Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA (koud)hopschema

Gestart door Jukkie, 10-07-2017 16:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Jukkie

Ik wil morgen een IPA brouwen, maar ik heb niet zo'n 'gevoel' voor fatsoenlijke hoeveelheden koudhop. Hieronder het recept dat ik in elkaar heb gezet.
Wat vinden jullie van het (koud)hop schema? Meer IPA hops dan deze hoeveelheden heb ik trouwens niet in huis :)
En wat vinden jullie van de moutstort? Ik wil graag een ipa zonder al te veel body, lekker doordrinkbaar.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptIPA
Kenmerk041
Brouwdatum11-7-2017
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters26
Gewenst begin SG1060 (6,5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater36,9 liter
Maischdikte2,6 l/kg
Maischwater18,0 liter
Spoelwater18,9 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur10 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid53 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC90,0 %6,275 kg3 EBC
Munchenermout 15 EBC Jurgen10,0 %0,697 kg15 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade9,7 %34 gr60 minuten32 EBU
Citra14,5 %15 gr60 minuten20 EBU
Cascade9,7 %40 grKoud hop0 EBU
Chinook14,6 %68 grKoud hop0 EBU
Citra14,5 %39 grKoud hop0 EBU

Opmerkingen-

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortMangrove Jack's M44 US West Coast
Gist toegevoegd als
Opmerkingen-

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C60 minuten2,6 l/kg

Opmerkingen-

RienP

Als je niet meer hop in huis hebt zou ik het aantal liter iets terugbrengen (15-20 liter). Je kan dan meer hop verdelen.

Vooral meer hop tijdens het einde van de kook (laatste kwartier). Een IPA moet het ook hebben van de hopsmaak en kook je grotendeels weg met alleen een hopgift aan het begin van de kook.
Gebruik de Chinook aan het begin van de kook voor wat bitterheid (of een andere hop als je die nog hebt liggen) en verdeel de rest over het laatst kwartier en minimaal 4 gram/liter koudhop.

TeVeHa

Als je me toestaat, er valt nog wel iets te zeggen over je zelf samengesteld recept, ten eerste mèèr spoelwater gebruiken dan maischwater is niet gebruikelijk, ik zou gaan naar één derde, je bent wel zeer royaal met je koudhop en daar is niks mis mee maar ik heb dat nog nooit gezien en het siert je dat je dat vermeld, kooktijd is dan weer vrij kort, niks mis mee maar zelden gezien en het maischschema  laat ook niet de hogere pieken zien die ik wil zien maar en dat is nu net het fijne aan onze hobby, niemand weet hoe jou bier op deze manier gaat smaken, niemand heeft deze wijsheid in pacht, dus doen zou ik zeggen en iets laten weten.
mvg

Juindorper

Citaat van: TeVeHa op 10-07-2017  18:12 uAls je me toestaat, er valt nog wel iets te zeggen over je zelf samengesteld recept, ten eerste mèèr spoelwater gebruiken dan maischwater is niet gebruikelijk, ik zou gaan naar één derde, je bent wel zeer royaal met je koudhop en daar is niks mis mee maar ik heb dat nog nooit gezien en het siert je dat je dat vermeld, kooktijd is dan weer vrij kort, niks mis mee maar zelden gezien en het maischschema  laat ook niet de hogere pieken zien die ik wil zien maar en dat is nu net het fijne aan onze hobby, niemand weet hoe jou bier op deze manier gaat smaken, niemand heeft deze wijsheid in pacht, dus doen zou ik zeggen en iets laten weten.
mvg
Zo royaal is die koudhop niet. 6,5 gram per liter is vrij normaal mag gerust nog wat hoger.
Als je weinig body wilt is een eenstaps maisch op 64 graden een prima idee.
En wat betreft de verhouding maisch en spoelwater kan best 1:1. Alleen is het natuurlijk wat gemakkelijker roeren als je meer maischwater gebruikt. 

Edwarff

Eens met RienP. Ik zou sterven naar dezelfde hoeveelheid IBU, maar het grootste deel uit latere hopgiften halen. Bijvoorbeeld een giften op 20, 5 en 0 minuten.

Komt het recept uit BrouwHulp? Klik dan eens op de Hop Wizard (rechts van het de 'hop-knop'). Daarmee kan je spelen met de hopgiften en de invloed op smaak en aroma.

Je moet met deze aanpak inderdaad wel veel meer hop gebruiken voor dezelfde bitterheid, maar voor mij is dit het wel waard.

Koudhop hoeveelheid vind ik ook niet extreem veel, ik zou hem persoonlijk zo laten.

Zijn er op dit forum ook brouwers die de 60 minuten gift helemaal achterwege laten?

Jukkie

Bedankt allemaal. Aangezien ik gisteravond al geschroot had, was minder bier niet echt een optie :). In plaats daarvan heb ik gekozen voor wat restjes andere - niet echt IPA - hoppen die ik had liggen om hier de bitterheidheid uit te halen die ik inlever door de Cascade en de citra kooktijd terug te brengen naar 15 minuten, resulterend in:

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade9,7 %34 gr15 minuten14 EBU
Citra14,5 %15 gr15 minuten9 EBU
Cascade9,7 %40 grKoud hop0 EBU
Chinook14,6 %68 grKoud hop0 EBU
Citra14,5 %39 grKoud hop0 EBU
East Kent Golding5,7 %20 gr60 minuten10 EBU
East Kent Golding4,4 %11 gr60 minuten4 EBU
Hallertauer Tradition4,2 %15 gr60 minuten6 EBU
Saaz(CZ)3,1 %30 gr60 minuten8 EBU

brouwmus

Nobele hoppen voor de bittergift lijkt me niet verkeerd. Ik ben wel benieuwd hoe de hopsmaken elkaar beïnvloeden/in elkaar overlopen.

Veel succes met je brouwdag!

Vergelijkbare Topics (7)

44933

Gestart door Goldin

Reacties: 18
Gelezen: 1727

38200

Reacties: 13
Gelezen: 2755

29539

Reacties: 3
Gelezen: 2818

20525

Gestart door LRFokken

Reacties: 11
Gelezen: 3833

40896

Gestart door Erwinaalders

Reacties: 10
Gelezen: 1772

32162

Gestart door sunlight

Reacties: 10
Gelezen: 2839

24298

Reacties: 7
Gelezen: 3300

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.