Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waterslot scheef

Gestart door Ekaliath, 28-10-2018 11:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Ekaliath

Beste hobbybrouwers,

Gisteren weer eens aan het brouwen geslagen. Vandaag even bij het gistingsvat gaan kijken en zag dat het dekseltje van het waterslot er scheef op stond (zie foto). Ik krijg hem er ook niet meer goed op, dan schiet hij weer terug.

Doe ik iets verkeerd? Kan dit kwaad?

Mark GA

[emoji41]
Dat hoort.
Is gewoon CO2 die er uit wil.
Geen probleem.

Guppie

Betekent dat het slot aan het werk is, als het flink gaat bubbelen dan hoor je hem ook klepperen, CO2 zal er toch uit moeten

hobbybob

Iets minder water in het slot, dan "kleppert" ie wel

Het beste bier brouw jezelf

Chilobrachys

Citaat van: hobbybob op 28-10-2018  16:50 uIets minder water in het slot, dan "kleppert" ie wel

Het beste bier brouw jezelf

Of even een elastiekje er om doen.

breda82

Water met starsan jn het slot? Dan heb ik er ook wel last van, doe er verder niks aan.

BrouwMark

Citaat van: Chilobrachys op 28-10-2018  18:05 uOf even een elastiekje er om doen.

Dit heb ik nooit begrepen. Het klepje gaat omhoog, een gasbubbel ontsnapt, het klepje gaat omlaag. Hoezo vastzetten met een elastiekje dan? Raar.

@ Topicstarter: er komt koolzuur uit, dus het gist! 👍

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 28-10-2018  22:05 uDit heb ik nooit begrepen. Het klepje gaat omhoog, een gasbubbel ontsnapt, het klepje gaat omlaag. Hoezo vastzetten met een elastiekje dan? Raar.

Ik snap dat wel. Als de deksel continu scheef staat in combinatie met weinig water is er een open verbinding met de buitenlucht.

BrouwMark

Citaat van: Jacques op 28-10-2018  22:27 uIk snap dat wel. Als de deksel continu scheef staat in combinatie met weinig water is er een open verbinding met de buitenlucht.

Dan heeft er in beginsel teveel water in gezeten en is het deksel er per toeval scheef op terecht komen te hangen, boven de waterspiegel. Een zeldzaam geval. Als het deksel er zoals normaal scheef 'in' hangt is er niks aan de hand. De rand van het deksel is dan nog steeds onder water. Een elastiekje er omheen houdt het deksel geforceerd onder water en verkleint of zelfs dicht de opening waardoor koolzuurgas kan ontsnappen. Zo is het ding niet ontworpen...

CeesM

Ik ken dat type waterslot niet. Op de foto te zien zou je zeggen dat het deksel over het randje van de cylinder gedrukt zou moeten zitten.
Maar dan zou er ook gaatjes in de buitenrand van de deksel aanwezig moeten zijn. :-\

MartijnNOP

Ik heb met dit waterslot + gistvat op deze manier een keer een fruitvliegje in mijn waterslot gehad.

Dit was ook gelijk de enige keer dat mijn bier een infectie (verzuring) had. Het kan toeval zijn geweest, maar ik gebruik dit waterslot niet meer.

Oscar

Citaat van: MartijnNOP op 29-10-2018  11:15 uIk heb met dit waterslot + gistvat op deze manier een keer een fruitvliegje in mijn waterslot gehad.

Dit was ook gelijk de enige keer dat mijn bier een infectie (verzuring) had.

Een fruitvliegje in je waterslot zorgt niet voor een infectie!  :brouwen: ^-^

Heuvinger brouwerij

Citaat van: MartijnNOP op 29-10-2018  11:15 uDit was ook gelijk de enige keer dat mijn bier een infectie (verzuring) had.
Ik vind het heerlijk als mijn bieren zo 2 maand na botteling beginnen te verzuren.
Citaat van: MartijnNOP op 29-10-2018  11:15 uHet kan toeval zijn geweest, maar ik gebruik dit waterslot niet meer.
Ik ook niet, wat stopjes gekocht en nu past er een gewoon waterslot in.

haicoterbeek

Als ik naar de foto kijk is het waterslot al voor meer als de helft gevuld met water. Dit is niet juist.
Waterslot vullen tot 25% de deksel drijft dan net vrij van de rand van het potje.
Als je het potje verder vult komt de deksel zo ver naar buiten (en gaat de deksel zo scheef staan) dat deze kan klemmen en blijft hangen.
Als je hier rekening mee houdt is het een erg fijn ding. Goed schoon te maken en dicht erg goed af.

BrouwMark

Citaat van: haicoterbeek op 29-10-2018  20:53 uAls ik naar de foto kijk is het waterslot al voor meer als de helft gevuld met water. Dit is niet juist.
Waterslot vullen tot 25% de deksel drijft dan net vrij van de rand van het potje.
Als je het potje verder vult komt de deksel zo ver naar buiten (en gaat de deksel zo scheef staan) dat deze kan klemmen en blijft hangen.
Als je hier rekening mee houdt is het een erg fijn ding. Goed schoon te maken en dicht erg goed af.

Juistem.

Jacques

Citaat van: BrouwMark op 28-10-2018  23:09 uDan heeft er in beginsel teveel water in gezeten en is het deksel er per toeval scheef op terecht komen te hangen, boven de waterspiegel. Een zeldzaam geval. Als het deksel er zoals normaal scheef 'in' hangt is er niks aan de hand. De rand van het deksel is dan nog steeds onder water. Een elastiekje er omheen houdt het deksel geforceerd onder water en verkleint of zelfs dicht de opening waardoor koolzuurgas kan ontsnappen. Zo is het ding niet ontworpen...

Een dergelijk waterslot is niet ontworpen om scheef te staan...
Het ontwerp voorziet er in dat de opening zodanig is dat het koolzuurgas kan ontsnappen. Je hoeft dus niet bang te zijn dat het waterslot onvoldoende kan werken als de deksel er recht op zit. Als de deksel er scheef op zit is de kans dat het waterslot niet goed afsluit als er weinig water in zit vele malen groter.

haicoterbeek

Eigenlijk zou er een eenvoudige instructie bij dit waterslot moeten zitten. Het verhaal van de klemmende, gekantelde deksel heb ik inmiddels vaker gehoord.

MartijnNOP

Citaat van: Oscar op 29-10-2018  19:57 uEen fruitvliegje in je waterslot zorgt niet voor een infectie!  :brouwen: ^-^

Dat zou ik ook denken. Misschien bij het lageren wat naar binnen gezogen? Had hem achteraf vrij vol (die van mij stond ook scheef).
Zo niet, was het wel heel toevallig

MartijnNOP

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 29-10-2018  20:04 uIk vind het heerlijk als mijn bieren zo 2 maand na botteling beginnen te verzuren.

Deze was al verzuurd in het vat. Heb nog wel een gedeelte geprobeerd te bottelen, maar dat was naderhand een en al gushers.
De smaak was niet te doen, echt te zuur, witte pikkeltjes in het glas, d'r kon wel candida in zitten...  ;D

Jacques

Citaat van: MartijnNOP op 30-10-2018  12:17 uDe smaak was niet te doen, echt te zuur, witte pikkeltjes in het glas, d'r kon wel candida in zitten...  ;D

Candida ook wel kaam geeft niet echt een zure smaak. Wel zorgt er voor dat je bier aanzienlijk minder body heeft.

MartijnNOP

Citaat van: Jacques op 30-10-2018  22:14 uCandida ook wel kaam geeft niet echt een zure smaak. Wel zorgt er voor dat je bier aanzienlijk minder body heeft.
Ik doelde meer op het visuele aspect. De candida die ik ooit een keer tegen ben gekomen heb ik maar niet geproefd (dat had niks met bier te maken)  ;)

Maar weer wat geleerd, ik wist niet dat kaam candida was.  :brouwen:

BrouwMark

Citaat van: MartijnNOP op 31-10-2018  11:05 uIk doelde meer op het visuele aspect. De candida die ik ooit een keer tegen ben gekomen heb ik maar niet geproefd (dat had niks met bier te maken)  ;)

Maar weer wat geleerd, ik wist niet dat kaam candida was.  :brouwen:

Jep, dat is hetzelfde. Je hoopt dan maar dat de kaam op je bier gewoon door de lucht is gekomen...

Het is ook de reden dat ik elke keer als ik het adres van White Labs voorbij zie komen, ik op zijn minst moet glimlachen.

Vergelijkbare Topics (7)

37664

Reacties: 7
Gelezen: 2070

29402

Reacties: 28
Gelezen: 10595

21851

Reacties: 8
Gelezen: 4634

16809

Reacties: 28
Gelezen: 11819

42996

Reacties: 5
Gelezen: 804

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.