Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Omkatten recept Oktoberfest naar IPA

Gestart door Underdike, 18-11-2017 23:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Underdike

We hebben een Oktoberfest-recept wat we al een paar keer gebrouwen hebben, waarvoor ik de mouten al in huis heb.
Nou zit ik er aan te denken hier voor de verandering een hoppig biertje van te maken... een Oktober IPA of zo?
Hieronder het originele recept, moutig genoeg om lekker wat aromatische hoppen tegenaan te gooien toch?
Ik wil er geen extreme bitterbom van maken... maar wel een lekker fruiting aroma aan te geven.

Wat zouden jullie er aan veranderen?
- Welke hoppen gaan gebruiken?
- Hoeveel IBU's zal ik op mikken?
- Wat voor hopschema gebruiken?
- Andere gist pakken ? US-05 misschien?
- Koriander en sinaas-appel-schillen gebruiken?
- Misschien ietsje meer mout gebruiken om iets zwaarder te maken (moutiger maken om meer tegenhang tegen het bitter te creeren)?

Recept voor 50 a 55 liter bier Oktoberfest bier :
6,3 kilo Vienna
4 kilo Munchner I
0,5 kilo Special B
110 gram Perle & 110 graam Saaz hops (60 - 25 - 5 minuten, bitterheid: 23IBU / 0,48 bitterheids-index)
43 liter startwater & 33 liter spoelwater (CaCl & Melkzuur ter correctie waterwaarden)
60 gram W34/70 Lager-gist (vergisten op 15 graden, na een week beetje laten oplopen, en daarna cold-crashen)
Kleur 26 EBC - start SG 1048, vergisten tot SG van 1010 = 5% alcohol

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie suggesties!

Underdike

Niemand die wat suggesties heeft?
We hebben nog nooit iets IPA-erigs gemaakt, en vooralsnog bijna alleen maar Perle & Saaz hops gepakt om eerst het brouwen an sich onder de knie te krijgen.
We kunnen wel wat hulp gebruiken  :nut:

AukeRadelaar

Citaat van: Underdike op 19-11-2017  22:23 uNiemand die wat suggesties heeft?
We hebben nog nooit iets IPA-erigs gemaakt, en vooralsnog bijna alleen maar Perle & Saaz hops gepakt om eerst het brouwen an sich onder de knie te krijgen.
We kunnen wel wat hulp gebruiken  :nut:

Ik vind zelf de Citra echt heel fijn, tropisch fruit en mango-achtige tonen.

Oxhead

Een goede moutige basismout, pale ale is gebruikelijk. Verder genoeg hop naar keuze in de kookketel en voldoende koudhoppen.
Us-05 werkt altijd voor een Ipa. Sinasappelschillen en koriander niet.
Succes.  :brouwen:

Underdike

Dank jullie voor de reacties.
Als ik vooral het aroma wil, en wel wat bitterheid maar niet zo'n hele extreme wrange bitterheid... Hoeveel IBU's of welke bitterindex mik ik dan op?

Oxhead

40 ibu bij een sg van 1060 geeft een redelijk milde Ipa.

Underdike

Citaat van: Oxhead op 19-11-2017  23:24 u40 ibu bij een sg van 1060 geeft een redelijk milde Ipa.
Bedankt 👍

Dund

Ik zou geen Saaz gebruiken als bitterhop om aan je 40-50 ibu te komen er moet dan zoveel in dat je kans hebt dat het groentesoep wordt. Probeer een 60 min gift te nemen met zo hoog mogelijk alfazuurgehalte. Als je voor Citra kiest dan blijft er van die Perle en Saaz sowieso niets over.

MarinusHolkema

Als het vooral om de aroma's gaat en niet om de bitterheid. Zou ik de 60 minuten gift klein houden en 20 minuten en vlamuit hopgift vergroten. Ik heb goede ervaringen met schema 1-2-4. (2e gift is 2x zo groot als de 1e, 3e gift is 4x zo groot als de eerste)

Underdike

Citaat van: MarinusHolkema op 20-11-2017  08:10 uAls het vooral om de aroma's gaat en niet om de bitterheid. Zou ik de 60 minuten gift klein houden en 20 minuten en vlamuit hopgift vergroten. Ik heb goede ervaringen met schema 1-2-4. (2e gift is 2x zo groot als de 1e, 3e gift is 4x zo groot als de eerste)
1-2-4 schema zonder koudhoppen in de navergisting?

MarinusHolkema

Ja, zonder koudhoppen. Ik was in eerste instantie beetje huiverig voor koudhoppen. Later vond ik het geen verbetering.
(knuppel, hoenderhok)

Underdike

Citeer(knuppel, hoenderhok)
Ik had op buitenlandse fora ook al wat discussie gezien... Brulosophy was er ook sceptisch over geloof ik...

Martijn0172

Als je de vlamuitgift pas toevoegt als whirlpoogift dan heb je minder bitterheid en meer hopsmaak.

Koelen tot 78c, dan whirlpoolhop er bij, 30-45 minuten laten staan en dan verder koelen tot 18c

Jacques

Citaat van: MarinusHolkema op 20-11-2017  08:46 uJa, zonder koudhoppen. Ik was in eerste instantie beetje huiverig voor koudhoppen. Later vond ik het geen verbetering.
(knuppel, hoenderhok)

De laatste tijd ben ik steeds intensiver aan het koudhoppen omdat je daardoor een veel intenser hoparoma krijgt. Ik doe in combinatie met een steeds grotere hopgifte tegen het einde van het koken. Het gebruik van de ene techniek sluit niet de andere uit. Intensief koudhoppen bij een bier met veel bitterheid zorgt voor een verlaging van het gehalte aan iso-alfazuren.
Zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33562.0.html

Dund

Ik brouw tegenwoordig alleen maar met 60 min hop. Dan koelen voor whirlpool naar 73 graden. De helft van de aroma hop erbij 30 min wachten. Dan koelen naar 63 graden en de rest erbij. Weer een half uur wachten. Dan koelen naar 19 graden.

Als koudhop een flinke hoeveelheid hop erin op 14 graden. En een heerlijke ipa is klaar.

MarinusHolkema

Toch nog maar weer eens spelen met mijn hopschema's dan... :brouwen:

Vergelijkbare Topics (7)

41182

Reacties: 16
Gelezen: 2190

30568

Reacties: 3
Gelezen: 1485

22991

Gestart door bolks

Reacties: 12
Gelezen: 4618

5084

Reacties: 20
Gelezen: 6356

43067

Gestart door JessyH

Reacties: 29
Gelezen: 3767

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.