Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Benodigde hoeveelheid gist voor zwaar bier

Gestart door Xendelaar, 22-10-2017 21:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Xendelaar

Hoi Allemaal,

Ik wil binnenkort 10 liter zwaar bier gaan brouwen met een geschatte begin SG van 1.100. Het doel is een "barley wine" te brouwen met een alcoholpercentage van circa 10,5%.

Voor de vergisting heb ik twee pakjes gist tot mijn beschikking:
  • 1. California ale yeast, WLP001( Attenuation: 73%-80% | 50-75 billion cell count vial, volgens de website voor hobbybrouwers)
  • 2. Onbekend gedroogde gist uit een brouwkit voor 14 liter bier (7-8% alcohol)
Mijn vragen:
  • zijn de bovengenoemde twee pakjes genoeg om 10 liter bier te fermenteren met deze hoge OG? De WLP001 heeft in ieder geval een hoge alcohol tolerantie maar ik weet niet of de hoge OG het fermentatieproces in de weg loopt.
  • moet ik een giststarter maken voor beide pakketjes en is het te adviseren om een nutriënten mix aan het wort toe te voegen?
  • verder voeg ik, voor dit recept , 500 gram suiker toe, waardoor de OG van ~1.077 naar 1.097 stijgt. Kan ik deze suiker beter na de hoofdvergisting toevoegen zodat de gistcellen meer vrij water tot hun beschikking hebben? Of maakt dat helemaal niet uit en kan het gewoon tijdens het koken erbij gooien?

Jacques

Voor het berekenen van de hoeveelheid gist zijn diverse rekentools beschikbaar.

Zoek bijvoorbeeld naar Mr Malty of mrmalty.

hansHalberstadt

Citaat van: Xendelaar op 22-10-2017  21:24 uHoi Allemaal,

Ik wil binnenkort 10 liter zwaar bier gaan brouwen met een geschatte begin SG van 1.100. Het doel is een "barley wine" te brouwen met een alcoholpercentage van circa 10,5%.

Voor de vergisting heb ik twee pakjes gist tot mijn beschikking:
  • 1. California ale yeast, WLP001( Attenuation: 73%-80% | 50-75 billion cell count vial, volgens de website voor hobbybrouwers)
  • 2. Onbekend gedroogde gist uit een brouwkit voor 14 liter bier (7-8% alcohol)
Mijn vragen:
  • zijn de bovengenoemde twee pakjes genoeg om 10 liter bier te fermenteren met deze hoge OG? De WLP001 heeft in ieder geval een hoge alcohol tolerantie maar ik weet niet of de hoge OG het fermentatieproces in de weg loopt.
  • moet ik een giststarter maken voor beide pakketjes en is het te adviseren om een nutriënten mix aan het wort toe te voegen?
  • verder voeg ik, voor dit recept , 500 gram suiker toe, waardoor de OG van ~1.077 naar 1.097 stijgt. Kan ik deze suiker beter na de hoofdvergisting toevoegen zodat de gistcellen meer vrij water tot hun beschikking hebben? Of maakt dat helemaal niet uit en kan het gewoon tijdens het koken erbij gooien?

Ik zou de suiker inderdaad pas tegen het einde van de gisting erbij doen. En het wort goed beluchten en nog eens beluchten vlak voor de gisting begint, ca na 6 uur. Ik zou twijfelen om de onbekende gist erbij te doen als je niet weet wat voor smaakinvloed die heeft. extra voeding zou ik niet doen wegens kans op smaak afwijkingen.

Xendelaar

Hartelijk dank voor de tips Jacques en Hans.
ik heb op de site van mr. Malty gekeken maar die werkte niet goed op mijn pc. Maar daarna heb ik een andere calculator gevonden.
uit de berekening kwam naar voren dat ik een starter van 2 liter (met een begin SG van 1.036) nodig heb. Dat lijkt voelt een beetje veel voor een 10 liter batch bier. Maar goed... ik heb nog nooit met starters gewerkt. ik zal nog eens goed uitzoeken wat "normaal" is. :)

Ik zal het wort extra goed beluchten.
Ik moet nog even kijken hoe ik op een ascetische manier 6 uur na het enten beluchting  kan laten plaatsvinden. :) maar ook dat "zoeken we even op".

Andere tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Chris71

Die starter gewoon een paar dagen in de koelkast laten uitzakken, overtollige vloeistof afgieten en de gist aan je wort toevoegen. Niet de volledige 2 liter toevoegen ;-)

Jacques

Citaat van: Xendelaar op 23-10-2017  06:50 uik heb op de site van mr. Malty gekeken maar die werkte niet goed op mijn pc.

Kan aan je browser liggen.
Je moet Adobe Flash toestaan anders werkt het inderdaad niet.

Xendelaar

Citaat van: Jacques op 23-10-2017  21:03 uKan aan je browser liggen.
Je moet Adobe Flash toestaan anders werkt het inderdaad niet.

Misschien werkt hij niet goed met Mozilla Firefox. Ik heb inmiddels een goed alternatief gevonden!

Ik ben trouwens van plan om een "English Barley Wine" te maken, maar nu ik een beetje onderzoek heb gedaan krijg ik de indruk dat de wlp001 misschien niet echt geschikt is voor een Engelse versie, maar eerder een Amerikaanse. De Amerikaanse variant heb ik nog nooit gehad maar die schijnt doorgaans droger te zijn? Klopt dat? 

Zal ik een andere giststam aanschaffen of krijg ik ook een lekkere Engelse barley wine met de wlp001?

Xendelaar

Citaat van: Chris71 op 23-10-2017  08:56 uDie starter gewoon een paar dagen in de koelkast laten uitzakken, overtollige vloeistof afgieten en de gist aan je wort toevoegen. Niet de volledige 2 liter toevoegen ;-)

Ik was inderdaad niet van plan om het supernatant aan mijn wort toe te voegen, maar bedankt voor de tip!  :)

Vergelijkbare Topics (7)

43082

Gestart door Stefan R.

Reacties: 20
Gelezen: 2550

33255

Reacties: 38
Gelezen: 7124

23199

Reacties: 25
Gelezen: 14147

11711

Reacties: 5
Gelezen: 3218

35553

Reacties: 14
Gelezen: 3036

16113

Reacties: 9
Gelezen: 4471

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.