Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier in keg wordt plat

Gestart door Martijn0172, 02-12-2018 12:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Martijn0172

Ik heb een 6 tal 19 L kegs, welke gevuld zijn met 6 type bier. Ik heb een koelkast omgebouwd met een dubbele tap en wissel zo nu en dan de kegs. Dus er staan een paar meer of minder gevulde kegs in mijn schuur (paar graadjes hoger dan buitentemperatuur) en 2 in mijn koelkast (+/- 5c). Ik tap met ongeveer 0,5 bar. Ik merk dat langzamerhand het biet platter wordt. Moet ik de kegs toch hoger onder druk weg zetten?

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 02-12-2018  12:30 uIk heb een 6 tal 19 L kegs, welke gevuld zijn met 6 type bier. Ik heb een koelkast omgebouwd met een dubbele tap en wissel zo nu en dan de kegs. Dus er staan een paar meer of minder gevulde kegs in mijn schuur (paar graadjes hoger dan buitentemperatuur) en 2 in mijn koelkast (+/- 5c). Ik tap met ongeveer 0,5 bar. Ik merk dat langzamerhand het biet platter wordt. Moet ik de kegs toch hoger onder druk weg zetten?

Heb je al met zeepsop gezicht naar een lek?

Henielma

Een lek inderdaad en die kan je ook goed zoeken met een Starsan oplossing. Verder is je tapdruk van 0,5 Bar erg laag. Bij mij staat die op ongeveer 1 Bar. Bij die druk met normale koelkast temperatuur (6 ÂșC) blijft de opgeloste koolzuur hoeveelheid ongeveer gelijk.

Martijn0172

Ik zal eens aan de slag gaan met de kegs te vullen met 1 bar en te checken op lekken. Alhoewel ik dat laatste wel enigszins betwist omdat er altijd wel druk op blijft staan.

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 02-12-2018  22:03 uIk zal eens aan de slag gaan met de kegs te vullen met 1 bar en te checken op lekken. Alhoewel ik dat laatste wel enigszins betwist omdat er altijd wel druk op blijft staan.

Als je het controleert kun je die oorzaak uitsluiten...

Robbert

Om eens te beginnen met wat aannames:

koeltemperatuur (en biertemperatuur) is 5 graden Celsius
manometer geeft inderdaad 0,5 bar

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38012.msg575685.html#msg575685 --> reactie #8

De tabel volgen geeft een saturatieevenwicht van 1,97 vol CO2, wat aan de lage kant is.

Als je eerst carboniseert met hergisting en vervolgens onder 0,5 bar wegzet, zal het gehalte CO2 in het bier langzaam teruglopen.

mvg,
Robbert

Edit:
Mijn eigen ervaring is dat mijn manometer een iets hogere druk weergeeft dan in mijn beeld bereikt wordt. dus ik tel er altijd 0,1 bar bij op.
/edit

Vergelijkbare Topics (7)

24676

Reacties: 4
Gelezen: 2214

14460

Reacties: 14
Gelezen: 5229

78

Reacties: 3
Gelezen: 13883

35666

Gestart door Andreas

Reacties: 2
Gelezen: 1213

19443

Gestart door KC

Reacties: 21
Gelezen: 15109

5174

Gestart door Edgar

Reacties: 25
Gelezen: 10100

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.