Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste poging voor een sterke blonde met koudhop

Gestart door Kristof.Anthonis, 25-07-2019 13:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Koen S

Citaat van: Kristof.Anthonis op 26-12-2019  20:37 uDe hoofdvergisting vond plaats op 20°C, na een week hebben we de temperatuur 2 graden verhoogd.
Bottelen is ondertussen al zo'n 6 weken geleden, en ik heb bottelgist gebruikt, dat zou het dus niet mogen zijn...
Gezien het overschuimen van de vorige brouwsels hebben we slechts 6,5g/l bottelsuiker toegevoegd. Misschien moet dit ook meer zijn dan?

De koudhop werd toegevoegd na een week, jij zou hier dus mee wachten tot het bier volledig uitvergist is en we de temperatuur laten zakken voor het lageren?
Die bottelsuiker is zeker voldoende.
Ik zie dat je vooral hopsoorten gebruikt met een hoog % alfazuur. Als je tijdens het koken hop met minder alfazuur gebruikt, kan je meer hop meekoken. Dit is zeer schuimpositief. Ik gebruik de laatste tijd terug meer en meer 'nobele' hoppen. Altijd veel en stevig schuim.

Als je koudhopt, zou ik inderdaad wachten tot je echt gaat lageren. Persoonlijk ben ik meer voorstander van hopstand, gewoon praktischer en minder risico op infectie en vooral oxidatie. Maar dat is mijn keuze.

Jacques

Citaat van: Kristof.Anthonis op 26-12-2019  16:23 uWerkpunten:
-Ondanks de sterke geur is de citrasmaak zeker aanwezig maar nog net niet genoeg.
-Iets meer schuim is zeker gewenst, bij het inschenken ontstaat er een mooie schuimkraag maar deze is helaas niet blijvend.

Je had kunnen koudhoppen met zowel de Citra als de Mosaic. Door twee hopsoorten te gebruiken versterk je het hopkarakter.
Voor de schuimhoubaarheid is het goed het bier niet te lang op de gist te laten staan. Daarom kan het gewenst zijn de duur van het koudhoppen beperkt te houden. Daarmee voorkom je het ontstaan van onaangename smaken uit de hopblaadjes.

https://beerandbrewing.com/off-flavor-of-the-week-grassy/
"Finally, dry hops can lend a vegetal, grassy flavor if they're left in contact with beer for too long. Generally, a week of dry hopping is sufficient, although up to fourteen days is usually fine, too. Avoid dry hopping for more than two weeks, though, to keep the grass low."

Vergelijkbare Topics (7)

33525

Reacties: 1
Gelezen: 1426

44221

Reacties: 5
Gelezen: 998

780

Reacties: 16
Gelezen: 9095

21507

Reacties: 22
Gelezen: 7659

43451

Reacties: 13
Gelezen: 2118

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.