Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist verdelen bij op vat zetten

Gestart door Mark GA, 10-11-2018 09:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Mark GA

Domme vragen bestaan niet. Laat dit niet de eerste zijn?

Ik vergist mijn batches van 23 liter in vaten van 30 liter.
Een van mijn koelkasten is nét wat kleiner, zo'n vat past er dan niet in.
Ik wil een kleine batch gaan brouwen (16 liter) voor een test. Nu heb ik een heleboel glazen 5 literflessen. Dan verdeel je toch gewoon je bier over die flessen zou je zeggen?
Maar als ik 4x4 liter op fles zet... hoe verdeel ik dan de gist uit het zakje? Kan ik dat gewoon op een schaaltje afwegen? Hoe krijg ik dat steriel en hoe krijg ik dat dan weer makkelijk in zo'n fles?
Of moet ik eerst hydrateren, dan goed schudden in een maatfles (met dop) en dan gepast uitschenken?
Zelfde vraag geldt dan ook voor opgekweekte gist... hoe verdeel je dat evenredig over meerdere flessen of vaten?

Misschien hebben jullie een simpele oplossing maar ik pijnig al een tijdje m'n hoofd hierover.

brouwerwaldonk

Ik zou het als volgt doen; Doe al je wort in het grote vat van 30 L Doe daarin je gist zoals je gewoon bent te doen, mengen en beluchten. Is de gisting op gang gekomen, hevel dan, met een goed ontsmetten hevel, uw bier over naar de kleine 5 liter flessen.
Je kan uw batch van 23L natuurlijk ook vergisten in 2 mandflessen van 20 L, die vind je zeker voor een prikje.   

Mark GA

Ik weet het niet hoor... overhevelen tijdens de vergisting? Lijkt me extra gevoelig voor evt. besmettingen.

Het gaat mij er om dat ik voor de vergisting de batch kan verdelen. Dus na het koken meteen...
In de praktijk had ik trouwens alle 30 L vaten al in gebruik als ik gisteren had willen brouwen. Ben maar gaan bottelen...

Jaap W

Zoals je zelf al aangeeft Mark domme vragen bestaan niet.  Normaal gesproken heb je volgens mij voor 16 ltr. genoeg aan één zakje korrelgist, maar om zo'n kleine hoeveelheid van zo'n zakje in 4 te delen is een hele opgave. Ik zou inderdaad kiezen voor de oplossing die jezelf al geeft door de gist te hydrateren en dan de vloeistof gelijkelijk verdelen over de 4 flessen. Blijft wel het probleem van hoe het steriel te houden. suc6.  :proost:

Ik zelf ga binnenkort 30 ltr brouwen en wil dat dan verdelen over 3 porties van 10 ltr, maar ik wil dan 3 verschillende soorten gist gaan gebruiken voor de vergisting. Voor mij geldt dan ook, gooi ik in ieder portie 1 heel zakje of moet ik het ook gaan afwegen oid.   :weetniet:

Fermon

Ik weeg de korrelgist altijd af. Een stukje aluminiumfolie op de weegschaal leggen, weegschaal nullen, voorzichtig de gist op er op afwegen, dan kan je het zo in het gistvat laten glijden. Ik heb nog nooit een infectie gehad, en de folie nog nooit ontsmet.

Rob.Erto

Hebben we het over korrelgist of vloeibare gist? Korrelgist is niet duur dus dan zou je makkelijk 3 zakjes kunnen gebruiken. Maar afwegen op een gereinigde weegschaal zou voor zowel korrelgist als vloeibare gist ook moeten kunnen. Ik gebruik zelf een lepelweegschaal (https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Digitale-lepelweegschaal/p100243774). Deze is nauwkeurig op 1 gram dus ook geschikt voor kleine hoeveelheden.

Mark GA

Citaat van: Fermon op 10-11-2018  11:35 uIk weeg de korrelgist altijd af. Een stukje aluminiumfolie op de weegschaal leggen, weegschaal nullen, voorzichtig de gist op er op afwegen, dan kan je het zo in het gistvat laten glijden. Ik heb nog nooit een infectie gehad, en de folie nog nooit ontsmet.
Dit is dus zo'n antwoord waar ik meteen wat mee kan. Dank.
In dit geval gebruik ik korrelgist inderdaad.

Zo'n Ali-weegschaal is onderweg trouwens. Zal wel met Pasen binnenkomen.

Voor opgekweekte gist dus doen wat ik zelf ook dacht: in maatfles goed schudden en dan op maat uitschenken.

Jacques

Citaat van: Mark GA op 10-11-2018  09:38 uDomme vragen bestaan niet. Laat dit niet de eerste zijn?

Ik vergist mijn batches van 23 liter in vaten van 30 liter.
Een van mijn koelkasten is nét wat kleiner, zo'n vat past er dan niet in.
Ik wil een kleine batch gaan brouwen (16 liter) voor een test. Nu heb ik een heleboel glazen 5 literflessen. Dan verdeel je toch gewoon je bier over die flessen zou je zeggen?
Maar als ik 4x4 liter op fles zet... hoe verdeel ik dan de gist uit het zakje? Kan ik dat gewoon op een schaaltje afwegen? Hoe krijg ik dat steriel en hoe krijg ik dat dan weer makkelijk in zo'n fles?
Of moet ik eerst hydrateren, dan goed schudden in een maatfles (met dop) en dan gepast uitschenken?
Zelfde vraag geldt dan ook voor opgekweekte gist... hoe verdeel je dat evenredig over meerdere flessen of vaten?

Misschien hebben jullie een simpele oplossing maar ik pijnig al een tijdje m'n hoofd hierover.

Je kunt korrelgist gewoon afwegen. Het schaaltje dat je daarvoor gebruik desinfecteer je even met wat 70% alcohol. Maak met een papiertje een trechtertje. Ik gebruik daarvoor velletje Post-it. Het bovenste velletje gooi ik weg. Niet 100% steriel maar dat is de omgeving waarin je bent ook niet. Is ook niet nodig. Door de gist daalt snel de pH en hebben heel veel micro-organismen geen kans meer om zich te ontwikkelen.

Jacques

Citaat van: Mark GA op 10-11-2018  10:43 uIk weet het niet hoor... overhevelen tijdens de vergisting? Lijkt me extra gevoelig voor evt. besmettingen.

Daar hoef je niet zo heel bang voor te zijn.
Door de vergisting is de pH flink gedaald.
Er is koolzuur en alcohol gevormd. Hierdoor is de kans op infecties aanzienlijk kleinder.
Verder is de hoeveelheid aminozuren aanzienlijk kleiner, er zijn veel minder voedingstoffen voor ongewenste micro-organismen.

Een veel groter gevaar is oxidatie, maar als het bier nog aan het gisten is valt dat ook mee.

wiliam

Mijn moeder maakte vroeger in een fles een gistkweek, en verdeelde dat over meerdere flessen, met een trechter.

Mark GA

Overhevelen tijdens het gisten: juist dan lijkt het me lastig om een evenredige hoeveelheid te kunnen afmeten. En wat er op dat moment aan residu overblijft... hoe zonde is dat om weg te doen en is dat geen cruciale voeding voor de hele vergisting?

Liever op voorhand verdelen dus.
Als het geen kwaad kan om gistkorrels open en bloot af te wegen moet ik dat maar proberen.
En anders inderdaad de flesmethode.
Dank allemaal!

Jacques

Citaat van: Mark GA op 11-11-2018  10:06 uOverhevelen tijdens het gisten: juist dan lijkt het me lastig om een evenredige hoeveelheid te kunnen afmeten. En wat er op dat moment aan residu overblijft... hoe zonde is dat om weg te doen en is dat geen cruciale voeding voor de hele vergisting?

Liever op voorhand verdelen dus.
Als het geen kwaad kan om gistkorrels open en bloot af te wegen moet ik dat maar proberen.
En anders inderdaad de flesmethode.
Dank allemaal!

Het afmeten is geen probleem: gebruik een weegschaal al dan niet in combinatie met een pipet als je net te veel in je fles hebt.

Door de flessen in gedeelten te vullen kun je een goede verdeling van de gist krijgen. Tussentijds steeds zwenken met de grote fles waaruit je de andere flessen vult.

Vergelijkbare Topics (7)

39299

Reacties: 5
Gelezen: 1509

25592

Reacties: 15
Gelezen: 5612

2011

Gestart door curlo del culla

Reacties: 9
Gelezen: 4094

02-02-2005 13:37 u
door curlo del culla
42918

Reacties: 11
Gelezen: 1308

16257

Reacties: 9
Gelezen: 3956

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.