Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hop in een IPA

Gestart door Edwin brouwt, 12-12-2018 23:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Edwin brouwt

Ik heb mijn eerste recept samengesteld voor een soort 'standaard' IPA. Nu heb ik altijd mijn  IPA's gebrouwen a.h.v. de recepten in dit forum of van andere plekken op het internet. Maar nu ben ik dus aan het stoeien met de bitterheid en de aroma's van de hop en wat ik moet met de  bitterheid.

Dit is het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
[tabular type=4]
OmschrijvingWaardeKenmerkNaam receptSiCiMosaic IPABrouwdatumBierstijlAmerikaanse IPAVolume18,0 lBegin SG1,067 SGBerekende kleur (Morey)25 EBCBerekende bitterheid (Tinseth)47 IBUBrouwzaalrendement75,0 %Kooktijd60 min.Vergistbare ingrediënten
[tabular type=4]
HoeveelheidNaamMouterijKleur%4,55 kgPale AleDingemans7 EBC85,0 %0,54 kgRye MaltWeyermann6 EBC10,0 %0,27 kgCrystal MaltThomas Fawcett159 EBC5,0 %Maischschema
[tabular type=4]
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikteTemperature66,0 °C1 min.60 min.3,4 l/kgHop
[tabular type=4]
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU25,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU25,0 gSimcoepellets12,9%koudhop0,0 IBU25,0 gMosaicpellets13,9%koudhop0,0 IBU13,0 gGalenapellets12,9%60 min.23,0 IBU13,0 gCitrapellets12,0%10 min.7,8 IBU13,0 gMosaicpellets12,3%10 min.7,9 IBU13,0 gSimcoepellets13,0%10 min.8,4 IBU38,0 gSimcoepellets13,0%whirlpool0,0 IBU38,0 gCitrapellets12,0%whirlpool0,0 IBU25,0 gMosaicpellets12,3%whirlpool0,0 IBUOverige ingrediënten
[tabular type=4]
HoeveelheidNaamTypeGebruik1,00 mlYeast NutrientsandershoofdvergistingGist
[tabular type=4]
HoeveelheidNaamType0,0 gAmerican West Coast Ale (BRY-97)bovengistEn nu gaat het dus om de gebruikte hoppen, de berekende IBU's en of dit een beetje klopt met jullie ervaring. Zeker wat betreft de hopstand gift (whirlpool volgens BrouwHulp, en die doe ik pas op 75 graden). Wordt dit een fijne IPA of roept dit wat vragen op?

Deze uitdraait komt uit BrouwHulp, maar ik gebruik Brewfather en die levert andere getallen op, net als BrewersFriend:
https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/746285/sicimosaic-ipa

[/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4]

Oscar

Dit geloof je toch niet he..... :nut: :nut: :( :(

Haagse Wouter

Citaat van: Oscar op 12-12-2018  23:38 u

Dit geloof je toch niet he..... :nut: :nut: :( :(

De bitterheid daarvan bedoel je?

Edwin brouwt

Dit is wat Brewfather er van maakt:

Ziet dat er meer als een fijne hop ipa gift uit?

Marcel_k

Jij rekent in BrouwHulp met Tinseth, wat in BrouwHulp igv whirlpool 0 ibu oplevert. Dat is uiteraard een idiote bug.  Ik zou Rager gebruiken.

Knobby

Als je echt de whirlpool op 75 ºC  doet zal er niet veel ibu's meer bij komen van de whirlpool.
Dryhop mag je rustig verdubbelen!

Edwin brouwt

Citaat van: Knobby op 14-12-2018  09:16 uAls je echt de whirlpool op 75c doet zal er niet veel ibus meer bij komen van de whirlpool.
Dryhop mag je rustig verdubbelen!
Volgens Brewfather is de IBU toename 14,5 bij de whirlpool/hopstand. Heb jij het idee dat dat minder is?

Edwin brouwt

Citaat van: Marcel_k op 13-12-2018  22:24 uJij rekent in BrouwHulp met Tinseth, wat in BH igv whirlpool 0 ibu oplevert. Dat is uiteraard een idiote bug.  Ik zou Rager gebruiken.
Dat valt nog mee, 2 puntjes minder wanneer ik naar Rager omschakel (in Brewfather).

Knobby

Citaat van: EdwinBrouwt op 14-12-2018  16:39 uVolgens Brewfather is de IBU toename 14,5 bij de whirlpool/hopstand. Heb jij het idee dat dat minder is?
Bij 75 graden is er nauwelijks nog isomerisatie van alfazuren.

Edwin brouwt

Citaat van: Knobby op 14-12-2018  19:23 uBij 75 graden is er nauwelijks nog isomerisatie van alfazuren.

Ik heb zomaar het idee dat hierover de meningen uiteen lopen :D ;) . De maker van Brewfather gaat uit van 15%. Dus dat is wel iets. Ik ga 'm gewoon zo brouwen en er proefondervindelijk achter komen wat er overblijft.
 :biersmile:

Jacques

Citaat van: Knobby op 14-12-2018  19:23 uBij 75 graden is er nauwelijks nog isomerisatie van alfazuren.

Toch wel, zij het minder dan bij 100 ºC of hoger.

Zie onder andere http://www.ijbbb.org/papers/161-E005.pdf

Knobby

Citaat van: Jacques op 16-12-2018  00:14 uToch wel, zij het minder dan bij 100 ºC of hoger.

Zie onder andere http://www.ijbbb.org/papers/161-E005.pdf
Het artikel dat je linkt onderbouwt je stelling niet.
In het artikel wat je hier aanhaalt is de laagste temperatuur die ze testen 90 graden. Dat is inderdaad vergelijkbaar met een whirlpool die niet actief gekoeld is. Echter na een uur op 90 graden is er slechts 20% van de alfazuren omgezet, tegenover 80% op 100 graden.
Als ik de data uit het blote hoofd extrapoleer naar 75 graden en max 20 minuten, blijft er nauwelijks omzetting over.
Dit strookt ook met andere bronnen die ik eerder al gelezen heb.
Hoe dan ook is de 15% die hierboven eerder genoemd zeker niet realistisch aan de hand van dit artikel.

Jacques

Citaat van: Knobby op 16-12-2018  14:18 uHet artikel dat je linkt onderbouwt je stelling niet.
In het artikel wat je hier aanhaalt is de laagste temperatuur die ze testen 90 graden. Dat is inderdaad vergelijkbaar met een whirlpool die niet actief gekoeld is. Echter na een uur op 90 graden is er slechts 20% van de alfazuren omgezet, tegenover 80% op 100 graden.
Als ik de data uit het blote hoofd extrapoleer naar 75 graden en max 20 minuten, blijft er nauwelijks omzetting over.
Dit strookt ook met andere bronnen die ik eerder al gelezen heb.
Hoe dan ook is de 15% die hierboven eerder genoemd zeker niet realistisch aan de hand van dit artikel.

Ik schreef onder andere. Er zijn meer van dit soort artikelen verschenen waaruit blijkt dat ook bij lagere temperaturen er sprake is van isomerisatie.

Even anders gezocht en het volgende artikel gevonden.
https://alchemyoverlord.wordpress.com/2016/03/06/an-analysis-of-sub-boiling-hop-utilization/
Bij dit onderzoek is gekeken naar meerdere temperaturen vanaf 60 ºC.

Als je de hoeveelheid iso-alfazuren door te koken bij 100 ºC op 100% stelt dan heb je volgens dit artikel een relatief rendement tussen de 10 en 20% afhankelijk van de tijd die de hop in contact is met het wort.

Overigens is er ook isomerisatie bij nog lagere temperaturen. Zo komt er door koudhoppen ook bitterheid in je bier. Dat is vooral het geval bij bieren met een lage bitterheid. De isomerisatie gaat dan langzaam maar de contacttijd is lang.

Koen S

Gewoon brouwen en proeven, de rest is speculatie en al snel wordt het hier weer een welles nietes spelletje.

Vergelijkbare Topics (7)

41699

Gestart door Larsje40

Reacties: 4
Gelezen: 993

27687

Reacties: 6
Gelezen: 7308

8285

Reacties: 87
Gelezen: 24910

33458

Reacties: 9
Gelezen: 2403

14049

Reacties: 26
Gelezen: 8114

21408

Gestart door EvdBroek

Reacties: 28
Gelezen: 8655

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.