Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Scherpe / zoete smaak bier bereiken

Gestart door Joeckeltje, 07-11-2017 08:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Joeckeltje

Beste medebrouwers,

Ga hopenlijk deze week aan mijn derde recept beginnen.
(iets met pilsmout, havervlokken en abbeymout, gist T-58 en Saaz en Styrian Goldings)

De eerste twee recepten waren naar mijn beleving scherper dan bedoeld, en ik mistte de kruidnagelsmaak (tenminste, ik bedoel dat karakteristieke smaakje van Leffe blond).

De vragen zijn:
1) hoe kom ik van die scherpte af, is dat simpelweg de hop minder lang laten koken? (heb in BrouwHulp de bitterheid op 'zoet' gezet, en dan gaat de kooktijd naar wel beneden)
2) de kruidnagelsmaak, kan deze bereikt worden met de 45° stop?

Ik hoor graag!

Groeten,
Jouke

naero

Hoi Jouke,

Hoe lang na het bottelen heb je het bier geproefd? Veel van mijn biertjes hebben de eerste paar weken een 'scherp' randje, zeker degenen die ik met gisten die veel esthers produceren vergist heb. Na een maandje (of twee in de extreme gevallen) is dat helemaal voorbij.
Kan het zijn dat je tamelijk warm vergist?

Hop heeft volgens mij geen scherpe smaak, in ieder geval Saaz niet naar mijn ervaring.

Groeten,
Benno

Joeckeltje

Ha Benno,

Dank voor je reactie.
Ik heb het bier geproefd vanaf twee weken na bottelen tot nu, en dat is wel twee maanden terug ja.
Ik moet zeggen, het tweede valt mee, maar ik wil een zachter biertje krijgen.

Ik vergist met ongeveer 20°.

Ik hoop nu met minder lang koken van de hop + havervlokken + een 45° stap in het maischen een zoeter en zachter biertje te krijgen.

Eens?

Groeten,
Jouke

naero

Hoi Jouke,

In principe geeft hop bitterheid of aroma. Als je hem lang (60min.) kookt, dan voegt hop bitterheid toe, als je hem korter (5min) meekookt, aroma. Je kunt dus ook gewoon minder hop op 60 min. voor einde kook toevoegen voor een minder bitter bier, en wat meer op 5 min. voor einde om veel aroma te krijgen.
Vaak word de smaak van havervlokken als 'romig' en 'zacht' beschreven, dus dat kan best een goede toevoeging zijn.
De zoetigheid van je bier hangt naar mijn ervaring vooral van de moutstort en de gebruikte gist, en gedeeltelijk ook van de gebruikte hop af.
Wb. de kruidnagelsmaak: Daar is erg veel over geschreven in het forum, ik hou me niet zo bezig met kruidnagel. Als ik het goed begrijp wordt bij de 45°C (of 40°C) stap Ferulazuur aangemaakt, dat een stofje is dat sommige gisten omzetten in een goedje dat naar kruidnagel smaakt. Volgens mij doet niet iedere gist dat, dus ik weet niet of je Fermentis T-58 deze smaak aan gaat maken.
Als we dan toch de draad al kwijt aan het raken zijn: Kruidnagelsmaak in bier wordt ook best wel eens als 'pittig' beschreven, misschien wil je dat juist niet?

Ik hoop dat dit je een beetje verder helpt, maar ik zou je toch zeker aanraden om eens goed te gaan neuzen in http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php , waar veel dingen goed uitgelegd zijn. Als je dan zeker wilt zijn over je recept, maak het dan aan in BrouwHulp en zet het dan hier in het forum onder 'Discussie over Recepten'. Dan krijg je vast gekwalificeerde(re) raad.

Groeten,
Benno

Jacques

Citaat van: Joeckeltje op 07-11-2017  08:28 u2) de kruidnagelsmaak, kan deze bereikt worden met de 45° stop?

Zoals naero ook al schrijft kom je er niet alleen met een stop bij 40 tot 45 ºC. Het is vooral een kwestie van de juiste gist, of misschien wel de verkeerde gist.  ;D Gisten die een kruidnagelsmaak geven worden ook POF gisten genoemd. En POF staat voor  phenolic off flavor...

Zie ook German Wheat Beers: V (Yeast Strains and the POF Gene)

Vergelijkbare Topics (7)

11710

Reacties: 29
Gelezen: 13473

35152

Gestart door MarcT

Reacties: 3
Gelezen: 2128

15679

Gestart door Jacques

Reacties: 40
Gelezen: 13168

2252

Gestart door JvH

Reacties: 3
Gelezen: 2401

37605

Reacties: 4
Gelezen: 1451

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.