Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist kweken uit commercieel flesje

Gestart door brouwerij de Stier, 06-03-2018 22:10 u

Vorige topic - Volgende topic

brouwerij de Stier

Hallo ,
ik heb een vraag over zelf gist opkweken uit een flesje.
Als ik een schone stolpfles met daarin wat gist uit een flesje en appelsap toevoeg begint het na 2/3 dagen te schuimen. Daarna doe ik er wort bij dat gekookt en afgekoeld is. Op zich gaat dit prima maar ik ruik na een paar dagen toch een wat zwavelachtige geur. Is het hele spul dan bedorven of is dit normaal?

Jacques

Citaat van: brouwerij de Stier op 06-03-2018  22:10 uHallo ,
ik heb een vraag over zelf gist opkweken uit een flesje.
Als ik een schone stolpfles met daarin wat gist uit een flesje en appelsap toevoeg begint het na 2/3 dagen te schuimen. Daarna doe ik er wort bij dat gekookt en afgekoeld is. Op zich gaat dit prima maar ik ruik na een paar dagen toch een wat zwavelachtige geur. Is het hele spul dan bedorven of is dit normaal?

Een zwavelachtige geur bij het opkweken van gist is een heel bekend verschijnsel. Dat is hier op het forum heel wat keren gemeld.

Over het opkweken van gist vanuit een flesje is sowieso al heel veel geschreven. Gebruik eens de zoekfunctie. Zoek op "opkweken gist fles".

seed7

Als je bij het wort ook wat gistvoeding toevoegt heb je veel minder zwavel. Zwavel geur kan duiden op een stikstof gebrek,

Ingo

brouwerij de Stier

Jacques en Ino,
Bedankt voor jullie snelle reactie. Ik heb nu heel veel topics gelezen over dit onderwerp en heb gelezen dat er inderdaad een besmettingsrisico is als je zelf gist opkweekt. Ik heb helaas nog niets kunnen vinden over de geur van opgekweekt gist. Dus over de vraag of een zwavelachtige geur duidt op een besmet gist heb ik nog geen antwoord. Of is het normaal dat het een beetje ruikt?

BrouwMark

Welke gist ben je aan het opkweken? De geur verschilt per gistsoort. Een infectie ruikt vaak eerder zuur / naar kots of tenenkazerig / zweterig.

brouwerij de Stier

Uit een flesje La Trappe, en het ruikt niet echt naar

BrouwMark

Die heb ik zelf nog nooit opgekweekt, maar wel de gist uit een bodempje Westmalle. Die stinkt behoorlijk, maar daar moet je je niet al te veel van aantrekken. Je starter even proeven is wat ik hier op het forum geleerd heb, als het naar gist / bier smaakt is het goed, is het zuur of op een andere manier naar, dan is er iets ingeslopen...

brouwerij de Stier

Mooi, bedankt voor je antwoord. Ik ga er komende zaterdag mee aan de slag om een quadrupel te brouwen. Maar dan zal ik eerst wel even proeven. Naar een prijswinnend recept van Jacques.

Jacques

Citaat van: brouwerij de Stier op 07-03-2018  20:11 uDus over de vraag of een zwavelachtige geur duidt op een besmet gist heb ik nog geen antwoord. Of is het normaal dat het een beetje ruikt?

Geen probleem. Bij bijvoorbeeld Westmalle en La Trappe heel normaal.

hansHalberstadt

La Trappe is een hele mooie gist om op te kweken, gebruik ik zelf ook vanuit flesje opgekweekt en toen een reincultuur van gemaakt. Flesje rustig helemaal uitschenken, pakje appelsap nemen en flesje vullen met ca 1 cm sap. Liefst randje van de fles en dopje even nevelen met wat alcoholspray (of wodka oid) en dan dopje er weer op liefst zonder de binnenkant met je vingers aan te raken. Even zwenken en dan wegzetten bij 20-25 ÂșC tot het gist. 

brouwerij de Stier

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden. Toch wel leuk zo'n topic

ciesvandekwis

Om te zien of je kweek actief is, span ik een dichtgeknepen ballonnetje over de hals. Eens alles op gang komt, zie je de ballon opblazen. Voldoende beweging in het flesje houden (en starten met 2 flesjes: meer kans op succes), dus op een plek waar je vaak voorbijkomt.Telkens ff zwenken en licht schudden. Eens alles op gang (kan soms 2-tal dagen duren), overgieten in een grotere fles. Bvb zo'n 5 L waterfles mineraalwater (die ontsmet is of helemaal vers leeggegoten). Daar kan je met 1 - 2 L wort stevig mee schudden zonder risico op overschuimen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.