Temperatuur omhoog brengen terwijl je bier nog in het gistvat zit

Gestart door Albert van der Wal, 23-02-2018 17:57 u

Vorige topic - Volgende topic

DinBo

Citaat van: GeBaxke op 01-03-2018  13:12 uJe kunt ook beginnen met een cool brewing bag. Die neemt na gebruik geen plaats in, kun je gewoon in de kast leggen.
Je kunt er je gistvat in koelen, maar ook in verwarmen met goedkope verwarmings-kabel o.a. bij aliexpres te koop.
In combinatie met een temperatuur controller

De coolbrewing bag.
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/temperatuurcontrole/d/coolbrewing-bag

De controller: https://nl.aliexpress.com/item/AC-220V-10A-Digital-LCD-temperature-controller-with-sensor-Thermostat-with-heater-and-cooler-Two-Relay/32344224247.html?src=google&albslr=222184845&isdl=y&aff_short_key=UneMJZVf&source=%7Bifdyn:dyn%7D%7Bifpla:pla%7D%7Bifdbm:DBM&albch=DID%7D&src=google&albch=shopping&acnt=494-037-6276&isdl=y&albcp=664365076&albag=32654332494&slnk=&trgt=61865531738&plac=&crea=nl32344224247&netw=g&device=c&mtctp=&gclid=EAIaIQobChMI5LTmqIvL2QIVi0AbCh39bQkbEAQYAyABEgI90fD_BwE

Kabel:
https://nl.aliexpress.com/item/Automatically-Power-Output-Self-Regulating-Heating-Pipe-Freeze-Protection-EU-Plug-Attached-Pre-assembled-Heating-Cable/32778356095.html?traffic_analysisId=recommend_3035_null_null_null&scm=1007.13338.98466.000000000000000&pvid=80fb1312-fa5d-4e1e-b23f-54819953cc98&tpp=1

Is ook een optie, zeker als je minder ruimte hebt,  maar ben je ook ca 85.- kwijt en moet je wel met ijs koelen.

Warmtekabel en mat is zelfde principe.

Dus als je een gebruikte koelkast kan overnemen voor 40.-   (mits je daarvoor de ruimte hebt ) dan ben je met inkbird 35.- en terrariummat 6.-  ook < 85.euro kwijt.

Jacques

Citaat van: DinBo op 01-03-2018 &nbsp;12:54 uBrandmelder is al aanwezig in die ruimte. En aardlekschakelaar voor persoonlijke veiligheid
Maar ik zie niet zo snel kortsluiting. Mat is volledig geplastificeerd en wordt niet heet. 20 Watt op 0.5m2 (alleen handwarm).
Verder is alles eromheen kunststof en hoog en droog.

Heb zelf alle elektra vervangen  in mijn woning incl groepenkast bij volledige verbouwing van mijn woning en al 15 jaar geen problemen gehad.

Ik zie op dit forum meer constructies waar ik minder vertrouwen in heb met gloeilampen, gloeispiralen op de bodem , stc-1000 met van alles eraan geknutseld etc.
(Vind de inkbird al een stuk veiliger als een stc-1000 waar zelf een en ander aan geknutseld moet worden.)

Als bij het lostrekken van de stekker de contactdoos meekomt kun je natuurlijk wel kortsluiting krijgen.
Dat hoeft geen risico te zijn als je de stekker steeds in de contactdoos laat zitten. Op het moment dat je de Inkbird uitschakelt schakel je ook het verwarmingsmatje uit. Er is geen noodzaak om de stekker uit de contactdoos te halen.
Maar er was ook geen noodzaak om de contactdoos in de koelkast te maken...

lier

Citaat van: DinBo op 01-03-2018 &nbsp;12:54 uBrandmelder is al aanwezig in die ruimte. En aardlekschakelaar voor persoonlijke veiligheid
Maar ik zie niet zo snel kortsluiting. Mat is volledig geplastificeerd en wordt niet heet. 20 Watt op 0.5m2 (alleen handwarm).
Verder is alles eromheen kunststof en hoog en droog.

Heb zelf alle elektra vervangen  in mijn woning incl groepenkast bij volledige verbouwing van mijn woning en al 15 jaar geen problemen gehad.

Ik zie op dit forum meer constructies waar ik minder vertrouwen in heb met gloeilampen, gloeispiralen op de bodem , stc-1000 met van alles eraan geknutseld etc.
(Vind de inkbird al een stuk veiliger als een stc-1000 waar zelf een en ander aan geknutseld moet worden.)

Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Ik werk al jaren voor de vrijwillige brandweer en heb in mijn tijd heeeeel veel knutselaars ontmoet die voor dat ik ze zag nooit problemen hadden gehad.

In mijn klimaatskast is alles netjes naar buiten gewerkt, afgekit en geaard, bovendien zit er een thermische trip in de kast die zodra de temperatuur in de kast boven de 50 ºC komt de stroom onderbreekt, zo slaap ik lekker en mijn vrouw en kinderen ook.

DinBo

Citaat van: lier op 02-03-2018 &nbsp;23:03 uEen gewaarschuwd mens telt voor 2.
Ik werk al jaren voor de vrijwillige brandweer en heb in mijn tijd heeeeel veel knutselaars ontmoet die voor dat ik ze zag nooit problemen hadden gehad.

In mijn klimaatskast is alles netjes naar buiten gewerkt, afgekit en geaard, bovendien zit er een thermische trip in de kast die zodra de temperatuur in de kast boven de 50 ºC komt de stroom onderbreekt, zo slaap ik lekker en mijn vrouw en kinderen ook.

Dank je

Maar de WCD zit ook stevig vast. Waarom ik zeg bij het uithalen van de stekker vasthouden is omdat ik dat eigenlijk altijd doe en zeker bij opbouw wcd's.

De elektra in mijn woning is wel goedgekeurd door elektrotechnisch bedrijf waar mijn zoon werkte dus niet zomaar in elkaar geknutseld.

Op mijn bedrijf voorheen altijd klimaatcellen gehad met daar in zaten ook altijd wcd's aan de binnenkant.
En toevallig op mijn huidige bedrijf onlangs ook elektrakeuring gehad  o.a. ivm brandveiligheid voor de verzekering. daar ook weer tips gehad over huidige eisen. (Alles was ok)

Ben me ook bewust dat zo'n matje niet geaard is en er daarom voorzichtig mee omgegaan moet worden (niet vouwen of met iets scherps bij in de buurt komen , vandaar vlak aan de wand gemaakt. En ja een gewone koelkast/magnetron/wasmachine kan ook een kortsluiting krijgen. Vandaar de brandmelders in huis en garage.
Verder worden deze matten als  terrariummat meestal binnenshuis gehouden op bodem van terrarium. dat lijkt me dan  inderdaad nog meer risicovol.

Ik heb nog wat thermostaatjes waarvan  een met voeler etc dus zal eens kijken of ik ook nog een extra beveiliging in elkaar kan knutselen.

Vergelijkbare Topics (7)

43880

Reacties: 21
Gelezen: 1749

34155

Gestart door orangeloo

Reacties: 14
Gelezen: 3804

22269

Reacties: 22
Gelezen: 8278

10895

Reacties: 6
Gelezen: 6538

36346

Reacties: 20
Gelezen: 4900

25801

Reacties: 3
Gelezen: 3148

15230

Reacties: 19
Gelezen: 11846

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.