Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier wordt zuur in de fles

Gestart door Chris71, 17-10-2017 20:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Chris71

Bij de laatste drie brouwsels maak ik iets heel raars mee. Het bier gaat met een heerlijke smaak vanuit mijn bottelemmer de fles in. Het bier hergist netjes en smaakt geweldig. Na ongeveer een maand begint het bier licht zurig te ruiken, na enkele weken is het een muffe stallucht en het bier zuur.

Ik reinig met oxi en ontsmet met Star San.

Enig idee wat het probleem is?

Thamerdal

Dat klinkt als een infectie. Waarschijnlijk in je bottelvat of bottelapparatuur (slangen, vulpijpje etc)

Chris71

Dat dacht ik ook. Ik reinig goed, haal kraantjes uit elkaar en wel alles goed in oxi. Kan ik nog iets anders doen?

stiaanke

Dund

Heb ik laatst ook gehad voor het eerst in 20 jaar brouwen. Heb al mijn gisttonnen boven de Braumeister uitgestoomd en toen gevuld met caustic. Ben er een goeie halve dag mee bezig geweest. Alles uit de brouwerij gekookt of gestoomd en "gecaustict". Sindsdien geen probleem meer. Waar het vandaan kwam weet ik niet.

Chris71

Zou een bleek oplossing werken?

Dund

Ik zou gewoon caustic bestellen. Dat is helmaal niet duur en is een beproefd recept om alles te killen.

Chris71

Jacques

Citaat van: Chris71 op 17-10-2017  20:34 uBij de laatste drie brouwsels maak ik iets heel raars mee. Het bier gaat met een heerlijke smaak vanuit mijn bottelemmer de fles in. Het bier hergist netjes en smaakt geweldig. Na ongeveer een maand begint het bier licht zurig te ruiken, na enkele weken is het een muffe stallucht en het bier zuur.

Ik reinig met oxi en ontsmet met Star San.

Enig idee wat het probleem is?

Klinkt als een infectie met Bret.
Star San werkt daar minder op. Chemipro Caustic of dunne bleek is effectiever, maar je moet het wel goed uitspoelen.

Chris71

Dank, ik heb inmiddels caustic besteld. Ga ermee aan de slag, deze infectie heeft me al teveel lekker bier gekost.

Knobby

Citaat van: Jacques op 18-10-2017  20:47 uKlinkt als een infectie met Bret.
Star San werkt daar minder op. Chemipro Caustic of dunne bleek is effectiever, maar je moet het wel goed uitspoelen.
En enzybrew, werkt dat ook?

BartC

Voor Brett raad ik aan om de boel te stomen of te koken in water. Brett is iets kleiner dan andere gisten en kan zich gemakkelijker in haarscheuren in rubber of plastic vestigen. In deze haarscheuren dringen ontsmettingsmiddelen vaak niet diep genoeg binnen. Warmte echter wel.
Bv dus voldoende kokend water in een gistvat gieten en een deksel er op doen. Na een uurtje wachten is alles mooi ontsmet.

grtz
Bart

PS Ik heb weet van een Brett infectie in een yoghurt fabriek van een heel bekend merk. Dat heeft een 3tal maanden geduurd eer ze dit onder controle hadden.

Chris71

Dank je Bart, het wordt dan gewoon een combinatie behandeling van kokend water, gevolgd door caustic.

Jacques

Citaat van: Knobby op 19-10-2017  18:03 uEn enzybrew, werkt dat ook?

Weet ik niet. Ik heb daarmee geen enkele ervaring.

Vergelijkbare Topics (7)

11197

Reacties: 4
Gelezen: 2529

25960

Reacties: 1
Gelezen: 1226

15487

Gestart door beermenke

Reacties: 1
Gelezen: 1690

1507

Gestart door johanVH

Reacties: 5
Gelezen: 2785

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.