Ik wil beginnen met brouwen maar heb geen idee waar mee te starten

Gestart door rijperbrouwer, 29-06-2017 14:19 u

Vorige topic - Volgende topic

rijperbrouwer

Hallo allemaal, ik zal me even voorstellen.
Ik ben Cas en ik wil binnenkort gaan beginnen met het brouwen van mijn eigen bier, maar ik heb daar nog geen ervaring mee.

Ik wil beginnen met brouwen uit een Brewferm blikken, en daarbij deze starterset gaan gebruiken: https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/complete-startsets-cat/bierbrouwen/startset-bierbrouwen-basic.html .

Hierbij ga ik ook nog een SG meter kopen want hier lees ik veel over op dit forum.
Maar ik weet alleen niet waarvoor dat is, dus zouden jullie mij hier nog wat meer over kunnen vertellen?

Ik wil het bier in leeggedronken bierflesjes gaat tappen maar heb ik daar speciale atributen voor nodig, en hoe krijg ik de flesjes schoon?
En kan je het bier vanuit het gistvat overtappen in flesjes?

Ik hoop dat jullie mij hier wat wijzer in kunnen maken,
Vriendelijke groet Cas.

Easywoods

Hoi Cas,

Heb je de cursus blikbrouwen al gevonden die bij dit forum hoort? Daar staan veel antwoorden op je vragen in denk ik  ;) :duimop:

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Succes!

Groeten,

Peter

EDIT: Fermon was net iets sneller  ;)

RvdEnde

ciesvandekwis

Het is zomer, warm, en wat mag er lekker warm vergisten? Saison!
dusss: suggestie:

volmout, 80% pilsmout, 20% tarwemout, zakje belle saison op 20 liter en laat het gewoon de kamertemperatuur maar volgen.
Hoppen tot een 20 EBU met pakweg wat magnum bij begin koken. Wordt vast en zeker een dorstlesser!

tdp

De tips om de wiki door te nemen kan ik zeker aanraden, net als het boek van Adrie Otte - Verander water in bier. Daar worden alle (beginners)vragen goed en duidelijk uitgelegd. Is een boek wat elke brouwer wel op de plank moet hebben, m.i.

Succes!

webhunter

Hoi Cas,

Dit weekend wordt het Moutfestival georganiseerd in Nijmegen.
Voor dit festival zijn wij, een aantal brouwers van Triple-W, ook uitgenodigd. We gaan op vrijdag, zaterdag en zondag met een aantal brouwers van onze vereniging bier brouwen en geven uitleg aan belangstellende.

Ik weet niet of je in de buurt van Nijmegen woont, maar als je het slechte weer durft te trotseren en een gezellige dag wil beleven waar je veel kan leren  over het brouwen van bier, kom dan naar het Moutfestival in Nijmegen. Daarnaast zijn er tal van brouwerijen aanwezig waar je lekkere bieren kan proeven.

Voor meer info:www.moutbierfestival.nl

Groet en wie weet zien we je op het festival.
Maarten

P.S. Dit festival is uiteraard ook leuk voor alle overige bezoekers van dit forum  :)

Oscar

brouwerwaldonk

Citaat van: rijperbrouwer op 29-06-2017  14:19 uHierbij ga ik ook nog een SG meter kopen want hier lees ik veel over op dit forum.
Maar ik weet alleen niet waarvoor dat is, dus zouden jullie mij hier nog wat meer over kunnen vertellen?

Ik wil het bier in leeggedronken bierflesjes gaat tappen maar heb ik daar speciale atributen voor nodig, en hoe krijg ik de flesjes schoon?
En kan je het bier vanuit het gistvat overtappen in flesjes?
Met een SG meter meet je het suikergehalte of het extractgehalte van het wort, wat je bekomt na water te hebben toegevoegd aan de siroop uit het blik. Met het extractgehalte kan je het alcoholgehalte berekenen van het bier als het wort is uitgegist.
Vergisten gebeurt bij ongeveer 22°C. gedurende 7 dagen of meer. Met de SG meter kan je zien hoever de gisting is gevorderd. Einde gisting moet je ongeveer 1010 - 1015 aflezen op je meter. Na de gisting komt lageren aan de beurt, als het bier goed is uitgegist dan bezinken de gistcellen en wordt je bier helder.
Om het bier over te brengen van het ene vat naar het andere en de flesjes gebruik je een hevelpijpje met silicone slang (liefst geen plastiek) 
Alles schoonmaken doe je met een basisch reinigingsmiddel, daarna goed spoelen met leidingwater en vervolgens grondig ontsmetten.

Gistend wort in mandfles (beter en hygiënischer dan in plastiek emmers)
Mandfles niet te ver vullen, kopruimte kom vol met schuim, mag niet door waterslot komen.

Hevelpijpje met droesemkapje en slang

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.