'Metingen op de Brouwdag' BrouwHulp vraag SG waarden halen

Gestart door snowdog2006, 04-04-2018 23:18 u

Vorige topic - Volgende topic

snowdog2006

Hallo brouwers,

Ik had een vraag over het tabblad Metingen op de Brouwdag'' van BrouwHulp. Zie de screenshot onder.
Ik had bij einde Maischen met een refractiemeter mijn SG gemeten wat uitkwam op 1.049. Dit correspondeerde met een maischrendement van 89.2% zoals BH aangaf. Meestal las ik hier ligt dit echter tegen de 100% aan.

Ik kwam na afloop spoelen/begin koken uit op een SG van 1.040 waar BH 1.037 aangaf. SG laatste afloop was 1.011.
SG na het koken en koelen 1.051 ipv 1.046. Het was voor mij geen probleem die paar SG punten afwijkingen nu. Maar in de toekomst wil ik toch kijken hoe ik SG einde maischen en dan SG start koken beter op elkaar kan richten. Vandaar 2 vragen.

Vraag 1
Wat ik niet snap en hoop dat jullie mij kunnen verduidelijken is als ik mijn maischrendement wil verhogen naar de 90-100% dan wordt het SG einde maischen nog hoger dan de 1.049 die ik had uiteraard. Maar dan kom ik toch helemaal niet meer aan het door BrouwHulp berekende SG bij afloop spoelen/begin koken, als ik dezelfde hoeveelheid spoelwater gebruik? Sterker nog, ik zat er al 3 punten vandaan, nu dan nog meer SG punten. Of moet ik het maischrendement niet zo nauw nemen?

Vraag 2:

Ik had nu 20 Liter maischwater (5,23 Liter/KG) gebruikt op 11.5 Liter spoelwater. Totaal dus 31.5. Het spoelwater was 36% van het totale water.
Ik kwam nu al uit op de juiste volume na het spoelen/begin koken (SG laatste afloop 1.011) met een iets hoger SG dan gepland. (Eind volume was ook prima alleen iets hoger SG dan gepland, in ieder geval geen water hoeven toevoegen). BrouwHulp geeft nl aan dat ik 3 punten te hoog uitkwam voor start Koken. Als ik nu WEL 1.037 wil halen zoals BrouwHulp aangeeft, hoe moet ik dit nu doen? Meer spoelen kan niet omdat ik al uitkwam op 1.011 laatste afloop.

Knobby

Volgens BrouwHulp heb je nu 85,6% brouwzaalrendement behaald terwijl je bij samenstellen v/h recept 80% heb geschat. Daar zit het verschil in. Als je een aantal keer vaker hebt gebrouwen met je installatie kan je aan de hand van de behaalde rendementen beter inschatten wat je zal behalen. Overigens zal dit per recept/moutstort verschillen, ook dat leer je vanzelf beter inschatten.

snowdog2006

Bedankt Knobby! Ik dacht al dat het iets met brouwzaalrendement te maken moest hebben.
Want hoe hoger je rendement zet in BH hoe minder gewicht aan mout je nodig hebt om een bepaald SG waarde te halen. Dus dan je ook lager uitkomen bij eind maischen qua SG, maar toch die 90-100 maischrendement halen. En doordat je lager uitkomt bij eind maischen haal je ook eerder een lagere SG waarde bij start koken. Toch? Althans ik dacht dat dat logisch was.

Hoe dan ook, ik had het BZ rendement laatst nl juist verhoogd naar 80% (van 75%) omdat ik steeds te hoog uitkwam en ook water moest toevoegen om op t juiste volume uit te komen. Toen ook mijn kookverlies verhoogd in BrouwHulp en nu kom ik dus bijna helemaal goed uit! Ik ga hem voor een vlg brouwsel op 85% zetten.   

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.