Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept APA verbeteren: meer hoparoma

Gestart door PrinsHeerlijk, 23-09-2018 23:16 u

Vorige topic - Volgende topic

PrinsHeerlijk

Beste brouwers,

Al een aantal keer heb ik de onderstaande APA gebrouwen met gebruik van Cascade hop uit de tuin. Graag zou ik hem nog wat 'hoppiger' maken qua aroma. Hij is genoeg bitter in mijn beleving.

Hoe zou ik dit kunnen doen? Meer toevoegen en op eventueel een ander moment? En is de huidige manier van aromahop toevoegen juist?

Alvast bedankt!  :biersmile:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptTuinhop APA
BiertypePale Ale (American)
Aantal liters20
Gewenst begin SG1056 (6,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement66,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,8 liter
Maischdikte3,6 l/kg
Maischwater20,8 liter
Spoelwater10,0 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur37 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid37 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC93,0 %5358 gr3 EBC
Caramünch type 25,0 %288 gr110 EBC
Cara-aroma 22,0 %115 gr350 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade6,0 %35 gr5 minuten6 EBU
Cascade6,0 %35 gr90 minuten32 EBU

OpmerkingenAromahop = vlamuit toegevoegd. (Ik heb 5 min ingevuld ivm. de extra bitterheid die wordt berekend).

Na vlamuit voeg ik de hop toe en koel ik tot tot 80C en vervolgens 10 minuten 'rust' en vervolgens verder koelen.

Koelen naar 80C duurde ongeveer 2 minuten.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
OpmerkingenZakje toevoegen

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
155°C10 minuten3,6 l/kg
267°C60 minuten3,6 l/kg
378°C5 minuten3,6 l/kg

Winne2

Je zou de hopgift nog kunnen ophogen door b.v. 50 a 70 gr. koudhop toe te voegen.
Of een hopstand uit te voeren bij 80°C en een gift op 10 a 20 min. tijdens koken gecombineerd met drooghop. In ieder geval hopstort ophogen.
Hoo heeft ieder jaar andere samenstelling, dus hiermee kun je de koudhop sturen....

RienP

Cascade hier uit Nederland (of ergens anders in Europa) is lang zo aromatisch niet als de Amerikaanse. Dus dat maakt al heel veel verschil.
Verder is het gewoon een kwestie van meer hop toevoegen en eventueel een dryhop van 2-3 gram/liter.

Henielma

Zelf maak ik ook een APA van eigen Cascade tuinhop. De Cascade hop krijgt in de laatste weken aan de struik veel aroma's dus niet te vroeg plukken. Vorig jaar heb ik deze op 1 okt geoogst en dit jaar zal het weer zoiets worden.

Verder veel koudhop toepassen bijvoorbeeld 10 gram (droog) per liter dan zit het aroma er prima in.

PrinsHeerlijk

Bedankt voor de reacties! Dan kom ik tot het volgende recept:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptTuinhop APA
KenmerkV4
Brouwdatum29-9-2018
BiertypePale Ale (American)
Aantal liters23
Gewenst begin SG1056 (6,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement70,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater34,1 liter
Maischdikte3,8 l/kg
Maischwater23 liter
Spoelwater11,1 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur35 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid35 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC93,0 %5802 gr3 EBC
Caramünch type 25,0 %312 gr110 EBC
Cara-aroma 22,0 %125 gr350 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade6,0 %45 gr5 minuten6 EBU
Cascade6,0 %25 gr75 minuten17 EBU
Cascade6,0 %30 gr20 minuten12 EBU
Cascade6,0 %40 grKoud hop0 EBU

OpmerkingenAromahop = vlamuit toevoegen (Ik heb 5 min ingevuld ivm. de extra bitterheid die wordt berekend).

Na vlamuit hop toevoegen en koelen tot 80C en vervolgens 20 minuten wachten met verder koelen (hopstand).

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166°C75 minuten3,8 l/kg

Nog op/aanmerkingen? Het is het idee om dit morgen te brouwen  :proost:

PrinsHeerlijk

Eventueel kan ik ook Hallertauer Hersbrücker/Perle gebruiken als bitterhop. Graag jullie advies!  :groots:

Serge VL

Laat de bitter hop uit je recept en verhoog de hopgiften op 20 en vlam-uit en koudhop haal zo je bitterheid van 35 IBU

Koud hop 4 g/l = 92 g @ 6 alfa = 0 IBU /23 l brouwsel
Vlam-uit 4 g/l = 92 g @ 6 alfa = 12,3 IBU /23 l brouwsel (berekend als 5 min koken)
20 min koken 2.5 g/l (hoeveelheid aanpassen tot 35 IBU) = 57,5 g @ 6 alfa = 23.3 IBU /23 l brouwsel
En geen hop die 70 min mee kookt, die heb je niet nodig.
Dan kom je ook tot ongeveer 35 IBU (35.6 IBU om juist te zijn) en dan heb je pas een uitgesproken hoparoma.

Henielma

Het topic heet meer hoparoma dus meer hop gebruiken en dan met name koud hop. Die 2 gram per liter koudhop ga je nauwelijks proeven. Denk eerder aan 8 .. 12 gram koudhop per liter. Zie ook de Brewdog recepten ter inspiratie.

PrinsHeerlijk

Zo, vandaag een goede brouwdag. Wel nu 22,5 liter in het gistvat (25L) dus maar 10% kopruimte. Op hoop van zegen.. Bedankt voor de suggesties, ik zal Brewdog er eens op naslaan!  :biersmile:

PrinsHeerlijk

Aanvankelijk had ik 40 g (1,7 g/l  Cascade als Dryhop toegevoegd (drie dagen terug op vrijdag, 13 dagen na brouwdag). Bij het tappen via het kraantje vond ik het hoparoma nog niet (genoeg) aanwezig.  Daarom dus nogmaals 30 g hop toegevoegd en een suikerzakje voor de CO2 in het gistvat.

Dit betekent dat ik nog steeds voorzichtig dryhop met 3,1 g/l. Zal ik dit significant meer ruiken denken jullie?  :biersmile:

Volgende keer wil ik vanaf het begin af aan meer koudhop toevoegen (Henielma) en ook aan het einde steviger hoppen en de bitterhop aanzienlijk verminderen. (Serge VL) :brouwen:

Barmosa

Citaat van: PrinsHeerlijk op 15-10-2018  23:44 uAanvankelijk had ik 40 g (1,7 g/l  Cascade als Dryhop toegevoegd (drie dagen terug op vrijdag, 13 dagen na brouwdag). Bij het tappen via het kraantje vond ik het hoparoma nog niet (genoeg) aanwezig.  Daarom dus nogmaals 30 g hop toegevoegd en een suikerzakje voor de CO2 in het gistvat.

Dit betekent dat ik nog steeds voorzichtig dryhop met 3,1 g/l. Zal ik dit significant meer ruiken denken jullie?  :biersmile:

Volgende keer wil ik vanaf het begin af aan meer koudhop toevoegen (Henielma) en ook aan het einde steviger hoppen en de bitterhop aanzienlijk verminderen. (Serge VL) :brouwen:

Even buiten hoe meer hop hoe meer smaak/aroma om, door middel van goedkopere middelen (brouwzouten) of het iets verminderen van je caramouten (bijv. wat vienna mout toevoegen voor body) kun je je hoparoma naar voren brengen.

Op Amerikaanse forums lijkt het verhogen van SO4 (door middel van gips of epsom) de hopsmaak en ook bitterheid te verhogen.

PrinsHeerlijk

Inmiddels is het bier allemaal op. Het werd goed ontvangen door de omgeving.  :proost:
Wat opviel was dat hij in de neus lekker hoppig was, zeker aan het begin (3,1 g/l) maar wel zoet/weinig bitter van smaak was. Niet 'logisch' ergens, de balans tussen neus en smaak. Hebben jullie een suggestie voor het verkrijgen van meer bitterheid?

Een aantal denkrichtingen:
- Cara-aroma 2 eruit halen, en dan 95% pilsmout en 5% Caramünich storten
- Verhogen van de bitterhop (maar hoeveel?). Het kan zijn dat ik het alfazuurpercentage van de tuinhop heb overschat
- Magnum als bitterhop en niet Cascade

Croch

Ik zou voor 6,1% een stuk hoger gaan zitten qua IBU's, zo richting de 45-48. Je kan er inderdaad voor kiezen om een andere (bitter)hop te nemen met met een wat hoger % alfazuur. Ik vind Perle altijd een fijne, subtiele bitterheid geven in APA's. Heeft de hop trouwens genoeg contact met het bier tijdens het koudhoppen?

Vergelijkbare Topics (7)

42835

Reacties: 13
Gelezen: 1667

34699

Gestart door pholte20

Reacties: 6
Gelezen: 1607

22330

Reacties: 5
Gelezen: 1760

2414

Reacties: 11
Gelezen: 4791

44331

Reacties: 2
Gelezen: 414

39683

Reacties: 5
Gelezen: 1276

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.