Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Water ontkalken

Gestart door Jur1, 20-09-2019 11:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Citaat van: Erwin Warners op 13-11-2019  21:43 uMaar wat als de werking van de ontharder afneemt omdat het zout bijna is uitgewerkt. Hoe los je dit dan op?

Zout toevoegen... ;) :brouwen:

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 13-11-2019  21:54 uHet komt niet op de mg.

Dat snap ik even niet we brouwen kleine hoeveelheden dus heb je het al gauw over mg dan hebben we het toch over kleuren in de kantlijn of zie ik dat nou verkeerd.

Erwin Warners

Citaat van: Oscar op 13-11-2019  22:12 uZout toevoegen... ;) :brouwen:

;D ;D Die had ik ook zelf kunnen bedenken Oscar ;D

Jacques

Citaat van: Erwin Warners op 13-11-2019  22:18 uDat snap ik even niet we brouwen kleine hoeveelheden dus heb je het al gauw over mg dan hebben we het toch over kleuren in de kantlijn of zie ik dat nou verkeerd.

Wat ik bedoel is dat het niet zo veel uitmaakt dat het totale gehalte van Ca bijvoorbeeld 180 mg/l of 190 mg/l is.

Het leidingwater in Nederland bevat niet zo veel Ca. Er is veel ruimte om calciumzouten toe te voegen. Bij mij is bijvoorbeeld het gehalte 45 mg per liter.

Overigens is voor het afwegen van bouwzouten een nauwkeurige weegschaal aan te bevelen. Deze hoeft niet veel te kosten.

Oscar

Citaat van: Jacques op 13-11-2019  22:29 uOverigens is voor het afwegen van bouwzouten een nauwkeurige weegschaal aan te bevelen.

Dat hoeft dan toch ook niet zo nauwkeurig... komt niet zo nauw.. ;) :brouwen:

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 13-11-2019  22:29 uWat ik bedoel is dat het niet zo veel uitmaakt dat het totale gehalte van Ca bijvoorbeeld 180 mg/l of 190 mg/l is.

Het leidingwater in Nederland bevat niet zo veel Ca. Er is veel ruimte om calciumzouten toe te voegen. Bij mij is bijvoorbeeld het gehalte 45 mg per liter.

Overigens is voor het afwegen van bouwzouten een nauwkeurige weegschaal aan te bevelen. Deze hoeft niet veel te kosten.

Ben ik met je eens weegschalen voor kleine gewichten kosten vrijwel niks. Werk altijd nauwkeurig het gaat altijd om relatief kleine brouwsels. 1 gram heeft op 10 L grotere invloed dan op 100 L

Erwin Warners

Citaat van: Oscar op 13-11-2019  22:48 uDat hoeft dan toch ook niet zo nauwkeurig... komt niet zo nauw... ;) :brouwen:

;D Ik zag ook al een contradictie  ;D
Maar nauwkeurig werken is nooit verkeerd.

Jacques

Citaat van: Oscar op 13-11-2019  22:48 uDat hoeft dan toch ook niet zo nauwkeurig... komt niet zo nauw.. ;) :brouwen:

Bij het afwegen het afwegen van brouwzouten hoef je niet exact milligrammen afwegen maar wel tiende van grammen. Een huis-, tuin- en keukenweegschaal die op grammen weegt is onvoldoende nauwkeurig.

Erwin Warners

Citaat van: Jacques op 14-11-2019  21:18 uBij het afwegen het afwegen van brouwzouten hoef je niet exact milligrammen afwegen maar wel tiende van grammen. Een huis-, tuin- en keukenweegschaal die op grammen weegt is onvoldoende nauwkeurig.

Hmmm denk dat het voor de installatie van Oscar niet op de tiende gram aankomt.  :brouwen: ^-^

middelaersch

Citaat van: Erwin Warners op 14-11-2019  23:13 uHmmm denk dat het voor de installatie van Oscar niet op de tiende gram aankomt.  :brouwen: ^-^

De meesten hier zijn hobbyisten en brouwen batches van pak hem beet 10 tot 50 liter. En daarvoor is een huishoudweegschaal met een nauwkeurigheid van 1 of 2 gram dus onvoldoende nauwkeurig.

Ik heb laatst een weegschaaltje gekocht met een nauwkeurigheid van 0.01 gram voor 6 of 7 hele euro's. Kun je niet voor prutsen.
Als je professioneel brouwt en in hectoliters denkt dan wordt het inderdaad een ander verhaal en is een huishoudweegschaal nauwkeurig genoeg.

Vergelijkbare Topics (7)

30818

Reacties: 47
Gelezen: 16086

28-02-2016 20:43 u
door homoeccentricus
40394

Reacties: 1
Gelezen: 826

11092

Reacties: 28
Gelezen: 11264

29256

Reacties: 6
Gelezen: 2369

24388

Reacties: 10
Gelezen: 5078

38085

Reacties: 6
Gelezen: 1448

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.