Ik wil beginnen met brouwen maar heb geen idee waar mee te starten

Gestart door rijperbrouwer, 29-06-2017 14:19 u

Vorige topic - Volgende topic

rijperbrouwer

Hallo allemaal, ik zal me even voorstellen.
Ik ben Cas en ik wil binnenkort gaan beginnen met het brouwen van mijn eigen bier, maar ik heb daar nog geen ervaring mee.

Ik wil beginnen met brouwen uit een Brewferm blikken, en daarbij deze starterset gaan gebruiken: https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/complete-startsets-cat/bierbrouwen/startset-bierbrouwen-basic.html .

Hierbij ga ik ook nog een SG meter kopen want hier lees ik veel over op dit forum.
Maar ik weet alleen niet waarvoor dat is, dus zouden jullie mij hier nog wat meer over kunnen vertellen?

Ik wil het bier in leeggedronken bierflesjes gaat tappen maar heb ik daar speciale atributen voor nodig, en hoe krijg ik de flesjes schoon?
En kan je het bier vanuit het gistvat overtappen in flesjes?

Ik hoop dat jullie mij hier wat wijzer in kunnen maken,
Vriendelijke groet Cas.

Easywoods

Hoi Cas,

Heb je de cursus blikbrouwen al gevonden die bij dit forum hoort? Daar staan veel antwoorden op je vragen in denk ik  ;) :duimop:

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Succes!

Groeten,

Peter

EDIT: Fermon was net iets sneller  ;)

RvdEnde

ciesvandekwis

Het is zomer, warm, en wat mag er lekker warm vergisten? Saison!
dusss: suggestie:

volmout, 80% pilsmout, 20% tarwemout, zakje belle saison op 20 liter en laat het gewoon de kamertemperatuur maar volgen.
Hoppen tot een 20 EBU met pakweg wat magnum bij begin koken. Wordt vast en zeker een dorstlesser!

tdp

De tips om de wiki door te nemen kan ik zeker aanraden, net als het boek van Adrie Otte - Verander water in bier. Daar worden alle (beginners)vragen goed en duidelijk uitgelegd. Is een boek wat elke brouwer wel op de plank moet hebben, m.i.

Succes!

webhunter

Hoi Cas,

Dit weekend wordt het Moutfestival georganiseerd in Nijmegen.