Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat drijft hier in mijn wilde tripel

Gestart door Martijn0172, 11-04-2018 19:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Martijn0172

Sinds een week of 4 heb ik een volledig uitgegiste tripel ge├źnt met wat Orval gist. Het staat in een petfles afgesloten met een rubberdop en waterslot ergens achter in een kast te rijpen, lastig te bereiken, vandaar ook de matige foto. Vanavond ging ik even kijken en trof wat drijven in mijn bier. Ik dacht eerst "kaam" maar na een subtiele tik dwarrelde er wat vlokjes naar de bodem. Is dit de brett aan het werk of moet ik mij zorgen maken? De brett lijkt wel te werken gezien ik gasdruppels zie tegen de randen van de fles.

SanderH

Meteen weg gooien, die meuk kan je nooit meer drinken!

Of... Waar is de paniek. zoek eens op kaam en je vindt iets totaal anders.
Gas druppels tegen de wand? Vergist je onder de condensatie temperatuur van gassen? En welke dan?

Ik heb nog nooit een brett in een pet fles gezien, alleen van boven in een houten vat, maar dit beeld klopt wel naar wat ik heb gezien.

Martijn0172

Dit is meer een opmerking voor Oscar ;-)

Zodra ik tikte en de vlokjes zag dwarrelen vermoedde ik al meteen dat het geen kaam was, gezien ik zonder dit op te zoeken weet dat dit een soort vlies is over het bier. Er was ook niet echt sprake van paniek, meer van een gezonde interesse!

CO2 belletjes tegen de wand van de petfles, begreep dat dit gebruikelijk is bij een secundaire brett vergisting.

Maar fijn dat jij dit herkent als een brett-effect. Kan ik vanavond weer rustig slapen  :P

Vergelijkbare Topics (7)

39838

Gestart door Jur1

Reacties: 34
Gelezen: 4459

19280

Reacties: 2
Gelezen: 1959

44388

Reacties: 5
Gelezen: 845

29019

Reacties: 20
Gelezen: 5983

29-06-2015 13:47 u
door homoeccentricus

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.