Onze eerste Russian Imperial Stout! Wat vinden jullie van het recept?

Gestart door eltiedriehoek, 09-10-2018 18:49 u

Vorige topic - Volgende topic

eltiedriehoek

Beste brouwers,

Wij gaan voor het eerst een stout brouwen en hebben het volgende recept opgemaakt in BrouwVisie:

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : Nog geen naam
Kenmerk                   :
Brouwdatum                :
Biertype                  : Stout (Imperial Russian)
Aantal liters             : 20
Gewenst begin SG          : 1101 (10,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 70.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal benodigd brouwwater: 34,53 liter
Maischdikte               : 2,40 l/kg
Maischwater               : 22,8 liter
Spoelwater                : 11,8 liter
Kooktijd                  : 90 minuten
Berekende kleur           : 252 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 56 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Pilsmout (WM)                66,0 %         6,260 kg       4 EBC                                                                     
Caramelmout 160              10,0 %         0,948 kg       150 EBC                                                                       
Zwartmout extra              1,0 %          0,095 kg       1400 EBC                                                                     
Chocolate malt               3,0 %          0,285 kg       1000 EBC                                                                     
Munchener light (CM)         15,0 %         1,423 kg       15 EBC                                                                           
Biscuitmout (CM)             5,0 %          0,474 kg       50 EBC                                                                       

Massa hop--------------------------------------------------------------
Saaz               4,5 %     100 gr         60 Min.        46 EBU                                                               
Cascade            7,0 %     100 gr         5 Min.         14 EBU                                                                 

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : 1028 London Ale (125 ml)

Maischschema-----------------------------------------------------------

Stap 1: 62°C      45 Min.      2,4 l/kg
Stap 2: 72°C      30 Min.      2,4 l/kg
Stap 3: 78°C      1 Min.      2,4 l/kg

Denken jullie dat dit iets lekkers kan worden?
Alle tips zijn meer dan welkom!

Groeten,

Loebe en Teun

Chilobrachys

2,4 liter per kilo is wel een heel dik beslag, ben benieuwd of je daarmee 70% rendement gaat halen. Ik zou de verhouding iets aanpassen.
Persoonlijk vind ik een iets groter aandeel zwarte mout of geroosterde gerst lekkerder in het recept, maar dit wordt vast ook lekker :biersmile:

Oscar

Oscar

Citaat van: Chilobrachys op 09-10-2018  21:01 u2,4 liter per kilo is wel een heel dik beslag, ben benieuwd of je daarmee 70% rendement gaat halen. Ik zou de verhouding iets aanpassen.
Ikke niet... :brouwen: ^-^

Marksbrew

Komt helemaal goed als je een stevige roerspaan hebt!
Zwarte mouten mogen nog wel wat omhoog, flinke stort Brown Malt doet ook mooie dingen.

Knobby

Ik sluit me aan bij de rest, de zwarte en choco mogen omhoog. Persoonlijk zou ik minder cara doen of vervangen door brown malt is zekere het overwegen waard.

Paar praktische opmerkingen naar aanleiding van eigen brouwsels.
Met deze maischdikte is het meer omspitten dan roeren, en door de hele pan een homogene temperatuur houden is erg lastig.
Ik had uiteindelijk 50% langere maischtijd nodig om volledige omzetting te halen.
Spoelen gaat beter als je spoelwater goed heet is, >90 C. Als je kan spoelwater aanzuren tot onder 6 pH zodat je geen tannines uitloogt.

Zelf heb ik 75% rendement behaald waar dit gemiddeld 80-85 is op mijn systeem.
Uiteindelijk prima te doen.

BrouwMark

Citaat van: Oscar op 09-10-2018  21:26 uIkke niet... :brouwen: ^-^

Mee eens, met wat goed roeren moet dat prima gaan.

Koen S

Ik begrijp niet dat je met deze moutstorting aan 252 EBC komt, eerder de helft denkt ik, er moet ergens een fout zitten in de berekening.
Met dit recept ga je een lekkere zachte stout maken maar zeker geen RIS.
Mijn eerste RIS was ook vrij braaf, maar werd zeker geen imperial. Morgen doe ik een tweede poging:
begin sg 1104, eind sg 1030, 10 ABV, 103 IBU, 188 EBC
72% pale Maris Otter (geeft toch wat extra vs. pilsmout)
10% TF brown
5% geroosterde gerst (geen chocolate!)
5% black
8% dark crystal
Ik volg dus de vorige opmerkingen: flink meer zwarte mouten!

eltiedriehoek

Allereerst bedankt voor de reacties tot nu toe!

We gaan het gewoon de eerste keer proberen met de 2,4 L/KG.... We hebben een zeer stevige roerspaan waarmee we zo goed mogelijk maar met beleid blijven roeren.

@Knobby: Hoe kwam je er achter dat je 50 % langere maischtijd nodig had? Haalde je jouw rendement de eerste keer niet? Of heb je tussendoor gemeten? En zo ja, op welk moment heb je dat gedaan? Op welke maischtijden kwam je uiteindelijk uit?

@Koen S: We hebben gewoon alles ingevoerd in BrouwVisie, en de berekening gaat automatisch, maar bedankt voor de tip! We zullen de ingevoerde waarden nog eens goed nalopen.

Wat betreft de meer donkere mouten volgen we jullie advies graag op. We willen de choco en zwarte mout verdubbelen, dus choco (6%) en zwart extra(2%), en de caramout gaat dus met 4 % omlaag. Tenzij jullie denken dat verdubbelen te overdreven is....

Koen S

Ik haalde mijn rendement ook niet: slechts 68% i.p.v. verhoopte 75%.
Maar ik had dan ook een eenstapsmaischschema (75 min. op 65°), volgende keer wordt dat meerstaps, dat zal een beter rendement geven.
2,4 l/kg is toch heel weinig: beter richting 3 denk ik en wat minder spoelen.

PP

Hallo brouwers,

Ik heb onderstaande moutsamenstelling gebruikt om een RIS te maken; het levert een zeer donker rode (zeg maar zwarte kleur op, 210 EBC berekend).
Bier smaakt al heerlijk (nu 1/2 jaar op fles), ook hout toegevoegd.

Om de zaak roerbaar (mechanisch) te houden heb ik een decoctiestap gebruikt: eerst alle kleurmouten + deel van de pale mout (deelmaisch wordt veel minder visceus / dik). Vervolgens rest water / pale mout toegevoegd en maischschema vervolgd.

Pale mout: 67,5%
Peated malt: 10 %
Munchener mout: 10 %
Bruine mout: 5 %
Chocolade mout: 2,5 %
Gebrande gerst: 5%   

Kleur: 210 EBC.

Groet, Paul

Vergelijkbare Topics (7)

16394

Gestart door René K

Reacties: 17
Gelezen: 6640

30925

Reacties: 1
Gelezen: 1737

39574

Reacties: 0
Gelezen: 1445

28-07-2019 21:33 u
door orangeloo
11049

Reacties: 13
Gelezen: 4994

6614

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 116
Gelezen: 29011

15-07-2008 02:45 u
door oranjeboombiertje

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.