjes:
 Hoe koel je? Is je koeler van binnen schoon en gedesinfecteerd?
gistingsvat, slangen gedesinfecteerd?

Gossi

Gebruik je nog een oude installatie met branders? Pompleidingen, pompen maar ook oude aanslag in de vaten kunnen de oorzaak zijn.
Hoe oud is je mout en hoe bewaar je die? Ruik eens of je hetzelfde luchtje ruikt.
Er is al vaker wat over gezegd in dit forum. Een typisch huisluchtje wat in elke biersoort die gemaakt wordt voorkomt. Het heeft vaak te maken met hygiëne of oude ingrediënten.

Bestel eens een compleet moutpakket. Als het daarin voorkomt ligt het aan je installatie. Als het niet voorkomt ligt het aan je voorraad en manier van bewaren.

Succes

de Machtige Wil

Citaat van: hansHalberstadt op 06-10-2019  17:51 uHoe koel je? is je koeler van binnen schoon en gedesinfecteert?
gistingsvat, slangen gedesinfecteert?

Ik gebruik een dompelkoeler om te koelen, dit neemt bij mij meestal toch zo'n 40 minuten (in de zomer) om tot zo'n 22 graden te komen. De koeler kook ik de laatste 10 minuten mee en desinfecteer ik niet. De rest, plastic gistvat, slangen, flessen,  etc, allemaal brand schoon en behandeld met PBW en StarSan.

Citaat van: Gossi op 06-10-2019  17:57 uGebruik je nog een oude installatie met branders? Pompleidingen, pompen maar ook oude aanslag in de vaten kunnen de oorzaak zijn.
Hoe oud is je mout en hoe bewaar je die? Ruik eens of je hetzelfde luchtje ruikt.
Er is al vaker wat over gezegd in dit forum. Een typisch huisluchtje wat in elke biersoort die gemaakt wordt voorkomt. Het heeft vaak te maken met hygiëne of oude ingrediënten.

Bestel eens een compleet moutpakket. Als het daarin voorkomt ligt het aan je installatie. Als het niet voorkomt ligt het aan je voorraad en manier van bewaren.

Succes

Gossi, nee ik heb een vrij nieuwe elektrische Brewferm ketel dus geen gasbranders. Pompen gebruik ik ook niet. Ik gebruik één pan voor de maisch en de kook. Na maischen filter ik met hevelfilter naar een gistvat, maak de pan schoon, vul die en start het koken.

Mijn mout bewaar ik in de garage ofwel in juten zak ofwel in 'latex emmer' ofwel met ducktap dichtgetapete 100 gr zakjes.

De mout heeft in geur en smaak deze afwijking absoluut niet en is niet oud.

Omdat ik toch het idee heb dat het met verloop van tijd ook minder wordt / verdwijnt denk ik dat het misschien toch een rijpings dingetje is. Ik ga dit bier in elk geval eens kritisch volgen in zijn smaakevolutie.

DoubleW

Muf is natte kranten/karton is geoxideerd. Opdrinken met neusje dicht of verstoken tot alcohol

EBC

Heren

Via een forum kan je niet praten over een smaakafwijking.

Iemand met proefervaring zal eerst moeten constateren wat er aan de hand is. En neem maar van mij aan dat er niet veel mensen in NL zijn met écht proefervaring. Veel ons denken te kunnen proeven en determineren, maar helaas is het doorgaans niet zo simpel. En om dan ook nog te kunnen zeggen wat er in het brouwproces is misgegaan ...

Machtige Wil zal iemand moeten zoeken die het kan.

hansHalberstadt

Citaat van: de Machtige Wil op 06-10-2019  15:26 uMocht er een hobbybrouwer in den Bosch of omgeving zijn die bereid is en het aandurft te proeven, ik breng met plezier een flesje langs. Net heb ik nog een flesje geproefd en vreemd genoeg lijkt het hier minder maar nog wel aanwezig.

Ik wil het wel een keer voor je proeven. Af en toe komt ik wel vlak bij jou langs over de A59 vanaf Groesbeek richting Kaatsheuvel. Begreep uit jouw profiel dat je redelijk dicht aan de A59 woont? Zo'n bier is trouwens ook uitermate geschikt om een keer op een gildeavond van een biervereniging te laten proeven. Maar Triple-W Nijmegen is misschien voor jou wat ver uit de buurt?

Jacques

Citaat van: de Machtige Wil op 06-10-2019  15:26 uMocht er een hobbybrouwer in Den Bosch of omgeving zijn die bereid is en het aandurft te proeven, ik breng met plezier een flesje langs. Net heb ik nog een flesje geproefd en vreemd genoeg lijkt het hier minder maar nog wel aanwezig.

Ben je in de gelegenheid om aanstaande vrijdag naar de clubavond van De Roerstok te komen in Tilburg noord? Er zijn dan meerdere getrainde keurmeesters aanwezig waaronder ikzelf.

de Machtige Wil

Citaat van: hansHalberstadt op 06-10-2019  20:28 uIk wil het wel een keer voor je proeven. Af en toe komt ik wel vlak bij jou langs over de A59 vanaf Groesbeek richting Kaatsheuvel. Begreep uit jouw profiel dat je redelijk dicht aan de A59 woont? Zo'n bier is trouwens ook uitermate geschikt om een keer op een gildeavond van een biervereniging te laten proeven. Maar Triple-W Nijmegen is misschien voor jou wat ver uit de buurt?

Klopt, mijn locatie opgegeven in mijn profiel is correct. Mocht je weer eens in de buurt komen, stuur me dan maar een PB. Kunnen we iets afspreken.

Citaat van: Jacques op 06-10-2019  22:15 uBen je in de gelegenheid om aanstaande vrijdag naar de clubavond van De Roerstok te komen in Tilburg noord? Er zijn dan meerdere getrainde keurmeesters aanwezig waaronder ikzelf.

Jacques,

dat lijkt me wel wat. Ik zal er zijn.

hansHalberstadt

Citaat van: de Machtige Wil op 07-10-2019  12:34 uKlopt, mijn locatie opgegeven in mijn profiel is correct. Mocht je weer eens in de buurt komen, stuur me dan maar een PB. Kunnen we iets afspreken.
Ok doen we.

Jacques

Citaat van: de Machtige Wil op 07-10-2019  12:34 uJacques,

dat lijkt me wel wat. Ik zal er zijn.

Tot komende vrijdag dan.

PS
Ik heb je een persoonlijk bericht gezonden.

Vergelijkbare Topics (7)

41483

Reacties: 15
Gelezen: 1842

24412

Reacties: 6
Gelezen: 1840

32006

Reacties: 17
Gelezen: 4271

37980

Reacties: 50
Gelezen: 8882

13115

Reacties: 21
Gelezen: 6611

37044

Gestart door naomi

Reacties: 19
Gelezen: 4287

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.