Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel met haver en koriander

Gestart door AukeRadelaar, 15-09-2017 21:46 u

Vorige topic - Volgende topic

AukeRadelaar

Hallo allemaal,

Ik was geïnspireerd door het recept van Jan van den Hoogen en ben zodoende zelf aan de slag gegaan. Vooral het gebruik van de gist voor een witbier die gebruikt wordt in een Tripel voor het verkrijgen van fruitachtige tonen en het brouwen met haver lijkt me best spannend. Ik ben op onderstaande uitgekomen.

Nu heb ik hierover de volgende vragen:

Ik heb volgens mij best veel suiker toegevoegd. Niet alleen kristalsuiker maar merendeels bruine basterdsuiker. Wat betekent dit voor de uiteindelijke smaak van het bier en de doordrinkbaarheid ervan?
Ik heb een kg havervlokken om toe te voegen. Wat gaat dit doen behalve een wat voller en plakkeriger mondgevoel?
Wat vinden jullie van de hopgift? Mijn bedoeling is een bier dat een redelijke hopneus heeft maar niet een overdreven hopsmaak.
Wat vinden jullie van de hoeveel koriander? Is dit teveel (wordt het een dreftbiertje?) of is het prima te doen zo?

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden!

Groeten,

Auke

AukeRadelaar

Och natuurlijk en dan nog deze vraag. De suiker kan op verschillende momenten toegevoegd worden. Tijdens het maischen maar ook op verschillende momenten tijdens de kook. Mijn voorkeur gaat uit naar het kookmoment, er hoeven naar mijn idee geen enzymen ed omgezet te worden. Is dit een juiste gedachte?

Maar wanneer dan tijdens de kook? Zouden er bepaalde stoffen verdampt moeten worden die je niet in je bier wil hebben maar die geraffineerde suiker wel bevat?

Vragen... vragen...

Groeten,
Auke

lier

Ik voeg de suiker altijd toe 10 min voor het einde van de kook.

AukeRadelaar

Citaat van: lier op 16-09-2017  18:58 uIk voeg de suiker altijd toe 10 min voor het einde van de kook.

Bedankt voor je reactie! Dan ga ik dat ook doen.
Groeten,
Auke

lier

Ja kan je recept beter in forumopmaak opslaan en hier in plakken op deze manier wordt het eenvoudiger om mee te kijken

AukeRadelaar

Citaat van: lier op 16-09-2017  20:01 uJa kan je recept beter in forumopmaak opslaan en hier in plakken op deze manier wordt het eenvoudiger om mee te kijken

Daar ben ik niet uitgekomen, behalve dan een heel groot html-achtig bestand. Die heb ik weer verwijderd. Morgen ga ik brouwen en ik ga het denk ik gewoon zo proberen, mijn bevindingen zal ik hier plaatsen.

Groeten,
Auke

AukeRadelaar

Bij deze het door mij gebruikte recept met daaronder het verloop van de brouwdag.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptTripel (achtig)
Brouwdatum15-09-2017
BierstijlTripel
Volume22,0 l
Begin SG1,081 SG
Berekende kleur (Morey)17 EBC
Berekende bitterheid (Rager)19 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Zutphen
13,56 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC68,5 %
1,00 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC13,7 %
1,00 kgBruine basterdsuikerSupermarkt35 EBC13,7 %
0,30 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC4,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.10 min.3,0 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.45 min.3,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gStyrian Goldingspellets3,4%60 min.7,6 IBU
15,0 gSaazpellets3,4%60 min.7,6 IBU
20,0 gStyrian Goldingspellets3,4%10 min.2,0 IBU
20,0 gSaazpellets3,4%10 min.2,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
15,00 gKorianderzaadspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
18,0 gBlanche Ale Yeast (Y015)bovengist

Ik heb het recept gevolgd zoals ik heb opgesteld (waterprofiel behandeld water etc. is niet van toepassing, bij mij komt het water gewoon uit de kraan en ik doe daar nog niks aan, ik heb nog genoeg te leren met betrekking tot het maischen, hopgift en bovenal de vergisting.

De koriander heb ik tijdens het brouwen niet toegevoegd. In een "simpel biertje" is het naar mijn idee makkelijker om fouten op te sporen. Wanneer daar allerhande andere smaken bij komen kijken wordt het lastiger.

De hele brouwdag liep voorspoedig, dat wil zeggen; kopje koffie, broodje, sigaretje en lekker brouwen. Van de korrelgist heb ik 1,5 zakje gehydrateerd in een ontsmet kommetje, hier heb ik vervolgens zilverfolie overheen gedaan zodat er geen stofjes e.d. bij konden komen.

Onlangs heb ik gemeten hoeveel vocht ik verdamp uit de kookketel, dit kwam neer op 4 liter per uur dus 6 liter per kookbeurt van 90 minuten. Tot nu toe had ik iedere keer een veel hoger SG en een stuk lager volume. Zo ook afgelopen zaterdag. In plaats van de beoogde 22 liter ben ik uitgekomen op 16 liter en de start SG was geen 1081 maar 1096. Ik ga voor de volgende keer dus bekijken hoeveel water er achter zou kunnen blijven in de weckketel of wordt opgenomen door de hop die achterblijft in de kookketel. Volgens mij is dit namelijk veel meer dan dat wat standaard in BrouwHulp wordt aangegeven.

Maargoed... al met al weer een hoop geleerd en een leuke dag gehad. De hele zaak staat nu te pruttelen in de vergistingskast en we gaan het zien.

Groeten,

Auke

Oxhead

Waarom die korte beta-rust? Gebruikelijk is toch wel minstens 30 minuten op ongeveer 62 graden.
Maar de 18% suikerstort zal het wel weer rechttrekken. 😊

Hay

Als je minder liters hebt en een hoger sg dan heeft dit niks te maken met hoeveel er achter blijft bij de hop in de ketel maar dan kook je meer weg dan dat je gemeten hebt.
Dus je kookt waarschijnlijk meer weg dan die 4 liter per uur.
Dus dat moet je ff bij stellen in je brouwprogamma.
Verder had je gewoon wat water toe kunnen voegen om op je liters te komen.

Vergelijkbare Topics (7)

41896

Reacties: 9
Gelezen: 1661

23617

Reacties: 31
Gelezen: 9382

44744

Reacties: 4
Gelezen: 1066

34684

Reacties: 7
Gelezen: 2553

10325

Reacties: 12
Gelezen: 4834

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.