Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier uit fust ging niet goed, wat te doen?

Gestart door Braspan, 02-06-2017 15:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Braspan

Hallo allen,

We hebben vandaag voor het eerst ons bier uit fust geprobeerd te tappen, maar het was helaas niet succesvol.

Wat zaken op een rij:

- Gebruikte fust is Slimline 20L-S van Dolium, waarbij we eerst het stikstof er uit hebben laten lopen, en vervolgens met CO2 wat hebben gevuld en laten leeglopen om er zeker van te zijn dat er alleen nog CO2 in zat
- Keurig tot aan de rand gevuld, en volgens de force carbonation chart (in Celcius): http://www.kegerators.com/carbonation-table.php, op 1.8mbar gezet op 4C, wat ook door BrouwHulp werd aangegeven. Na 1 week ging de meter vanzelf op 1 mbar staan, dus we dachten dat het hiermee klaar was.
- Nog een week in de kelder gezet, en zojuist op de tap aangesloten.

De resultaten:
- Hij sputtert, dan normale stroom, maar bij het opnieuw openen van de tap blijft hij in het begin sputteren.
- Koolzuur gehalte is te laag
- Veel schuim, die niet dik is en binnen 2 minuten redelijk plat slaat

Maw, een aantal zaken die niet goed zijn.

Nu hebben we hetzelfde bier ook op de fles gezet, en dat is goed.

Graag jullie advies. Is dit fust overigens nog te redden?

Mvg,
Berry

peterw

Ik vraag het maar even voor de zekerheid. Je hebt de CO2 druk van 1.8 bar er toch continue op laten staan, neem ik aan?

Braspan

We hebben hem precies 1 week op 1.8 bar gezet, toen ging de meter uit zichzelf terug naar 1 bar. Daarna hebben we inderdaad de druk er af gehaald en in de kelder bij een lokale pub gezet naast andere vaten (die ook niet op druk stonden).

DenMaarten

Citaat van: peterw op 02-06-2017  17:42 uIk vraag het maar even voor de zekerheid. Je hebt de CO2 druk van 1.8 bar er toch continue op laten staan, neem ik aan?

Dat lijkt mij ook de enige oorzaak die ik kan bedenken, dat de druk teruggelopen is en dat er niet genoeg CO2 in het bier zat.
Of misschien is de regelaar defect.

Braspan

Er is nu een paar liter uit, maar is dit fust nog te redden door er bijv. opnieuw druk op te zetten?

VtX

Naar mijn ervaring is dit nog wel te redden door hem gewoon goed op de passende druk te zetten.
Als hij op 1.8 zou moeten staan, zou je hem toch ook gedurende die week op 1.8 moeten houden en niet terug laten lopen?
Ik zoek altijd in de carbonation chart welke druk hij moet hebben bij de 3 a 4 graden waarop ik hem meestal wegzet en laat die druk er de hele periode op.
Dan komt hij vanzelf in balans met de geleverde druk.
Bij 3 a 4 graden is het in veel gevallen slechts om en nabij een halve bar overigens.

bultje76

Veel sputteren, veel schuim, dat klinkt eerder als over carbonatie? Ik heb dat ook wel eens, in het glas zit dan bijna geen koolzuur meer.

Oh, hoe lang zijn je leidingen en wat voor tap gebruik je!

RienP

Doliumfusten zijn bedoeld voor 1 malig gebruik. Dat het fust niet goed meer sluit bij hergebruik is dan niet zo vreemd.

Braspan

Ik ga he'm denk ik vandaag opnieuw op druk zetten, wellicht op 3 bar en dan een aantal keren schudden om de paar uur om het proces te bespoedigen en dan wellicht op een andere tap aanbrengen. Nothing to lose. Bedankt voor alle bijdrages!

mbroek

Citaat van: Braspan op 03-06-2017  07:53 uIk ga hem denk ik vandaag opnieuw op druk zetten, wellicht op 3 bar en dan een aantal keren schudden om de paar uur om het proces te bespoedigen en dan wellicht op een andere tap aanbrengen. Nothing to lose. Bedankt voor alle bijdrages!

Dolium fust op 3 bar, held  :petje-af:

RienP

De 3 bar druk zal het wel aankunnen. De maximale functionele druk is 3,5 bar en bij 5 bar gaat het veiligheidsventiel open (als dat nog werkt).

Braspan

Fust paar dagen op 2 bar gezet op 4C, en het heeft gewerkt - prima nu! Bedankt nogmaals voor alle reacties.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.