Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vierde brouwsel een tripel (uit het boek van Adrie Otte)

Gestart door WerdvdBeste, 14-01-2019 20:15 u

Vorige topic - Volgende topic

WerdvdBeste

Mijn vierde brouwsel wordt een tripel. Het recept heb ik uit het boek van Adrie Otte "Verander water in bier" gehaald.
Het valt mij op dat ik erg veel hop moet toevoegen om de bitterheid te halen. Is dit wel correct of moet ik de hoeveelheid wat minderen.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk#05
Naam receptTripel
Brouwdatum20-01-2019
BierstijlTripel
Volume20,0 l
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Morey)17 EBC
Berekende bitterheid (Mosher)23 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,00 lWater uit 's-Hertogenbosch (Vlijmen)
4,89 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
44 mg/l5 mg/l15 mg/l10 mg/l17 mg/l25 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,87 kgPilsen MD TMDingemans3 EBC68,0 %
0,57 kgWheat MD TMDingemans3 EBC10,0 %
0,40 kgAroma 100 MD TMDingemans100 EBC7,0 %
0,85 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC15,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.4,7 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.20 min.4,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
94,9 gTettnangerbellen1,8%first wort hop18,2 IBU
45,0 gSaazbellen2,0%20 min.4,3 IBU
15,0 gSaazbellen2,0%7 min.0,6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
4,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Traploper

Je gebruikt hoppen met lage alfazuurwaarden. Dan heb je automatisch meer hop nodig om aan een hogere bitterheid te komen. Vind het zelf wat jammer van de Tettnang. Misschien een echte bitterhop gebruiken, bijvoorbeeld Magnum?

Scorpionrose

CiteerHop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
94,9 gTettnangerbellen1,8%first wort hop18,2 IBU
45,0 gSaazbellen2,0%20 min.4,3 IBU
15,0 gSaazbellen2,0%7 min.0,6 IBU

Kijk naar het alfazuur van Tettnanger dat is hier 1,8%...als je nu Tettnanger van 2017 koopt is ie rond de 3,6%
Oftewel kijk op de verpakking en pas dit aan in je voorraad van je brouwsoftware en je zult zien dat je veel minder nodig bent dan wat hier staat.

WerdvdBeste

Citaat van: Scorpionrose op 14-01-2019  20:26 uKijk naar het alfazuur van Tettnanger dat is hier 1,8%...als je nu Tettnanger van 2017 koopt is ie rond de 3,6%
Oftewel kijk op de verpakking en pas dit aan in je voorraad van je brouwsoftware en je zult zien dat je veel minder nodig bent dan wat hier staat.

Ik heb de gegevens overgenomen van de verpakking. Zou dit te maken kunnen hebben met de automatische hopveroudering in BrouwHulp.

Brouwen is meer dan een jaar niet gelukt ivm een schouderblessure. De hop is uit 2015 en ligt in de vriezer.

WerdvdBeste

Citaat van: Traploper op 14-01-2019  20:26 uJe gebruikt hoppen met lage alfazuurwaarden. Dan heb je automatisch meer hop nodig om aan een hogere bitterheid te komen. Vind het zelf wat jammer van de Tettnang. Misschien een echte bitterhop gebruiken, bijvoorbeeld Magnum?

Bedankt voor de tip. Voor een volgende tripel neem ik dit in overweging. Nu wil ik uit mijn voorraad brouwen. De vriezer is nu al te vol volgens mijn vrouw.  :)

Jacques

Citaat van: WerdvdBeste op 14-01-2019  20:40 uBedankt voor de tip. Voor een volgende tripel neem ik dit in overweging. Nu wil ik uit mijn voorraad brouwen.

Niets mis mee. Ook een hop met een laag alfazuurgehalte kan gebruikt worden voor het bereiken van een gewenste bitterheid.

Tijdens een door mij bijgewoonde lezing van een hopleverancier die in november gehouden werd op BrauBreviale in Neurenberg werd dit benadrukt. Er werd gepleit om af te stappen het idee dat je hoppen met een hoog alfzauurgehalte gebruikt aan het begin van het koken en hopsoorten met een laag alfazuurgehalte op het einde van het koken.
Als je een wat oudere hop hebt met een laag alfazuurgehalte kun je die het beste gebruiken aan het begin van het koken van het wort was de boodschap.

Traploper

Dit is hoe ik het begrepen heb, maar misschien is het gedateerd of simpelweg fout:

De stofjes die zorgen voor een wat minder prettige bitterheid nemen niet evenredig af met de alfazuurwaarden. Daardoor kun je veel van deze stofjes krijgen als je een grote hoeveelheid hop aan het begin van de kook toevoegt. Een kleine hoeveelheid van een hop met een hoog alfazuurgehalte, zou dan een schonere bitterheid geven. Ja, ik weet dat andere zaken als het waterprofiel hier ook een rol in spelen.

Ook: hoewel er een vuistregel is voor de veroudering van de hop en het gevolg voor de alfazuurwaarden, is dit waarschijnlijk een benadering, toch? Dus als je oudere hoppen toevoegt voor je bitterheid, kan de daadwerkelijke bitterheid meer uiteenlopen.

Of heb ik dit verkeerd?

Scorpionrose

Citaat van: WerdvdBeste op 14-01-2019  20:31 uIk heb de gegevens overgenomen van de verpakking. Zou dit te maken kunnen hebben met de automatische hopveroudering in BrouwHulp.

Brouwen is meer dan een jaar niet gelukt ivm een schouderblessure. De hop is uit 2015 en ligt in de vriezer.

Ik heb ook hop liggen uit 2015 maar ik gebruik de veroudering in BrouwHulp niet.
Heb dit 1x gebruikt om te kijken wat het verschil is en kan je zeggen het resultaat was een IPA en niet het biertje dat ik in gedachten had.

Jacques

Citaat van: Traploper op 17-01-2019  18:35 uDit is hoe ik het begrepen heb, maar misschien is het gedateerd of simpelweg fout:

De stofjes die zorgen voor een wat minder prettige bitterheid nemen niet evenredig af met de alfazuurwaarden. Daardoor kun je veel van deze stofjes krijgen als je een grote hoeveelheid hop aan het begin van de kook toevoegt. Een kleine hoeveelheid van een hop met een hoog alfazuurgehalte, zou dan een schonere bitterheid geven. Ja, ik weet dat andere zaken als het waterprofiel hier ook een rol in spelen.

Ook: hoewel er een vuistregel is voor de veroudering van de hop en het gevolg voor de alfazuurwaarden, is dit waarschijnlijk een benadering, toch? Dus als je oudere hoppen toevoegt voor je bitterheid, kan de daadwerkelijke bitterheid meer uiteenlopen.

Of heb ik dit verkeerd?

Het is voor mij de vraag wat jij precies bedoelt met stofjes die een minder prettige bitterheid geven.

Een onaangename bitterheid uit hop kun je krijgen als de pH-waarde tijdens het koken boven de 5,6 is. Dat heeft niet zo heel veel te maken met het moment van toevoegen.

Verouderde hop kun je het beste toevoegen aan het begin van het koken. Het geoxideerde hoparoma heeft dan meer tijd om te verdampen. Als je dergelijke hop gebruikt voor een late hopgift of voor het koudhoppen dan komt de minder frisse hopsmaak meer in je bier.

Traploper

Moest het ook nog even nazoeken waar ik het ook alweer gelezen had. In het boek 'Hops' zegt men dat over cohumulone, maar zegt men er ook bij het tegendeel alweer bewezen is.

Jacques

Citaat van: Traploper op 17-01-2019  22:47 uMoest het ook nog even nazoeken waar ik het ook alweer gelezen had. In het boek 'Hops' zegt men dat over cohumulone, maar zegt men er ook bij het tegendeel alweer bewezen is.

Cohumulone is één van de alfazuren. De hoeveelheid is afhankelijk van de hopsoort. Lange tijd werd gedacht dat cohumulone een harde onaangename bitterheid gaf. Latere studies hebben aangetoond dat de bitterheid van deze alfazuur vooral hoger is. De hogere bitterheid werd een tijd verward met een onaangename bitterheid...

Zie ook Co-Humulone Friend or Foe?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.