Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginnersvraag ipa omrekening mout moutextract

Gestart door DinBo, 25-12-2017 11:18 u

Vorige topic - Volgende topic

DinBo

Ik heb slechts eenmaal een bierpakket gebrouwen (was prima te drinken).
Voor ik begin met aanschaf brouwketel etc wil ik eerst nog een keer oefenen met de grote soeppan (8 liter) en moutextract.

Graag wil ik mijn browsel een beetje baseren op dit recept.

https://brouwbeesten.nl/recept-ipa-10-liter-arendshaas/

Ik beschik dus over brouwpan (8 liter )dus lijkt me een brouwsel van 5 liter goed te doen.
Ook heb ik een gistvat van 10 liter (sommigen adviseren een gistvat 2 x zo groot als brouwsel dus lijkt me ook oke).

Bovenstaand heb ik omgerekend naar 5 liter (/2) en moutextract (/ 1.6)
En natuurlijk heb ik niet de exacte mout
Ipv pale ale mout 3 ebc heb ik pale ale moutextract 12 ebc          625 gram
Ipv caramout 120 ebc heb ik donker moutextract 57 ebc             110 gram

Wel heb ik nugget en citra hopbellen   32.5 gram en 32.5 gram.

(De keuze voor dit recept is omdat ik een ipa liefhebber ben en vooral van de ipa's waarin vaak citra hop zit)

Als gist heb ik   White Labs WLP001 California Ale yeast.

Graag jullie opmerkingen over dit recept.

Nog een vraag in het recept met 10 liter en mout gaat men uit van 8 liter maischwater en 7 liter spoelwater

Voor 5 liter is dat 4+3.5 liter

Maar bij moutextract hoef ik niet te spoelen dus dan is het 7.5 liter kookwater.
Zal ik dit nog iets verlagen naar 7.0 liter omdat je bij moutextract wat minder restant heb met aanhangend water?

Graag jullie mening.

Als dit lukt , misschien nog 1 a 2 maal 5 liter  proberen wellicht dan met geschroot mout en me dan oriĆ«nteren op echte brouwapparatuur.

Brouwketel op gas lijkt me niet zo leuk voor mijn echtgenoot.
Heb wel aparte ruimte waar geen gas is dus heb ik  ook al eens lopen kijken naar een Arsegan easybrew 30 of grainfather connect 30 liter
Is wel prijzig. dus moet wel eerst weten of ik goede resultaten kan boeken
Grainfather lijkt me net wat beter met extra 500 w verwarmingselement en tegenstroomkoelspiraal .
Is dat zo ?

Bedankt.

Easywoods

Voor wat betreft je recept; ik zou even een gratis account aanmaken op https://www.brewersfriend.com/ en daar het recept in zetten zodat je net zo lang kunt schuiven met de waardes totdat je ze precies hebt zoals je wilt. Dan weet je ook gelijk wat je begin SG zou moeten worden want dat ontbreekt o.a. in het recept van brouwbeesten zie ik...  ;) :biersmile:

DinBo

Oke ingevoerd bij brewersfriends

Dit kwam er uit

Original Gravity: 1.056 Final Gravity: 1.014 ABV (standard): 5.44% IBU (tinseth): 32.99 SRM (morey): 7.33

DinBo

Als ik hem iets aanpas voor een hoger alcoholpercentage en iets meer bitterheid kom ik uit op

Original Gravity: 1.071 Final Gravity: 1.018 ABV (standard): 6.88% IBU (tinseth): 35.39 SRM (morey): 8.83

Easywoods

Citaat van: DinBo op 25-12-2017  17:45 uAls ik hem iets aanpas voor een hoger alcoholpercentage en iets meer bitterheid kom ik uit op

Original Gravity: 1.071 Final Gravity: 1.018 ABV (standard): 6.88% IBU (tinseth): 35.39 SRM (morey): 8.83

Als je style op 21.IPA en Sub Category op 21A American IPA zet kun je als je op "more" klikt zien in hoeverre je binnen de style zit. Voor wat dat je waard is natuurlijk, bitterheid (IBU) mag volgens de style best wat om hoog maar over smaak valt niet te twisten...  :brouwen:

Jacques

Citaat van: DinBo op 25-12-2017  17:45 uAls ik hem iets aanpas voor een hoger alcoholpercentage en iets meer bitterheid kom ik uit op

Kun je bij Brewersfriend geen EBC-waarden in stellen. SRM is een kleuraanduiding die we in Europa niet gebruiken.

Easywoods

Citaat van: Jacques op 25-12-2017  21:28 uKun je bij Brewersfriend geen EBC-waarden in stellen. SRM is een kleuraanduiding die we in Europa niet gebruiken.

Daar ben ik niet helemaal zeker van eigenlijk, je kunt wel EBC kiezen en dan verandert de waarde maar de eenheid blijft SRM  :weetniet:

davyd

Als ik het mij goed herinner wordt de waarde dan inderdaad EBC, maar  blijft "SRM" staan. Een bugje in de interface.

Easywoods

Citaat van: davyd op 26-12-2017  10:32 uAls ik het mij goed herinner wordt de waarde dan inderdaad EBC, maar  blijft "SRM" staan. Een bugje in de interface.

Bedankt, ze vragen gebruikers regelmatig om feedback dus ik zal ze eens vragen dat aan te passen  :brouwen:

Vergelijkbare Topics (7)

26099

Reacties: 17
Gelezen: 5225

8685

Reacties: 31
Gelezen: 10737

3335

Reacties: 13
Gelezen: 8528

36534

Gestart door Traploper

Reacties: 9
Gelezen: 2334

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.