Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Welke gist in dit recept

Gestart door remolen, 12-12-2018 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

remolen

Dag brouwers. Ik was van plan gist op te kweken vanuit een Hoegaarden voor onderstaand recept. Maar daarvoor heb ik niet genoeg tijd meer want een vriend van mij wil graag aankomend weekend komen brouwen.

Nu dacht ik eraan om 2 soorten gist te gaan gebruiken. (in 2 verschillende vaten) om gelijk maar eens te testen welke lekkerder wordt.

Zal ik Safbrew wb06 nemen en Mangrove Jack's Belgian Wit M21? Of hebben jullie nog andere goede ideeën?
Liefst geen vloeibare ivm de giststarter die ik pas morgen kan maken en zaterdag brouwen wordt dan wat krap ben ik bang.

Dit is het recept:
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerktest
Naam recepttest
Brouwdatum14-12-2018
BierstijlTripel
Volume19,7 l
Begin SG1,078 SG
Eind SG1,015 SG
Schijnbare vergistingsgraad80,8%
Alcoholgehalte8,2 vol.%
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)29 IBU
Brouwzaalrendement73,6 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Water uit Assen
1,00 gCaCl2
2,60 gCaSO4
6,30 mlMelkzuur
7,28 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
91 mg/l6 mg/l20 mg/l180 mg/l38 mg/l67 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,74 kgPilsmoutDingemans3 EBC72,2 %
0,85 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC12,9 %
0,43 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC6,5 %
0,55 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC8,4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
63,0 °C20 min.45 min.3,7 l/kg
68,0 °C1 min.20 min.3,7 l/kg
73,0 °C15 min.30 min.3,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,1 gCascadepellets5,5%80 min.26,2 IBU
10,0 gCascadepellets5,5%10 min.1,7 IBU
9,0 gSaazbellen3,5%10 min.0,9 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
7,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
0,1 l + 0,3 l + 0,9 l getrapte starterBelgian Witbier (3944)bovengist

Oxhead

De T-58 en de M-31 zou mijn keuze zijn.
 :brouwen:

j.heesters3

Ik gebruik voor mijn tripel (Karmeliet kloon) ongeveer dezelfde hoeveelheid mout in ongeveer dezelfde samenstelling. Zelfs het maischschema is hetzelfde. Gebruik als gist de BE 256. Heb deze al 5 keer gebrouwen en ik (en velen met mij) vind het een lekker bier. Met de Be 256 gaat het eind sg waarschijnlijk iets lager uitkomen.

Succes

Broudoe

Jos

remolen

Citaat van: j.heesters3 op 12-12-2018  19:37 uIk gebruik voor mijn tripel (Karmeliet kloon) ongeveer dezelfde hoeveelheid mout in ongeveer dezelfde samenstelling. Zelfs het maischschema is hetzelfde. Gebruik als gist de BE 256. Heb deze al 5 keer gebrouwen en ik (en velen met mij) vind het een lekker bier. Met de Be 256 gaat het eind sg waarschijnlijk iets lager uitkomen.

Succes

Broudoe

Jos

Ik heb het recept ook van dit forum overgenomen weet zo niet waarvandaan maar dat zal hem dan wel zijn? Dezelfde hop ook? Of dat niet. Hahaha

remolen

Citaat van: j.heesters3 op 12-12-2018  19:37 uIk gebruik voor mijn tripel (Karmeliet kloon) ongeveer dezelfde hoeveelheid mout in ongeveer dezelfde samenstelling. Zelfs het maischschema is hetzelfde. Gebruik als gist de BE 256. Heb deze al 5 keer gebrouwen en ik (en velen met mij) vind het een lekker bier. Met de Be 256 gaat het eind sg waarschijnlijk iets lager uitkomen.

Succes

Broudoe

Jos

Ik ga hem dan denk ik uitproberen met de BE 256 en nog een gist voor een weizen. Eens kijken wat lekkerder wordt.

Bedankt voor de feedback...

Groet REne

hans_nwk

Als je Hoegaarden gist op wilde kweken zou WY3944 Belgian Wit (of de White Labs variant) de meest voor de handliggende zijn.

remolen

Citaat van: hans_nwk op 13-12-2018  13:32 uAls je Hoegaarden gist op wilde kweken zou WY3944 Belgian Wit (of de White Labs variant) de meest voor de handliggende zijn.

Ja dat weet ik maar die zijn vloeibaar... En ik heb dus niet genoeg tijd voor een starter. Helaas.
Morgen haal ik de spullen en morgen brouw ik ook. :)

hans_nwk

Voor 20 liter bier: gewoon smacken, brouwen en de gist erbij. Het schijnt wel eens fout te gaan maar al die keren dat het wel goed gaat hoor je niks van.
Je maakt een vrij sterk bier dus misschien 2 pakken gebruiken of iets minder brouwen.

Groet,
Hans

Hai

Serge VL

De WB06 is een sachh var. diastaticus en die laat dus geen restsuikers achter daar die zelf ook nog enzymen afscheidt die de onvergistbare suikers gaan omzetten naar vergistbare.
Die zou ik persoonlijk niet gebruiken daar die steeds een gort droog bier oplevert.

Wil je meer een Wiezen profiel dan zou ik gaan voor de Mauribrew Weiss, Lallemand Munich, Lallemand Munich Classic, of de Magrove jack's  Bavarian Wheat M20
Wil je eerder een Belgische witbier profiel dan zou ik gaan voor: Fermentis SafAle K-97, Magrove jack's Belgian Wit M21

De keuze is aan de brouwer!!!

j.heesters3

Citaat van: remolen op 12-12-2018  20:39 uIk heb het recept ook van dit forum overgenomen weet zo niet waarvandaan maar dat zal hem dan wel zijn? Dezelfde hop ook? Of dat niet. Hahaha

Gebruik voor de bitterhop alleen Cascade en de Saaz voor aroma. Zal met de Cascade gedeeltelijk als aromahop ook niet verkeerd zijn denk ik. Gewoon proberen.

Succes met het brouwen.

Jos

j.heesters3

Citaat van: Hai op 13-12-2018  14:34 uk97 witbier korrelgist

Ik heb dit bier geproefd met de  k 97 en de BE 256 ( het originele recept dat ik kreeg was met de K 97) Vond de versie met de BE 256 toch lekkerder, maar smaken verschillen.

Broudoe

Jos

hobbybob

Weizen profiel:

- Gozdawa bavarian wheat

Witbier profiel:

- Brewferm blanche

Het beste bier brouw jezelf

Sjoerd

Be 256, zal zeker een mooi bier worden, mijn ervaring is wel dat ie een paar maanden nodig heeft. T58 kan ook nog, maar het lekkerste wordt ie met de w3944. Bij deze hoeveelheid 2 pakken gebruiken als je geen starter meer kan maken. af en toe een keer het vat zwenken, evt een keertje gistvoeding geven. Zal wel 3 weken gisten worden op 20-21 graden, maar zal er wel komen.

KC

Dit brengt me op een idee. Helaas nog een brouwsel of drie ervoor, maar dan ga ik zoiets brouwen met de WB-06 en US-05 samen en dan onder de 22 graden vergisten zodat het een lichte kruidnagel achtige smaak krijgt. Beetje net als Leffe Blond maar dan zwaarder. Op 67 graden maischen in de hoop dat hij niet kurkdroog wordt.
Ik heb altijd twee zakjes gist nodig en kies dan twee verschillende wat de kans op problemen verkleint en soms een nieuw resultaat geeft. Al zal dat met de neutrale US-05 niet zijn.

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 13-12-2018  14:09 uVoor 20 liter bier: gewoon smacken, brouwen en de gist erbij. Het schijnt wel eens fout te gaan maar al die keren dat het wel goed gaat hoor je niks van.
Je maakt een vrij sterk bier dus misschien 2 pakken gebruiken of iets minder brouwen.

Het is natuurlijk de vraag of als je geen stokkende vergisting hebt het goed gegaan is.

Als je te weinig gist ent krijg je snel veel esters. Bij een tripel is dat meestal niet zo'n probleem, maar het kan storend zijn als de esters de overhand hebben.

Vergelijkbare Topics (7)

780

Reacties: 16
Gelezen: 9095

44191

Gestart door NC92

Reacties: 14
Gelezen: 1579

42302

Reacties: 11
Gelezen: 1468

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.