Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Discussie nav prijswinnende tripel

Gestart door Hans E. Pans, 17-09-2018 13:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Murmillo

Citaat van: Snelbier op 09-02-2022  15:46 u1 week na bottelen moet je al redelijk CO2 (dus schuim) hebben, zeker na 2 weken. Weet je alleen door te testen, dus proeven  :proost:
Eerste weken na bottelen kan het bier wat 'scherp' smaken, overdreven moutig, fruitig, bitter, hop-grassig, of wat dan ook.
Thnx dan moet ik nog 5 dagen wachten. Heb er zin in.

Miss Beertje

Citaat van: Murmillo op 10-02-2022  00:06 uThnx dan moet ik nog 5 dagen wachten. Heb er zin in.
En? Ik ben benieuwd! groet

Murmillo

Citaat van: Miss Beertje op 17-03-2022  18:27 uEn? Ik ben benieuwd! groet
Werkelijk heel lekker. Veel schuimt al verdwijnt dat ook redelijk snel. Je proeft wel na nog langer laten liggen dat het jong bier iets verdeijnd. Heb nog een batch gemaakt voor na de herfst. Deze bewaar ik dus.

Murmillo

2de poging en veel beter schuim.
Hoe voeg ik een foto toe?

Jacques

Citaat van: Murmillo op 09-04-2022  23:02 uHoe voeg ik een foto toe?

Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=44558.0

dannytje90

Goede avond allemaal,

Ik heb dit bier zaterdag  gebrouwen volgens recept. Nu is het bijna 2 volle dagen later en Lijkt het dat vergisting nog steeds niet is begonnen. Is er nog iets wat ik kan doen om dit op gang te brengen (bijvoorbeeld roeren)?
Het is me eerste biertje wat ik gebrouwen heb dus vindt lastig om te kijken wat ik er nog aan kan doen.

Ter info ik ik heb een Easbrew rvc vergistingsvat die met klemmen vast zit dus die moet goed dicht zitten en  het vat staat in een klimaat kast van 21 graden. Verder tijdens brouw proces is mij pomp verstopt gaan zitten weet niet hoeveel invloed dit kan hebben.

Wie heeft info wat ik hier mee kan doen.

Bram86

Citaat van: dannytje90 op 11-04-2022  19:16 uGoede avond allemaal,

Ik heb dit bier zaterdag  gebrouwen volgens recept. Nu is het bijna 2 volle dagen later en Lijkt het dat vergisting nog steeds niet is begonnen. Is er nog iets wat ik kan doen om dit op gang te brengen (bijvoorbeeld roeren)?
Het is me eerste biertje wat ik gebrouwen heb dus vindt lastig om te kijken wat ik er nog aan kan doen.

Ter info ik ik heb een Easbrew rvc vergistingsvat die met klemmen vast zit dus die moet goed dicht zitten en  het vat staat in een klimaat kast van 21 graden. Verder tijdens brouw proces is mij pomp verstopt gaan zitten weet niet hoeveel invloed dit kan hebben.

Wie heeft info wat ik hier mee kan doen.

Klinkt als een niet goed sluitend gistvat. En wat ik over die vaten lees, is dat iets wat vaker voorkomt.

dannytje90

Oke zou jammer zijn niet goed afsluit. Maar dus voor nu niks aan doen en gewoon wachten?

Jacques

Citaat van: dannytje90 op 11-04-2022  19:58 uOke zou jammer zijn niet goed afsluit. Maar dus voor nu niks aan doen en gewoon wachten?

Om te weten wat er aan de hand is zul je het gistvat moeten openen. Kijk erin. Als je schuim ziet of een bruine rand boven het vloeistofniveau dan weet je of de vergisting begonnen is of zelfs al afgerond. In dat geval sluit je gistvat niet goed af.

Wanneer er alles eruit ziet zoals direct na het vullen van het gistvat dan heeft er geen vergisting plaatsgevonden. Als je voldoende actieve gist geënt hebt is dat zeer ongebruikelijk. Maar wanneer je weinig actieve gist geënt hebt kan het een tijd duren voordat  je een merkbare vergisting krijgt.

Hoeveel liter heb je gebrouwen? Wat was het begin SG dat je gehaald hebt en hoeveel gist heb je geënt?

#beginner

dannytje90

A bedankt voor je antwoord. Ik heb het vat geopend het schuimt goed en er zit een bruine rand boven het vloeistofniveau.
Dus conclusie gisting is begonnen en het vat sluit dus niet goed af.
Erg jammer van het vat misschien kan ok hier later nog wat aan doen.

Ik heb precies recept gevolgd voor 20 liter tripel. Ik hielt wel 23 liter uit eindelijk over terwijl ik precies zelfde heb gedaan als het recept. verder dus gewoon 2 zakje gist gebruikt. SG = 1070

erg bedankt voor de hulp

Jacques

Citaat van: dannytje90 op 11-04-2022  22:19 uDus conclusie gisting is begonnen en het vat sluit dus niet goed af.
Erg jammer van het vat misschien kan ok hier later nog wat aan doen.

Aan het begin van de vergisting is het geen probleem dat je gistvat niet goed afsluit. Echter als de hoofdgisting is afgerond wordt het wel een probleem. Door een niet goed afsluitend gistvat kun je een vervelende oxidatiesmaak krijgen. Je bier is daardoor niet fris van smaak. En de kleur van het bier wordt veel donkerder.

Het is dus wel zaak om te zorgen dat je vat goed afsluit. Ik heb geen ervaring met de Easybrew vergistingsvaten, maar ik raad aan de afsluitring te controleren.

dannytje90

Welke temperatuur wordt bier gezet na het bottelen. Dit gewoon weer op 21 graden doen?

Oxhead

Citaat van: dannytje90 op 28-04-2022  23:43 uWelke temperatuur wordt bier gezet na het bottelen. Dit gewoon weer op 21 graden doen ?

Ja, is een prima temperatuur voor de hergisting op fles.

Murmillo

Citaat van: dannytje90 op 28-04-2022  23:43 uWelke temperatuur wordt bier gezet na het bottelen. Dit gewoon weer op 21 graden doen?
Laat hem daarna ook nog een paar weken rijpen. Die van mij wordt nu na 3 maanden pas heel vol en rond.

dannytje90

Nog bedankt voor het recept. Tripeltje is erg lekker geworden.

Murmillo

Citaat van: dannytje90 op 18-05-2022  21:18 uNog bedankt voor het recept. Tripeltje is erg lekker geworden.
Heb hem nu drie keer gebrouwen en ik weet niet wat het is maar hij wordt steeds beter.

Vergelijkbare Topics (7)

38761

Reacties: 8
Gelezen: 2304

21607

Reacties: 16
Gelezen: 8097

43926

Reacties: 34
Gelezen: 2892

26771

Reacties: 23
Gelezen: 8974

8015

Reacties: 29
Gelezen: 9571

16451

Gestart door orangeloo

Reacties: 9
Gelezen: 3776

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.