Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eenvoudige bitter

Gestart door Zaphod_B, 04-09-2018 15:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Zaphod_B

Ik ben wat roestig maar heb met BrouwHulp (gaaf programma! voor het eerst in gebruik, hiervoor altijd BrouwVisie) het volgende geknutseld:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk001
Naam receptBrexit Special Bitter Ale
Brouwdatum07-09-2018
BierstijlBitter
Volume20.0 l
Begin SG1.040 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Rager)33 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15.00 lWater uit Zutphen
10.87 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3.06 kgMild moutThomas Fawcett and Sons9 EBC88.9 %
0.14 kgDark Crystal moutThomas Fawcett and Sons300 EBC4.0 %
0.25 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC7.1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust64.0 °C1 min.75 min.4.7 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.10 min.4.7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50.0 gE.K. Goldingbellen2.0%90 min.15.0 IBU
50.0 gTargetbellen1.4%90 min.10.2 IBU
50.0 gFugglebellen4.3%15 min.8.3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11.5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

Graag commentaar. Zie ik iets over het hoofd? Is het beslag niet iets te dun...?

CeesM

Lijkt mij een licht biertje qua alcohol en bitterheid. En dat voor een Special Bitter.

haicoterbeek

Dit wordt een echte Brexit ESB. Qua kleur mag er iets meer donkere mout in. Cara red en crystal. Qua hop gebruik je veel hop met een lage bitterheid. Ik heb goede ervaring met admiral als bitterhop voor een bitter. Deze geeft iets meer bitterheid af.
De totale stort zou ik verhogen naar ca 5 kg. Zodat je begin sg wat hoger is.
Als gist heb ik een Wyeast 1968 (london esb ale) gebruikt. Suiker zou ik laten vervallen. Anders wordt ie te droog.

Zaphod_B

Heb 'm even aangepast. Het is trouwens de bedoeling dat het een beetje tussen een Ordinairy Bitter en een ESB in komt te zitten. Alcohol rond de 4,5 vind ik prettig doordrinken.
Qua kleur zit ik volgens BrouwHulp al bovenaan de brouwstijl qua kleur. Hoeft ook niet zo donker vind ik.
Heb de suikerstort wel iets verlaagd. Je hebt gelijk dat het anders wel erg dunnetjes wordt.

Verder een typische Engelse bitterhop toegevoegd die ik morgen geleverd krijg met de rest van de ingredienten, Target. Goede ervaringen mee in combinatie met de EK Golding. Fuggle is een probeerseltje. In het verleden wel eens EKG ook ingezet als aromahop.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk001
Naam receptBrexit Special Bitter
Brouwdatum
BierstijlBitter
Volume20.0 l
Begin SG1.050 SG
Berekende kleur (Morey)23 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)37 IBU
Brouwzaalrendement75.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
14.00 lWater uit Zutphen
12.59 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3.22 kgMild moutThomas Fawcett and Sons9 EBC90.0 %
0.18 kgDark Crystal moutThomas Fawcett and Sons300 EBC5.0 %
0.18 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC5.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67.0 °C1 min.60 min.4.1 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.10 min.4.1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10.0 gTargetbellen12.7%first wort hop19.8 IBU
10.0 gE.K. Goldingpellets5.7%first wort hop9.8 IBU
25.0 gFugglebellen4.3%15 min.7.1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11.5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist

TeVeHa

Die 180 gr suiker zal het verschil niet maken en is ook niet nodig bij bieren met een laag alc. percentage, je geeft toe aan de smaak en zulke bieren zijn altijd doordrinkbaar, bitter zoals in de titel vermeld zou ik het met 37 ibu  niet meteen noemen maar voor de rest ziet het er wel leuk uit. mvg.

Zaphod_B

Citaat van: TeVeHa op 04-09-2018  18:34 uDie 180 gr suiker zal het verschil niet maken en is ook niet nodig bij bieren met een laag alc. percentage, je geeft toe aan de smaak en zulke bieren zijn altijd doordrinkbaar, bitter zoals in de titel vermeld zou ik het met 37 ibu  niet meteen noemen maar voor de rest ziet het er wel leuk uit. mvg.
Verlaafd aan Amerikaanse IPA's?  :biersmile:
37 IBU is, zeker voor de EU, pittig bitter, zeker bij een laag alcoholpercentage. Ok, de moderne IPA's zijn zwaar bitter maar dat is dan vernieuwing zullen we maar zeggen ;).
Volgens de stijlen is een Bitter tussen de 30-40 IBU. Een ESB wat hoger. Zie ook: https://www.brewersfriend.com/2017/05/07/beer-styles-ibu-chart-2017-update/

Je hebt wel gelijk dat dat kleine beetje suiker ook niet uitmaakt. Ga ik eruit halen, dank!

tdp

Leuk recept! Ook mooi dat je een mild mout gebruikt!

Qua hoppen zit je denk ik wel goed, Target en Fuggle kunnen prima in een bitter. Ben benieuwd hoe deze gaat uitpakken.

RienP

In tegenstelling tot bovenstaande zou ik je suikerstort houden zoals die was.  Engelse gisten zijn vaak vrij lui met lage vergistingsgraden. De suikerstort helpt om het bier toch voldoende uit te laten vergisten. Al worden er ook volmout varianten van een ESB gebrouwen.

S-04 heeft voor de vergistingsgraad niet echt suiker nodig, maar is naar mijn mening ook niet de beste gist voor een ESB. Als je voor een korrelgist kiest, zou ik de Danstar London ESB nemen. Leuke gist, maar wel met een hele lage vergistingsgraad als je geen suiker in de stort gebruikt.

Bitterheid is niet vreemd. Een ESB mag best rond de 35 IBU hebben om de aanwezige caramouten te balanceren.

Zaphod_B

Citaat van: tdp op 05-09-2018  09:50 uLeuk recept! Ook mooi dat je een mild mout gebruikt!

Qua hoppen zit je denk ik wel goed, Target en Fuggle kunnen prima in een bitter. Ben benieuwd hoe deze gaat uitpakken.
Dank! Heb een jaar of zes geleden ook iets dergelijks gemaakt (recept 90% identiek) en dat smaakte fantastisch.

tdp

Die Lallemand ESB heb ik een paar keer gebruikt maar ben nog niet razend enthousiast... Zelf vind ik de MJ M36 ook een goede optie, eventueel de Windsor.

Ga binnenkort ook weer eens een bittertje brouwen, blijft een fantastisch (en in mijn ogen een wat ondergewaardeerde) biertype.

seed7

Suiker zou je kunnen vervangen door "torrified wheat", als dat in Nederland te krijgen is of tarwevlokken of mais vlokken,

Ingo

Koen S

De Wyeast 1099 Whitbread Ale is ook een fijne gist voor een Britse ale of een bitter. Met een vergistingsgraad van 70% laat die toch wat moutigheid over.

Zaphod_B

Ik heb ook nog een Wyeast 1968 London Ale ESB liggen. Maar om vrijdagmiddag te brouwen ben ik dan al wel erg laat met een starter maken. Dat doe ik wel voor een volgende batch :). Maar die gist doet het naar mijn ervaring ook erg goed in dergelijke ales.

tdp

Citaat van: Zaphod_B op 05-09-2018  15:12 uIk heb ook nog een Wyeast 1968 London Ale ESB liggen. Maar om vrijdagmiddag te brouwen ben ik dan al wel erg laat met een starter maken. Dat doe ik wel voor een volgende batch :). Maar die gist doet het naar mijn ervaring ook erg goed in dergelijke ales.

Die zou ik wel aandurven, smacken en morgen gewoon gebruiken.

Etn82

Citaat van: Zaphod_B op 05-09-2018  15:12 uIk heb ook nog een Wyeast 1968 London Ale ESB liggen. Maar om vrijdagmiddag te brouwen ben ik dan al wel erg laat met een starter maken. Dat doe ik wel voor een volgende batch :). Maar die gist doet het naar mijn ervaring ook erg goed in dergelijke ales.

Wanneer je een starter maakt, hoef je niet per se te 'smacken'. Je kan de gist ook meteen aan de starter toevoegen.

Zaphod_B

Citaat van: Etn82 op 06-09-2018  08:51 uWanneer je een starter maakt, hoef je niet per se te 'smacken'. Je kan de gist ook meteen aan de starter toevoegen.
Er werd op dit forum altijd geroepen dat dat uit den boze is... ook al kan het volgens de verpakking. Ik moet zeggen, ik heb het wel eens gedaan en dat gaat inderdaad wel. Het hangt een beetje van de gistsoort af ook. Op zich maak ik met de Wyeast gisten toch wel graag een starter enkele dagen van te voren. Voorlopig ga ik even voor de Safale S-04. Volgende keer een Engelse Ale met de 1968 van Wyeast :).

Jacques

Citaat van: Zaphod_B op 06-09-2018  11:42 uEr werd op dit forum altijd geroepen dat dat uit den boze is... ook al kan het volgens de verpakking. Ik moet zeggen, ik heb het wel eens gedaan en dat gaat inderdaad wel. Het hangt een beetje van de gistsoort af ook.

Het hangt ook van de leeftijd van de verpakking af. Wanneer de verpakking wat ouder is, is het verstandig eerst de verpakking op te laten bollen omdat het een tijdje kan duren voordat de gist actief is. Bij verse verpakkingen is het niet nodig die bevatten voldoende actieve gistcellen.

Roelof

Citaat van: Zaphod_B op 04-09-2018  15:30 uIk ben wat roestig maar heb met BrouwHulp (gaaf programma! voor het eerst in gebruik, hiervoor altijd BrouwVisie) het volgende geknutseld:

Ik ben benieuwd waarom je bent overgestapt van BrouwVisie naar BrouwHulp? En wat bevalt je beter?

Vergelijkbare Topics (7)

15876

Reacties: 7
Gelezen: 3392

13852

Gestart door Homme

Reacties: 3
Gelezen: 2160

38263

Reacties: 20
Gelezen: 4851

32751

Gestart door hans_nwk

Reacties: 3
Gelezen: 1391

12815

Reacties: 0
Gelezen: 1956

9759

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 21
Gelezen: 6234

13-09-2008 22:58 u
door oranjeboombiertje

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.