Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tips voor Witbier

Gestart door JamMasterJustin, 02-01-2018 12:43 u

Vorige topic - Volgende topic

JamMasterJustin

Ik heb mijn laatste vrije dag en ben aan een recept voor witbier gaan zitten. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel Witbier
Brouwdatum
BierstijlWitbier
Volume21,0 l
Begin SG1,054 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Rager)16 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lWater uit Zutphen
4,32 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,47 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC52,0 %
0,68 kgMünchenermoutDingemans15 EBC14,4 %
0,68 kgVienna moutWeyermann7 EBC14,4 %
0,48 kgPilsmoutDingemans3 EBC10,0 %
0,44 kgPale Ale moutDingemans7 EBC9,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C2 min.10 min.5,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,0 gMosaicpellets13,9%30 min.12,2 IBU
11,0 gSorachi Acepellets12,0%10 min.4,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
33,25 gCitroengraskruidkoken
22,75 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken
22,75 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]22,75 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken
Belgian Wit (M21)bovengist

Ventus

Het is wel heel veel sinaasappelschil in dit brouwsel...
Ik zou zelf  5-10% haver in de stort opnemen.
Normaal gesproken wordt er ook koriander in witbier gedaan (gram of 8 en dan 5 minuten meekoken voor dit brouwsel is zat).

EvdBroek

Het lijkt me een beetje donker voor een witbier, ik zou sowieso de münchener er uit houden.
Inderdaad wel erg veel sinaasappelschillen

Traploper

Is de moutstort niet wat te complex? Pils, pale, vienna en münchener allemaal gebruiken lijkt me niet veel toevoegen.

Tjardo

Ik zou het wat eenvoudiger houden. 50/50 pilsmout/tarwe(mout), 20 gram bittere sinaasappelschil (45 gram is wel heel erg veel op 20 liter) en 4-5 gram korianderzaad. Citroengras kan snel overheersen die zou ik eruit halen, maar ja ieder zijn ding natuurlijk. Welke gist gebruik je?

JamMasterJustin

Thnx voor de tips. Nu ik erover nadenk, heb ik het inderdaad te complex en te veel citrus gemaakt. Maar ik wil wel graag citrus benadrukken, maar niet laten overheersen. Klinkt dit beter?

Ik wilde de M21 van MJ gebruiken.

Ik twijfel ook of de smaak van Mosaic er wel goed bij past. De Sorachi vult de citrus goed aan (denk ik) en hopelijk versterken ze elkaar waardoor de frisheid wordt benadrukt. Ik dacht juist als tegenhanger dat de Mosaic (met iets hogere bitterheid en iets meer aardeachtige, maar toch fruitige tonen) dat kan dragen. Denken jullie daar wezenlijk anders over?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel Witbier
Brouwdatum
BierstijlWitbier
Volume22,0 l
Begin SG1,051 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Rager)16 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,71 lWater uit Zutphen
4,21 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,35 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC50,0 %
2,35 kgPilsmoutDingemans3 EBC50,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C2 min.10 min.5,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
11,5 gMosaicpellets13,9%30 min.12,2 IBU
11,5 gSorachi Acepellets12,0%10 min.4,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gCitroengraskruidkoken
5,00 gKorianderzaadspecerijkoken
10,00 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken
10,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]10,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken
Belgian Wit (M21)bovengist

Tjardo

Mooi recept zo lijkt mij, gewoon brouwen zo! ben benieuwd naar de MJ M21, die ken ik nog niet. Laat svp even weten hoe dit bier is geworden na het brouwen. Groot voordeel van een witbier is dat deze relatief snel na bottelen al goed op smaak is.

JamMasterJustin

Bedankt!

Dat was inderdaad mijn voordeel. Ik wilde een bier maken voor een feest. Witbier was dan mijn eerste idee (omdat ik relatief laat ben). Het feest is eind februari. Maar bij nader inzien past dat seizoentechnisch niet echt, dus ben ik ook meteen aan een Dry Stout gaan zitten. Die ga ik zo posten en dan maak ik het witbier begin april :)

Paul d.

Hoeft hier geen suiker aan worden toegevoegd voor de vergisting?

Paul d.

Nu ben ik wel een beginnend brouwer, maar waarom hoeft hier geen extra suiker worden toegevoegd voor de hoofdvergisting?

tdp

Suiker hoeft sowieso niet toegevoegd te worden aan bier, los van het moment in het brouwproces. In sommige bieren is het echter wel erg gewenst, vooral wat zwaardere bieren. Wanneer je bijvoorbeeld een quad, tripel of een zwaar blond wilt brouwen, zullen deze zonder toevoeging van suiker in de stort wel erg zware bieren worden, met veel body.

Waar je het wellicht nog mee verward is het gebruik van suiker bij het bottelen. Dit wordt toegevoegd op het moment dat je het bier gaat bottelen, om via hergisting op de fles koolzuur te krijgen. Zie bijvoorbeeld dit topic

BrouwMark

Citaat van: Paul d. op 20-02-2019  18:00 uNu ben ik wel een beginnend brouwer, maar waarom hoeft hier geen extra suiker worden toegevoegd voor de hoofdvergisting?

Hoi Paul, suiker hoeft niet per sé toegevoegd te worden aan een recept. Met name voor wat zwaardere bieren wordt dit wel vaak gedaan, omdat suiker door de gist omgezet wordt in alleen alcohol en koolzuur. Het resultaat is, dat je (hoger alcoholische) bier wél meer alcohol krijgt, maar niet te zwaar verteerbaar wordt.

Een witbier is over het algemeen niet erg alcoholisch, en dus is een suikertoevoeging niet nodig. Het bier zou er dan waarschijnlijk zelfs te waterig van worden.

Paul d.

Citaat van: BrouwMark op 20-02-2019  18:48 uHoi Paul, suiker hoeft niet per sé toegevoegd te worden aan een recept. Met name voor wat zwaardere bieren wordt dit wel vaak gedaan, omdat suiker door de gist omgezet wordt in alleen alcohol en koolzuur. Het resultaat is, dat je (hoger alcoholische) bier wél meer alcohol krijgt, maar niet te zwaar verteerbaar wordt.

Een witbier is over het algemeen niet erg alcoholisch, en dus is een suikertoevoeging niet nodig. Het bier zou er dan waarschijnlijk zelfs te waterig van worden.

Oh oke dat is me duidelijk bedankt.

Sjaak_Deventer

Zou als ik jou was de hoppen omdraaien en een extra stap op 10 min met mosaic erbij doen. 2 à 3 gr de liter. Niet helemaal standaard in witbier, maar Mosaic heeft zo'n mooi aroma. Wat ook goed past bij de citrus en de gist.

Wil je wat meer standaard witbier, dan zou ik Hallertau Mittelfruh adviseren.

Vergelijkbare Topics (7)

21507

Reacties: 22
Gelezen: 7639

28337

Reacties: 19
Gelezen: 14796

9183

Reacties: 42
Gelezen: 14010

28011

Reacties: 8
Gelezen: 3123

34993

Reacties: 11
Gelezen: 2627

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.