Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste poging

Gestart door Bier en voebal, 06-06-2017 12:45 u

Vorige topic - Volgende topic

Bier en voebal

Hallo.

Ben zelf begonnen met hobbybrouwen, leek me verstandig om eerst met zo'n simpel pakket te beginnen voordat ik alles aanschaf.
Dus eerste poging is een premium pilsner pakket (kwam gratis bij het brouwvat).

Heb ze al op de fles, maar ben er niet helemaal zeker van.
Bier is behoorlijk troebel, maar heb gelezen dat dat wegtrekt.
Maar het viel me op dat er in iedere fles behoorlijk wat bezinksel zit. Is dat erg?
Na 2 dagen op de fles heb ik er eentje open gemaakt, en er pruttelde wat schuim uit. Zijn dit bier bommetjes in wording?
Ik heb de fles met het meeste bezinksel gepakt, die ik als laatste getapt heb.

Alvast bedankt voor de info.

ir. Auditor

Pilsner is geen goed beginnersbier. Hoe heb je de vergisting gedaan? (Deze moet voor pils op temperaturen onder de 16 graden)

Bier en voebal

Gewoon op kamertemperatuur, op de gebruiksaanwijzing stond wachten tot het is afgekoeld tot 20 a 25 ºC 

Rickkert

Citaat van: Bier en voebal op 06-06-2017  22:29 uop de gebruiksaanwijzing stond wachten tot het is afgekoeld tot 20 a 25 ºC

Daarmee bedoelen ze de temperatuur na het koken voordat je het in het gistvat doet  :biersmile:

Bier en voebal

Dat hadden ze dan wel iets duidelijker mogen vermelden  :-\
 verder stond er niets over de temperatuur in de instructies

KremlinCardinal

Ik vermoed dat het hier om een van de blikken van Brewferm gaat: https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/brouwpakketten/Brewferm-bierkits/d/bierkit-Brewferm-pils-vr-12-20-l#.WTchv8akKHs

Deze worden bij mijn weten met een bovengistend gist gemaakt en kun je imo dus geen pils noemen. Desalniettemin kan het best een lekker bier worden hoor, zij het waarschijnlijk aan de droge kant door de hoeveelheid suiker die bij degelijke pakketten moet worden toegevoegd.

Fermon

Was het bier wel uit vergist? Hoelang heeft het in het gistvat gezeten? Heb je het begin sg en eind sg gemeten?
Welke gist zat er bij het pakket?... enz

RvdEnde

Ik denk dat ik een zelfde startpakket gekocht heb. Bij de Premium pilsner van Arsegan zit Safbrew S-33 wat een bovendgistende gist is.

Bij mij was het aan het begin ook troebel, maar ondertussen na 10 dagen op fles is het helder geworden.
Het leek bij mij ook of er veel bezinksel zat, maar nu het helder is, lijkt dit toch veel minder.

Bier en voebal

Citaat van: RvdEnde op 07-06-2017  09:18 uIk denk dat ik een zelfde startpakket gekocht heb. Bij de Premium pilsner van Arsegan zit Safbrew S-33 wat een bovendgistende gist is.

Bij mij was het aan het begin ook troebel, maar ondertussen na 10 dagen op fles is het helder geworden.
Het leek bij mij ook of er veel bezinksel zat, maar nu het helder is, lijkt dit toch veel minder.
Ja die, dus ik hoef me geen zorgen te maken? Heb er zojuist nog eentje open getrokken en daar spoot niets uit.
Maar de laag bezinksel was nog erg dik (zie foto) en borrelde zelfs omhoog toen de fles open ging.
Citaat van: Fermon op 07-06-2017  09:01 uWas het bier wel uit vergist? Hoelang heeft het in het gistvat gezeten? Heb je het begin sg en eind sg gemeten?
Welke gist zat er bij het pakket?... enz
Denk dat het wel uitgegist was, ik heb ruim drie kwartier naast het vat gezeten en het waterslot bubbelde niet.
Heeft 8 dagen in het vat gezeten, SG was conform de verpakking,  Safbrew S-33.

Bier en voebal

Ok foto uploaden lukt niet, hoop dat een link ook goed is.

hans_nwk

Citaat van: Bier en voebal op 07-06-2017  12:11 u.
Als er veel bezinksel in zit kan dat er voor zorgen dat het harder schuimt. 8 dagen is vrij kort, verder vergisten doet hij vaak niet maar de gist ruimt nog wel wat stofjes op en klaart wat uit. Ik bottel zelf over het algemeen pas na twee weken dan krijg je wat helderder bier in de fles.

Bier en voebal

Citaat van: hans_nwk op 07-06-2017  14:38 uAls er veel bezinksel in zit kan dat er voor zorgen dat het harder schuimt. 8 dagen is vrij kort, verder vergisten doet hij vaak niet maar de gist ruimt nog wel wat stofjes op en klaart wat uit. Ik bottel zelf over het algemeen pas na twee weken dan krijg je wat helderder bier in de fles.

Was geheel conform de instructies (7 tot 10 dagen), heeft in de eerste dagen ook behoorlijk hard geborreld. Zag iedere 3 a 4 seconde beweging in het waterslot.
Heb nu Oak Royale van hetzelfde merk in het vat zitten, maar die zal ik dan voor de zekerheid iets langer in het vat laten, en zo voorzichtig mogelijk aftappen.

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 07-06-2017  14:38 uAls er veel bezinksel in zit kan dat er voor zorgen dat het harder schuimt.

Dat kan ook zorgen voor een mindere schuimstabiliteit. Zeker als dat beginsel gist is. Uit dode gist komen enzymen vrij die schuimnegatief werken...

Neetje

Citaat van: Bier en voebal op 07-06-2017  12:11 u..
Maar de laag bezinksel was nog erg dik (zie foto) en borrelde zelfs omhoog toen de fles open ging. Denk dat het wel uitgegist was, ik heb ruim drie kwartier naast het vat gezeten en het waterslot bubbelde niet.

S33 zakt wat langzamer uit en blijft minder aan de bodem plakken.
Na langere tijd is het bier mooi helder. In één keer rustig inschenken in een groot glas waar het flesje geheel in past.
Tijdens schenken het laatste slokje in de fles laten. (Met licht op de achtergrond zie je wanneer de gist uit de fles wil komen).

Probeer eens rustig een flesje half te leeg schenken en daarna de tweede helft in een tweede glas.
Leermomentje, vertroebeling en schuim.

Bier en voebal

Citaat van: Neetje op 09-06-2017  12:36 uS33 zakt wat langzamer uit en blijft minder aan de bodem plakken.
Na langere tijd is het bier mooi helder. In één keer rustig inschenken in een groot glas waar het flesje geheel in past.
Tijdens schenken het laatste slokje in de fles laten. (Met licht op de achtergrond zie je wanneer de gist uit de fles wil komen).

Probeer eens rustig een flesje half te leeg schenken en daarna de tweede helft in een tweede glas.
Leermomentje, vertroebeling en schuim.

Dat zal ik eens proberen als het bier klaar is. Zoek het niet om nog meer flesjes open te maken tussendoor, dadelijk is de uiteindelijke opbrengst weg.

Bedankt voor de info iedereen  :biersmile:

Neetje

Citaat van: Bier en voebal op 09-06-2017  15:59 uDat zal ik eens proberen als het bier klaar is.

Dat is ook de bedoeling.
(Na hergisting op fles, uitzakken gist en enkele dagen koelen voor opname koolzuur).

Bier en voebal

Citaat van: Neetje op 10-06-2017  11:50 uDat is ook de bedoeling.
(na hergisting op fles, uitzakken gist en enkele dagen koelen voor opname koolzuur).

Enkele dagen? Er staat een maand op het recept.
Maar ehm, hoe koel is koel? Koelkast of is de kelder koel zat?

Jacques

Citaat van: Bier en voebal op 10-06-2017  22:16 uEnkele dagen? Er staat een maand op het recept.
Maar ehm, hoe koel is koel? Koelkast of is de kelder koel zat?

Hoelang de hergisting op de fles duurt is van veel factoren afhankelijk. Een hele belangrijke is de vitaliteit van je gist bij het bottelen. Wanneer deze laag is doordat je het bier nog een tijd hebt laten staan nadat de vergisting was afgelopen duurt het een tijd voordat de hergisting is afgerond. Dan kan een maand nog te kort zijn.

Door voldoende vitale gist te enten na het koelen van het wort krijg je vlotte vergisting, een snelle nagisting en kun je al na 2 tot 3 weken bottelen na de start van de vergisting. Bottelgist is dan niet nodig. Na een lange slepende vergisting is het gebruik van bottelgist zeker bij zware bieren aan te bevelen.

Als er vitale gist in de flessen zit duurt de hergisting op de fles tussen de 10 en 20 dagen. Zet de flessen weg bij 20 tot 25 ºC.  Controleer of het bier voldoende koolzuur heeft door een flessen te openen en het koolzuurgehalte sensorisch waar te nemen.  :proost:
Pas als het bier voldoende koolzuur heeft kun je het koeler wegzetten. Bij welke temperatuur je dat precies doet is niet zo belangrijk. Het idee achter koel wegzetten is tweeërlei. Aan de ene kant kan het koolzuur beter opgenomen worden door het bier en aan de andere kant zorgt de lagere temperatuur er voor dat het bier beter bewaard, je krijgt minder snel last van oxidatiesmaakjes.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.