Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gaat deze vergisting nog goedkomen?

Gestart door WouterD, 27-11-2017 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

WouterD

Dag beste brouwers,

Graag jullie visie op onderstaand probleem

19 liter wort, SG 1082
2 zakjes mj31
Startte goed, na 3 dagen rustiger
Na 4 dagen gemeten, SG gek genoeg nog hoog, 1040. Vervolgens 3 dagen laten staan, redelijke activiteit in waterslot. Overgeheveld en gemeten, SG nog steeds 1040...??? Smaak goed maar uiteraard nog te zoet. Nu 2 dagen verder nog steeds gematigde activiteit in het waterslot (SG nog niet gemeten). Wordt vergist op kamertemperatuur (overdag 20-21 en snachts tot laagst 18). Kan dit nog goed gaan naar jullie mening en ervaring?

Oxhead

Komt goed, gewoon laten staan. Over een week of 3 nog eens meten.
Toch niet met een refractometer gemeten toevallig?

WouterD

Dat stelt me al gerust. Nee niet met een refractometer maar met een hydrometer.

WouterD

Dinsdag 1 blub per 33 seconden
Woensdag 1 blub per 24 seconden
Vandaag 1 blub per 14 seconden

Gaat de goede kant op lijkt me?

roco

Waarin doe je vergisten? Als je in een glazen fles vergist gewoon regelmatig schudden dan gaat de vergisting sneller.

WouterD

Wit kunststof 27 liter vat. Activiteit nu na ruim 2 weken bijna weg. Van het weekend eens meten.

WouterD

Zojuist gemeten, 1014. Nog wat activiteit dus nog even week wachten. Klets hydrometer laten vallen...

Jacques

Citaat van: WouterD op 05-12-2017  14:53 uKlets hydrometer laten vallen...

Pech. Mijn advies koop zowel een hydrometer als een refractometer. Via eBay of AliExpress kun je voordelig een refractometer aanschaffen. Heb je kleinere monsters nodig. Door zowel een refractometer als een hydrometer in huis te hebben ben je nooit onthand en kun je het ene instrument met het andere controleren.

Oxhead

Citaat van: WouterD op 05-12-2017  14:53 uZojuist gemeten, 1014. Nog wat activiteit dus nog even week wachten. Klets hydrometer laten vallen...
Gaat helemaal goed komen met dit bier.😊

WouterD

Citaat van: Jacques op 05-12-2017  21:56 uPech. Mijn advies koop zowel een hydrometer als een refractometer. Via eBay of AliExpress kun je voordelig een refractometer aanschaffen. Heb je kleinere monsters nodig. Door zowel een refractometer als een hydrometer in huis te hebben ben je nooit onthand en kun je het ene instrument met het andere controleren.

Dat is misschien geen gek idee. Voor nu alvast een nieuwe hydrometer gekocht.

Vergelijkbare Topics (7)

38795

Gestart door 30cl

Reacties: 11
Gelezen: 2108

26486

Reacties: 10
Gelezen: 3976

38021

Gestart door Patrik Thomaes

Reacties: 2
Gelezen: 1328

23297

Reacties: 28
Gelezen: 9222

34824

Reacties: 15
Gelezen: 4243

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.