Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste IPA die ik wil gaan proberen dit weekend

Gestart door remon de boer, 28-11-2018 15:05 u

Vorige topic - Volgende topic

remon de boer

Een IPA recept die ik wil gaan proberen. Heeft er iemand nog tips? Of bij voorbaat al iets wat ik anders moet gaan doen?

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptfirst IPA
Kenmerk
Brouwdatum28-11-2018
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters25
Gewenst begin SG1070 (7,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater38,4 liter
Maischdikte3,1 l/kg
Maischwater24,0 liter
Spoelwater14,4 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur16 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid53 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Münchnermout type 120,0 %1565 gr12 EBC
Pilsmout 3 EBC60,0 %4694 gr3 EBC
Pale alemout20,0 %1565 gr6 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Warrior17,0 %25 gr90 minuten39 EBU
Summit19,5 %10 gr45 minuten15 EBU
Cascade7,0 %40 grKoud hop0 EBU
Warrior7,0 %25 grKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C60 minuten3,1 l/kg
275°C5 minuten3,1 l/kg

Ernesto

Heb je genoeg pale mout op voorraad? Dan pilsmout vervangen door pale mout (het is ten slote een pale ale  ;) ) Een klein aandeel (5-10%) caramouten misstaan ook niet (en geven iets meer body), maar de munchener zal body geven.
Ik zou zelf iets meer late hop toevoegingen doen tijdens koken / whirlpool. Geeft veel aroma (en minder bitterheid). Kloppen je alfazuurpercentages overigens? Deze lijken nogal hoog voor je eerste 2 hoptoevoegingen.

Verder gewoon lekker brouwen. Wordt vast en zeker een smakelijk bier.

Fractus

Eens met Ernesto.

Verder is de vraag: wil je een IPA die vooral bitter is, of een IPA die ook superfruitig is, van die hopbommen zoals die de laatste tijd erg hip zijn?

In het geval je dat laatste wilt, zul je veel meer hop moeten toevoegen. Hoeveelheden richting de 10 g/l zijn geen uitzondering, in jouw geval dus richting de 150-250 gram hop totaal. Ik zou vooral extra hop toevoegen vlak voor einde koken (5 min van te voren of zo), eventueel als whirlpool hopgift (hier kun je meer info over vinden in het forum) en flink koudhop (zoals je nu al hebt).

Ik zie trouwens dat je IPA redelijk veel alcohol heeft voor een standaard IPA. Als dat de bedoeling is moet je dat zeker doen (ik hou zelf wel van een stevig biertje) maar wees je er wel bewust van ;)

Veel plezier met brouwen en hou ons vooral ook op de hoogte van hoe het ging en hoe hij uiteindelijk smaakt!

Wildor

Zelf afgelopen weekend ook een IPA gebrouwen.
Staat nu te pruttelen in de kast met een MJ-41 gist welke ik bij Braumarkt had gekregen tijdens de laatste demonstratiedag.
Als ik de kast open, dan komt er een heerlijke stevige hopgeur je tegemoet, en het ruikt naar mango, ananas (met dank aan de neus van mijn vrouw, want ik kon het niet thuisbrengen ivm verkoudheid)

Ik gebruikte de volgende stort:
73% Pale Ale
12% Munchner
10% Pilsner (laatste restje)
5% Cara 120

Diverse hopgiften van Cascade Mosaic en Tradition (60/30/15/5/1 min.) en na de hoofdvergisting nog wat Cascade en Mosaic voor de dryhop.
Ik ben ook reuze benieuwd, e.e.a. in elkaar gezet en zou rond de 6%/6,5% ABV moeten uitkomen, afhankelijk van de vergistingsgraad van de M-41

Vergeet bij een IPA de waterbehandeling niet, de juiste verhoudingen helpen de bitterheid naar voren te halen.

Ben er erg fan van geworden in de USA, de schreeuwerige namen zijn wel grappig :)
Voel je je toch opgelaten als je aan de toog een 'Raging Bitch' besteld.  :o

Kortom, doe lekker je ding. En als je niet de standaard receptjes volgt kan er altijd iets moois uitkomen.
Van eigen bouwsels leer je het meest!

Proost  :proost:

William

remon de boer

Iedereen bedankt voor de tips. Ik ga nog even de hop toeveogen op het einde en vanaf de whirlpool. Ik heb  nog een zakje w-41 liggen maar de us-05 heb ik nog nooit gebruikt dus was daar wel benieuwd naar vandaar deze gist.

Ga nog wel de pilsmout vervangen voor de pale. De percentages van de hoppen komen rechtstreeks uit BrouwVisie. Ik zou ze handmatig kunnen bijwerken denk ik? Heb nog niet heel veel met het programma gewerkt. Ben steeds meer lerende. Morgen deel ik het aangepaste recept.

Fractus

Je kunt de alfazuurpercentages in BrouwVisie aanpassen, en dat zou ik ook zeker doen. Dan kun je veel beter inschatten hoe bitter je biertje wordt, en eventueel je gift op 90min aanpassen. De alfazuurpercentages kun je vinden op de verpakking van je hop.

remon de boer

Recept is wat aangepast. Dit is het geworden en ben nu bezig om hem te brouwen.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptfirt own ipa
Kenmerk
Brouwdatum28-11-2018
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters25
Gewenst begin SG1070 (7,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater38,5 liter
Maischdikte3,1 l/kg
Maischwater24,0 liter
Spoelwater14,4 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur24 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid65 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale alemout60,0 %4698 gr6 EBC
Pilsmout 3 EBC10,0 %783 gr3 EBC
Munchenermout 15 EBC30,0 %2349 gr16 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Warrior7,0 %25 grKoud hop0 EBU
Warrior16,3 %25 gr5 minuten7 EBU
Crystal3,7 %10 gr5 minuten1 EBU
Warrior16,3 %25 gr90 minuten38 EBU
Summit19,1 %12 gr45 minuten18 EBU
Crystal3,7 %40 grKoud hop0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C60 minuten3,1 l/kg
275°C5 minuten3,1 l/kg

Heisenberg

Chilobrachys

Hoeveel verpakkingen gist heb je gebruikt?

remon de boer

De brouwdag is goed verlopen. Ben daarom ook zeer benieuwd hoe het zal gaan smaken. Begin sg was 1065 dus ietsjes lager als verwacht. Heb ipv de us-05 de mangrove's jack m44 gebruikt. Ik moest nog wat mout halen en zag deze  daar liggen en was nieuwsgierig naar deze. Heb er 1 zakje er bij gedaan. Ik had 23 liter wort in het vat. staat nu mooi volop te borrelen.

Vergelijkbare Topics (7)

43853

Gestart door Bvk1983

Reacties: 18
Gelezen: 2486

29810

Reacties: 9
Gelezen: 2352

8021

Reacties: 54
Gelezen: 16097

35669

Gestart door Knobby

Reacties: 39
Gelezen: 7202

17909

Reacties: 53
Gelezen: 16306

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.