Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zomers (session) IPA

Gestart door zilver_brouwer, 03-06-2017 18:36 u

Vorige topic - Volgende topic

zilver_brouwer

Ik ben van plan een frisse IPA te brouwen om de warme zomerdagen mee door te komen, lekker wat citrus/grapefruit.
Nu heb ik uit de losse pols een receptje op bedacht, en bedacht me dat er na het brouwen voor de Brand wedstrijd hier heel wat session IPA experts rondhangen.
Wat tips of advies? Voor het eerst dat ik echt zelf een recept bedenk zonder ergens anders vanaf te baseren.
Vooral het hop-schema heb ik geen idee van of het klopt. :weetniet:

PS. En ja, ik weet het. "Gewoon doen. Dan leer je." Maar toch heb ik liever eerst advies. Leer je ook van. :biersmile:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptZomer IPA '17
Brouwdatum
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume12,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)42 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,35 kgPale Ale moutDingemans7 EBC50,0 %
1,19 kgPilsmoutDingemans3 EBC44,0 %
0,16 kgCara-pilsWeyermann4 EBC6,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
7,0 gWarriorpellets15,0%60 min.28,9 IBU
2,0 gSimcoepellets12,9%30 min.3,6 IBU
2,0 gCitrapellets12,0%30 min.3,4 IBU
9,0 gCitrapellets12,0%10 min.5,9 IBU
35,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU
10,0 gSimcoepellets12,9%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafale American (US-05)bovengist

bierfan

Ik zou een beetje  bitterhop toevoegen op 40 minuten.
Heel veel hop op 5 minuten, ook veel in de whirlpool, en veel koudhop.

Rene Haring

De warrior ibu bijdrage fors omlaag schroeven en dan de ibu's door de late hopgiften verkrijgen. Dus (veel) meer hop op 10 à 15 min einde meekoken, en dan nog hop bij vlamuit en inderdaad veel drooghop voor aroma.

Edwarff

Eens, ik zou veel meer IBU's uit late hopgiften halen. Verder mooie hoppen om je doel te bereiken: een frisse IPA.

Kijk ook even in je brouwprogramma naar de hoeveelheid gist. Die lijkt veel te veel.

Oscar

Begin SG 1050 ??? die zou ik 10 punten lager zetten  :biersmile:

zilver_brouwer

Meer zoiets?  8)

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptZomer IPA '17
Brouwdatum
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume12,0 l
Begin SG1,040 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)40 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,08 kgPale Ale moutDingemans7 EBC50,0 %
0,95 kgPilsmoutDingemans3 EBC44,0 %
0,13 kgCara-pilsWeyermann4 EBC6,0 %

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
3,3 gWarriorpellets15,0%60 min.13,7 IBU
4,8 gSimcoepellets12,9%30 min.8,7 IBU
4,8 gCitrapellets12,0%30 min.8,1 IBU
14,4 gCitrapellets12,0%10 min.9,5 IBU
35,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU
10,0 gSimcoepellets12,9%koudhop0,0 IBU

bierfan

Edwarff

30 minuten gift naar 20 of 15? En dan natuurlijk méér hop voor meer Aroma.

Edwarff

En nog steeds te veel gist denk ik 😁.

Over Iers mos is ook al veel geschreven op dit forum. Je kan overwegen die weg te laten.

Is er een reden voor Pils en Pale mout? Ik zou voor Pale gaan voor wat meer moutigheid.

Oscar

40 IBU is wel heel erg bitter voor een bier van rond de 4 % ik zou deze wat lager doen... 25-30 is meer dan genoeg  :-)

zilver_brouwer

Citaat van: Edwarff op 04-06-2017  23:26 uEn nog steeds te veel gist denk ik 😁.

Over Iers mos is ook al veel geschreven op dit forum. Je kan overwegen die weg te laten.

Is er een reden voor Pils en Pale mout? Ik zou voor Pale gaan voor wat meer moutigheid.

Reden voor Pils en Pale is om Amerikaanse Pale 2-row te benaderen. Minder moutig dan onze/Britse Pale, maar meer dan Pils.
Heb zo hier en daar gelezen dat een mix van de twee dan prima is.
(Daarnaast gebruikt dit toevallig bijna precies het restje Pale mout wat ik nog heb liggen.)

Oh, de gist had ik niet eens over gedacht. Ik heb tot nu toe altijd vrij hoge SG biertjes gebrouwen.
Dus 2 pakjes ingevuld op automatische piloot. Maar met 1.040 is dat wat overdreven ja. :o

DoubleW

Komt er nog een dokter om je bed staan voor advies[emoji2]
Session ipa niet hoger dan 4%  let op je sg
Door minder mout toe te voegen krijg je snel een waterig bier, zou zelf meer caramout toevoegen voor het mondgevoel.
Hopsoorten: warrior is een bitterhop met een hoog alfagehalte en peperachtige smaak - zou ik niet doen. Waarom zoveel hop en waarom tijdens het koken. Citra gaat in aroma helemaal stuk dus beter in whirlpool onder 80 graden. Kies twee hopsoorten een dual voor bitter als Cascade of chinook en voor aroma citrus.
Pilgrim is ook een mooie dual hop en ligt in de lijn van citrus, ananas, fruit. Voor een session is het volgens mij aanbevolen om een fruit of citrus smaak en geur te bereiken. Dat kun je nog versterken door een fruitsoort toe te voegen tijdens vergisting.

Less is more maar het gaat bij een session om de juiste balans. Succes

zilver_brouwer

Citaat van: DoubleW op 07-06-2017  12:00 uKomt er nog een dokter om je bed staan voor advies[emoji2]
[...]

Bedankt!  :biersmile: Meer advies is altijd welkom.
Het hoeft van mij niet strikt "session" te zijn, qua stijl.
Ging me er meer om dat ik geen 7~7,5% alc. wilde zoals sommige IPA, maar
meer aan de wat lichtere kant van de stijl.

Voelt wel raar om zó weinig hop te hebben aan het begin.  :o
Zou je een voorbeeld schema kunnen geven dan, voor zeg; Cascade voor bitter, en Simcoe/Citra voor smaak/aroma?

DoubleW

Simcoe voor bitterheid: Voor 12 liter is 20 g voldoende om na het maischen toe te voegen.
Uur laten koken dan krijg je nog meer bitterheid. Aan het einde gas uit. Flame out: 10 g Cascade toevoegen. Bij 80 graden 10 g citra toevoegen. Daarna dryhoppen met 10 g citra na hoofdgisting van 5 dagen

zilver_brouwer

Citaat van: DoubleW op 08-06-2017  21:26 uSimcoe voor bitterheid: Voor 12 liter is 20 g voldoende om na het maischen toe te voegen.
Uur laten koken dan krijg je nog meer bitterheid. Aan het einde gas uit. Flame out: 10 g Cascade toevoegen. Bij 80 graden 10 g citra toevoegen. Daarna dryhoppen met 10 g citra na hoofdgisting van 5 dagen

Daarmee kom ik uit op 65 IBU, en bijna compleet van de schaal af in BU/GU, 1.63 bitterheidsindex??  :o

(Ter vergelijking, in mijn eerdere recept had ik 35 IBU, en een 0,88 bitterheidsindex.
En dat werd door Oscar al aan de hoge kant genoemd.)

DoubleW

We hebben het hier over een ipa dan is 35 ibu aan de lage kant. Verder kun je alleen de simcoe meten want alle hop onder de 80 graden toegevoegd geeft weinig tot geen bitterheid. Dit is een goede verhouding geloof me

zilver_brouwer

Citaat van: DoubleW op 09-06-2017  01:10 uWe hebben het hier over een ipa dan is 35 ibu aan de lage kant. Verder kun je alleen de simcoe meten want alle hop onder de 80 graden toegevoegd geeft weinig tot geen bitterheid. Dit is een goede verhouding geloof me

We hebben het over (op 't randje) session IPA waarvoor in 'style guide' bijvoorbeeld staat: Bitterness (IBU) 40-55.
Daarnaast is je BU/GU bitterheidsindex onafhankelijk van je bierstijl, dat gaat over de ratio tussen je OG en je IBU, 1.63 is wel érg hoog.

(Overigens gebruik ik BrouwHulp die het IBU uitrekent en dus rekening houdt met de hopbijdrage van late giften.)

DoubleW

Gebruik beersmith en die komt tot een ibu waarde van 40 met het schema . Toevoeging van hop onder 80 graden celsius geeft niet of nauwelijks bitterheid af

Jacques

Citaat van: DoubleW op 11-06-2017  08:06 uToevoeging van hop onder 80 graden Celsius geeft niet of nauwelijks bitterheid af

Uit onderzoeken is gebleken dat je onder de 80 ºC wel bitterheid krijgt. Zelfs door koudhoppen komt er bitterheid in je bier.

Zie onderstaand plaatje afkomstig uit http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=How_pH_affects_brewing

Hieronder nog een ander plaatje uit An Analysis of Sub-Boiling Hop Utilization

Knobby

Citaat van: zilver_brouwer op 09-06-2017  14:26 u(Overigens gebruik ik BrouwHulp die het IBU uitrekent en dus rekening houdt met de hopbijdrage van late giften.)
Dat hangt er maar net vanaf welke rekenmethode je hebt geselecteerd. Zo uit mijn hoofd geeft bv Tinseth geen IBUs voor hop na 0 minuten, en bv Noonan wel.

Welke gebruik jij?

zilver_brouwer

Citaat van: Knobby op 12-06-2017  10:05 uDat hangt er maar net vanaf welke rekenmethode je hebt geselecteerd. Zo uit mijn hoofd geeft bv Tinseth geen IBUs voor hop na 0 minuten, en bv Noonan wel.

Welke gebruik jij?

Berekende bitterheid (Rager)   40 IBU

Vergelijkbare Topics (7)

33050

Reacties: 10
Gelezen: 6014

24298

Reacties: 7
Gelezen: 3288

4846

Reacties: 126
Gelezen: 45855

43801

Reacties: 15
Gelezen: 2222

27466

Gestart door RienP

Reacties: 4
Gelezen: 4124

15043

Gestart door Herman

Reacties: 31
Gelezen: 10062

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.