Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

SMaSH Pale Ale recept tips

Gestart door JamMasterJustin, 15-01-2018 07:16 u

Vorige topic - Volgende topic

JamMasterJustin

Na weer een mooie brouwdag dit weekend kreeg ik direct inspiratie voor een nieuw brouwsel. Ik wil een keer een SMaSH bier maken: één mout soort en één hop soort. Ik wil het vooral eens simpel houden. Een APA lijkt mij daar een bijzonder geschikt biertype voor, maar ik kan het mis hebben. Dus als ik in de basis al verkeerd zit, brand los!

Ik heb mij enigszins verdiept via Homebrewtalk en BYO (https://byo.com/article/oh-say-can-you-c-a-guide-to-brewing-hoppy-american-pale-ales/). Ik vind de IBU waarde wat lastig te lezen, omdat BrouwHulp verschillende soorten wijze van IBU meten heeft (Tinseth, Rager, etc). Ik vraag mij daarom af of ik niet veel te veel of veel te weinig hop gebruik. Ik wil geen IPA maken, maar 'n APA.

En ik wil liever niet de standaard hop (zoals Cascade) gebruiken. Ik ben in het bijzonder gecharmeerd van Nelson Sauvin. Ik weet het: niet Amerikaans, maar wel fruitig en een dubbeldoel hop. Dus mij lijkt de Nelson om die reden een geschikte hop

Daarnaast zit ik wat met de moutstort vs. maischschema. Ik wil graag een SMaSH bier maken, waardoor ik niet ontkom aan een 100% Pale Ale moutstort. De crystal mouten kunnen nu dus niet de body geven. Maar zou ik dan een ander maischschema nemen: bijvoorbeeld een éénstaps maisch van 69 graden? Dan wordt het bier wat voller. En zou ik langer dan 60 minuten maischen? Bijvoorbeeld 75 minuten?

Ook wil ik korrelgist gebruiken. En dan kom ik al snel op de US-05/US-56 uit voor dit biertype. Maar ook hier zijn tips welkom.

En last but not least: ik heb voor het eerst het waterprofiel uit Heerlen kunnen invoeren. Zijn er nog zorgwekkende signalen qua kwaliteit van het water?

Alle tips zijn welkom

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel SMaSH Pale Ale
Brouwdatum
BierstijlPale Ale (American)
Volume24,0 l
Begin SG1,054 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Rager)41 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21,50 lWater uit Heerlen
11,07 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l80 mg/l190 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,50 kgPale moutWeyermann6 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gNelson Sauvinpellets12,8%60 min.35,2 IBU
20,0 gNelson Sauvinpellets12,8%5 min.5,9 IBU
36,0 gNelson Sauvinpellets12,8%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,50 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist

Adbrouwt

Lijkt mij een prima biertje te worden. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan danstar Nottingham gist en de ibu opschroeven tot 60.

Koen S

Ik heb onlangs een heel lekkere APA gebrouwen met 50 IBU en heel veel hop, maar vooral late hopgiften zodat de bitterheid toch zacht bleef: 28 IBU 60 minuten koken en de rest verdeeld over 15,10, 5 minuten en een pak hop in de whirlpool i.p.v. dryhoppen.
Maischen op 69° lijkt me een goed plan, 60 minuten is zeker lang genoeg. Ik maischte op 67° maar gebruikte wel 5% cara 120.
Ik heb ook US-05 gebruikt.
Je water bevat (net als het leidingwater hier in Diest) wel relatief veel natrium, maar een echt probleem is dat niet. Wel zou ik 1 g Cacl2 en 3 g CaSO4 toevoegen zodat je dit profiel krijgt:

Veel succes!

Koen S

Mijn voorstel tot waterbehandeling gaat uit van een pH van 7, ik weet niet welke pH jouw water heeft.

JamMasterJustin

Bedankt voor jullie reacties! Wordt het met zoveel hop dan geen IPA? Ik zie als richtlijn (voorzover dat leidend moet zijn) qua bierstijlen tussen de 30 en 45 (ik weet niet op basis van welke schaal / meetmethode dat is). Maar een goede hoparoma is natuurlijk altijd prettig!

Zou ik jouw recept ter vergelijking mogen zien, Koen?

Koen S

Mijn recept:

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2017-06
Naam receptKazekein
Brouwdatum5/09/2017
Volume21,2 l
Begin SG1,048 SG
Eind SG1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad79,2%
Alcoholgehalte4,9 vol.%
Berekende kleur (Morey)15 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)50 IBU
Brouwzaalrendement78,9 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
17,50 lGedemineraliseerd water
1,50 gCaCl2
3,90 gCaSO4
2,40 mlMelkzuur
0,90 gMgSO4
13,82 lSpoelwater

CaMgNaHCO3ClSO4
76 mg/l5 mg/l8 mg/l12 mg/l25 mg/l145 mg/l

Vergistbare ingrediënten
1,71 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC40,0 %
1,71 kgPilsmoutDingemans3 EBC40,0 %
0,64 kgRoggemoutThomas Fawcett and Sons8 EBC15,0 %
0,21 kgCara 120Dingemans120 EBC5,0 %

Maischschema
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.4,1 l/kg
Uitmaischen78,0 °C2 min.10 min.4,1 l/kg

Hop
15,0 gColumbusbellen15,6%60 min.28,1 IBU
10,0 gSimcoebellen13,1%15 min.7,8 IBU
20,0 gAmarillobellen8,9%10 min.7,7 IBU
20,0 gCitrabellen12,7%5 min.6,1 IBU
34,0 gAmarillobellen8,9%whirlpool0,0 IBU
30,0 gCitrabellen12,7%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,010 SG
Schijnbare vergistingsgraad79,2%
Start nagisting14/09/2017
Temp. nagisting24,0 °C
Start lagering19/09/2017
Temp. lagering10,0 °C

JamMasterJustin

Die rogge en die cara brengen die hoeveelheid hop / bitterheid wel beter in balans, denk ik. Ik kan in een SMaSH die moutigheid (dat vollere mondgevoel) niet er tegenover zetten. Althans niet met 'n 67 graden maisch. Misschien dat het om die reden inderdaad beter is naar de 69 graden te gaan

Koen S

Citaat van: JamMasterJustin op 15-01-2018  10:54 uDie rogge en die cara brengen die hoeveelheid hop / bitterheid wel beter in balans, denk ik. Ik kan in een SMaSH die moutigheid (dat vollere mondgevoel) niet er tegenover zetten. Althans niet met 'n 67 graden maisch. Misschien dat het om die reden inderdaad beter is naar de 69 graden te gaan
Klopt. Een ander oplossing voor meer moutigheid is natuurlijk een gist die niet zo ver doorgaat als de US-05: de Wyeast 1056 American Ale of de Mangrove Jack's M44 US West Coast. IK heb deze gisten nog niet gebruikt maar ze hebben wel een lagere vergistingsgraad dan de US-05.

Oxhead

Citaat van: JamMasterJustin op 15-01-2018  10:54 uDie rogge en die cara brengen die hoeveelheid hop / bitterheid wel beter in balans, denk ik. Ik kan in een SMaSH die moutigheid (dat vollere mondgevoel) niet er tegenover zetten. Althans niet met 'n 67 graden maisch. Misschien dat het om die reden inderdaad beter is naar de 69 graden te gaan

Of je pakt munchener als basismout. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26853.0.html

Adbrouwt

Citaat van: Oxhead op 15-01-2018  12:11 uOf je pakt munchener als basismout. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26853.0.html
Dat is een mooie tip. De smaak van 100% munchener is echt mooi en een goede body.

pippakillinova

Zo'n frisse APA mag toch best een beetje droogtrekken? 
Voor een vollere en diepere smaak zou je ook 100% Maris Otter kunnen storten.

JamMasterJustin

Ik denk dat ik er dit van maak:

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptKachel SMaSH Pale Ale
Brouwdatum15-01-2018
Volume24,0 l
Begin SG1,054 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Rager)39 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
21,50 lWater uit Heerlen
11,07 lSpoelwater

CaMgNaHCO3ClSO4
31 mg/l7 mg/l80 mg/l190 mg/l25 mg/l75 mg/l

Vergistbare ingrediënten
5,50 kgPale moutWeyermann6 EBC100,0 %

Maischschema
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,9 l/kg

Hop
12,0 gNelson Sauvinpellets12,8%60 min.21,1 IBU
30,0 gNelson Sauvinpellets12,8%10 min.10,6 IBU
48,0 gNelson Sauvinpellets12,8%koudhop0,0 IBU
24,0 gNelson Sauvinpellets12,8%whirlpool7,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,50 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType

Koen S

Ik vind het raar dat BrouwHulp bij jou IBU's aanrekent voor de whirlpool-hop, bij mij doet die dat niet  :-\

pippakillinova

Zal vast en zeker een lekker voorjaarsbier worden.

Heb jij trouwens het waterprofiel van Heerlen opgevraagd bij WML?
Ik wil het voor Geleen eigenlijk ook wel eens weten.

Jeukstaardt

Citaat van: Oxhead op 15-01-2018  12:11 uOf je pakt munchener als basismout. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26853.0.html

Of weer anders; Vienna.

Thamerdal

Citaat van: Koen S op 15-01-2018  16:28 uIk vind het raar dat BrouwHulp bij jou IBU's aanrekent voor de whirlpool-hop, bij mij doet die dat niet  :-\
Speel maar eens wat met deze settings:
Instellingen - Bitterheid

Hij heeft hem op "Berekende bitterheid (Rager)" staan, deze neemt inderdaad IBU's mee voor vlam-uit giften en whirlpool giften.

JamMasterJustin

Citaat van: pippakillinova op 15-01-2018  16:30 uZal vast en zeker een lekker voorjaarsbier worden.

Heb jij trouwens het waterprofiel van Heerlen opgevraagd bij WML?
Ik wil het voor Geleen eigenlijk ook wel eens weten.

Bij WML inderdaad opgevraagd en binnen een half uur reactie (je kunt via de website een contactformulier invullen, dat is vijf minuten werk :) )

Is de whirlpool eigenlijk hetzelfde als een hopstand? Zal ik koelen tot 85 graden (of 78?) en dan de hop toevoegen en een half uur laten staan?

BYO geeft dit aan:

"Three temperature profiles that seem to be popular among homebrewers are just off boil range 190–212 °F (88–100 °C), the sub-isomerization range 160–170 °F (71–77 °C), and a tepid hop stand range 140–150 °F (60–66 °C). The 190–212 °F (88–100 °C) range will allow essential oils with higher flashpoints an easier time to solubulize into the wort and also will allow some alpha acid isomerization to occur with the best estimates of between 5–15% utilization. Some homebrewers will keep their kettle burner on low to keep the temperature of the wort elevated above 200 °F (93 °C) during their extended hop stands which would better emulate the conditions in commercial whirlpools. A hop stand in the 160–170 °F (71–77 °C) range will basically shut down the alpha acid isomerization reaction and the lower temperatures will reduce the vaporization of the essential oils. Homebrewers can use their wort chillers to bring the wort down to this range before adding the knockout hops or they can add a second dose of knockout hops. The 140–150 °F (60–66 °C) range will once again reduce vaporization of the low flashpoint oils, but may take longer to get the same amount of essential oils extracted."
https://byo.com/article/hop-stands/

JamMasterJustin

Citaat van: Jeukstaardt op 15-01-2018  16:32 uOf weer anders; Vienna.

ik waardeer de input, maar ik heb nog zo'n 40 kilogram Pale malt staan, die ik liever zie slinken dan dat ik bij koop  :P

Koen S

Citaat van: Thamerdal op 15-01-2018  16:36 uSpeel maar eens wat met deze settings:
Instellingen - Bitterheid

Hij heeft hem op "Berekende bitterheid (Rager)" staan, deze neemt inderdaad IBU's mee voor vlam-uit giften en whirlpool giften.
Bizar, ik had gemerkt dat de bitterheid op Rager stond en heb dit bij mij ook even gedaan. IBU blijft toch nul. :weetniet:

Koen S

Wanneer ik whirlpool, koel ik tot 75°C, dan voeg ik de hop toe en laat die 15 minuten trekken. Dan koel ik verder.

Jeukstaardt

Citaat van: JamMasterJustin op 15-01-2018  16:48 uik waardeer de input, maar ik heb nog zo'n 40 kilogram Pale malt staan, die ik liever zie slinken dan dat ik bij koop  :P

ja dat snap ik ;D

Traploper

Mocht je toch wat cara willen, kun je ook wat extra wort maken, dit in een pannetje op het vuur laten inkoken en het als siroop weer toevoegen. Gebruik je nog steeds een enkele mout.

pippakillinova

Citaat van: JamMasterJustin op 15-01-2018  16:41 uBij WML inderdaad opgevraagd en binnen een half uur reactie (je kunt via de website een contactformulier invullen, dat is vijf minuten werk :) )

Is de whirlpool eigenlijk hetzelfde als een hopstand? Zal ik koelen tot 85 graden (of 78?) en dan de hop toevoegen en een half uur laten staan?

BYO geeft dit aan:

"Three temperature profiles that seem to be popular among homebrewers are just off boil range 190–212 °F (88–100 °C), the sub-isomerization range 160–170 °F (71–77 °C), and a tepid hop stand range 140–150 °F (60–66 °C). The 190–212 °F (88–100 °C) range will allow essential oils with higher flashpoints an easier time to solubulize into the wort and also will allow some alpha acid isomerization to occur with the best estimates of between 5–15% utilization. Some homebrewers will keep their kettle burner on low to keep the temperature of the wort elevated above 200 °F (93 °C) during their extended hop stands which would better emulate the conditions in commercial whirlpools. A hop stand in the 160–170 °F (71–77 °C) range will basically shut down the alpha acid isomerization reaction and the lower temperatures will reduce the vaporization of the essential oils. Homebrewers can use their wort chillers to bring the wort down to this range before adding the knockout hops or they can add a second dose of knockout hops. The 140–150 °F (60–66 °C) range will once again reduce vaporization of the low flashpoint oils, but may take longer to get the same amount of essential oils extracted."
https://byo.com/article/hop-stands/

Hopstand is gewoon het wort in contact houden met de hop na het koken. Je kunt dan een whirlpool draaien om het contact te verhogen en tegelijk de resten te verzamelen in het midden van de ketel zodat je (tangentiele) pompinlaat niet verstopt raakt.

Ik heb de vraag ook bij WML neergelegd. Ben benieuwd..

Robke1689

Beste JamMasterJustin,

Volgende week ga ik voor het eerst brouwen en heb dit recept uitgekozen als eerste brouwsel.
Wanneer moet ik de koudhop toevoegen en hoeveel tijd/dagen moet deze in het wort blijven?

Mvg, Rob

Vergelijkbare Topics (7)

37488

Reacties: 14
Gelezen: 5178

32640

Reacties: 5
Gelezen: 1723

8605

Reacties: 8
Gelezen: 3468

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.