Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Simpele vraag over een vast recept

Gestart door Flogiston, 14-09-2017 21:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Flogiston

Het gaat over het Beaver Bock pakket, waarbij enkel gebruik is gemaakt van de geleverde materialen en gebrouwen volgens schema.

Nu kan ik niet gecontroleerd vergisten, en staat het vat in de kelderbox met een vrij stabiele 19 graden Celsius. Het recept adviseert 15 graden als optimale temperatuur. De vergisting gaat als een dolle bij die 19 graden. Wat is uiteindelijk het voor- of nadeel hierbij?

muldereric

De uiteindelijke smaak zal iets anders zijn en de vergisting sneller verlopen.

Flogiston

Citaat van: muldereric op 14-09-2017  21:59 uDe uiteindelijke smaak zal iets anders zijn en de vergisting sneller verlopen.

Ik hoef me dus geen zorgen te maken?

Oscar

Citaat van: Flogiston op 14-09-2017  21:37 uNu kan ik niet gecontroleerd vergisten,

Lekker belangrijk... Je hebt al geen controle over je recept,laat staan dat dan je vergisting nog belangrijk is op dit moment. Gewoon laten gaan en kwhw (kieken wat het wort) :-)  als het lekker bier wordt is het mooi meegenomen... :-)  Brouwen is vooruit denken, doe je dat niet dan wordt het kwhw ;-)

Jacques

Citaat van: Flogiston op 14-09-2017  21:37 uHet gaat over het Beaver Bock pakket, waarbij enkel gebruik is gemaakt van de geleverde materialen en gebrouwen volgens schema.

Nu kan ik niet gecontroleerd vergisten, en staat het vat in de kelderbox met een vrij stabiele 19 graden Celsius. Het recept adviseert 15 graden als optimale temperatuur. De vergisting gaat als een dolle bij die 19 graden. Wat is uiteindelijk het voor- of nadeel hierbij?

Over de voor- en nadelen van warmer of koeler vergisten is hier op het forum veel geschreven.
Kort gezegd krijg je bij een warmere vergisting meer hogere alcoholen en esters. Dat is prima voor veel Belgische bieren.
Koeler vergisten zorgt er voor dat de moutige en hoppige smaken meer naar voren komen. Dat is gewenst bij veel Amerikaanse en Duise bieren.

Citaat van: Oscar op 15-09-2017  00:29 uLekker belangrijk... Je hebt al geen controle over je recept, laat staan dat dan je vergisting nog belangrijk is op dit moment. Gewoon laten gaan en kwhw (kieken wat het wort) :-)  als het lekker bier wordt is het mooi meegenomen... :-)  Brouwen is vooruit denken, doe je dat niet dan wordt het kwhw ;-)

Het feit dat Flogiston niet zelf het recept heeft samengesteld wil toch niet zeggen dat hij niet zich druk mag maken over het verloop van de vergisting? Jij weet toch ook dat een bier pas bier wordt tijdens de vergisting.

Vergelijkbare Topics (7)

17228

Reacties: 22
Gelezen: 6522

42015

Reacties: 64
Gelezen: 8062

25735

Gestart door Thamerdal

Reacties: 14
Gelezen: 4408

9944

Reacties: 17
Gelezen: 5128

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.