Blond met Heer van Biesen gistdepot (100%brett) in nagisting

Gestart door Martijn0172, 08-05-2017 21:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Martijn0172

Van het weekend wil ik een simpel blondje maken volgens onderstaand recept. De nagisting wil ik in 2en splitsen en een batch van ongeveer 10L bijvullen met de gistdepot van de Heer van Biesen. Dit is een blond bier met 100% brett gist, erg lekker als je het mij vraagt (https://www.heervanbiesen.be/).

Nu heb ik een aantal vragen

1. iemand ervaring met het gistdepot van dit bier?
2. Hoeveel gist depot zou ik bij 10L doen (ik dacht zelf aan 2-3 flesjes)
3. Moet de nagisting gecontroleerd? Ik dacht zelf deze in mijn kantoor te plaatsen waar het 19-21c is
4. Hoe lang moet ik wachten (of beter gezegd wanneer weet ik dat het klaar is)
5. Suggesties om mijn recept aan te passen

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptsimpel blond
Brouwdatum08-05-2017
BierstijlBlond
Volume24,0 l
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)21 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
24,00 lWater uit Water uit hazerswoude dorp
1,00 gCaSO4
6,78 mlMelkzuur
13,16 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
68 mg/l12 mg/l50 mg/l151 mg/l63 mg/l59 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC80,0 %
1,50 kgMünchenermoutDingemans15 EBC20,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
42,0 gSaazbellen3,3%90 min.13,3 IBU
50,0 gSaazbellen3,3%15 min.7,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
18,0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

Serge VL

Zorg er voor dat je bier met de T58 volledig is uitgeklaard en er dus bijna geen Saccharomyces meer aanwezig is, dan pas enten met de brett zo zorg je er voor dat de Brett niet te veel zure smaken aanmaakt maar meer de funky smaken.

Hoeveel moet je enten echt minimaal (maar wel actief) te veel brett enten is zelfs niet bevorderlijk voor een optimaal smaakprofiel.
Het depot van 2 a 3 flesjes zullen wel volstaan maar zorg dat je vers gebottelde flesjes aankoopt en geen die al een jaar of 2 op fles zijn
http://www.milkthefunk.com/wiki/Brettanomyces_secondary_fermentation_experiment
https://www.facebook.com/groups/MilkTheFunk/permalink/1361655847195959/
De optimale vergistingstemperatuur van de secundaire vergisting is 25° a 32°C bij een lager temperatuur duurt de vergisting veel langer.
CiteerJust like in other yeast species, temperature has a direct effect on the rate of fermentation for Brettanomyces. The optimal fermentation rate temperature range for Brettanomyces is between 25-32°C (77-90°F). Fermentation rate is about half as slow at 20°C (68°F). Brettanomyces will still grow at temperatures as low as (and maybe lower than) 15°C (59°F) and will be much slower, however one study showed a slightly higher viability during the full time period of fermentation at 15°C as opposed to the optimal growth and fermentation temperature range of 20-32°C. At a temperature of 35°C (95°F), fermentation is greatly inhibited due to cell death. The primary byproducts of Brettanomyces fermentation, which are ethanol, acetic acid, and CO2, are produced both during growth but also during fermentation after growth has stopped. At the more optimal fermentation temperatures of 25-32°C, ethanol and acetic acid are produced faster from fermentation, but the amounts of ethanol and acetic acid produced from fermentation are not affected by temperature (i.e. higher temperatures do not produce more ethanol and acetic acid from the same amount of sugar, they are just produced faster at warmer temperatures because fermentation is faster) [26]. The warmer temperature ranges that are ideal for Brettanomyces fermentation rates and growth rates may still produce unfavorable flavors such as higher alcohols, however this has not been analyzed as far as we know [27].
Bron:http://www.milkthefunk.com/wiki/Brettanomyces#Primary_versus_Secondary_Fermentation
Eigenlijk moet je gewoon deze Milk The Funck wiki pagina over brett en brett in secundaire fermentatie even doornemen dan heb je alle info die je nodig hebt en nog veel meer.
http://www.milkthefunk.com/wiki/Brettanomyces

Martijn0172

Ok als ik dit zo lees dan ga ik het volgende doen

1. Uit laten gisten als een normaal blond bier
2. Cold crashen
3. 12 L aftappen en vullen met een giststarten opgekweekt uit een depot (mijn flesjes zijn 14 maanden oud)
4. Mandfles stallen in een ruimte waar het constant 24c is
5. 3-4 maanden wachten en dan bottelen

Vraagjes, in dit onderzoek wordt een sassiongist gebruikt die ver uitgist. Y58 gist niet zo ver uit, is dit dan wel de juiste gist of betekent dit dat ik toch andere resultaten kan verwachten?

Serge VL

Citaat van: Martijn0172 op 09-05-2017  19:21 uOk als ik dit zo lees dan ga ik het volgende doen

1. Uit laten gisten als een normaal blond bier
2. Cold crashen
3. 12 L aftappen en vullen met een giststarten opgekweekt uit een depot (mijn flesjes zijn 14 maanden oud)
4. Mandfles stallen in een ruimte waar het constant 24c is
5. 3-4 maanden wachten en dan bottelen

Vraagjes, in dit onderzoek wordt een sassiongist gebruikt die ver uitgist. Y58 gist niet zo ver uit, is dit dan wel de juiste gist of betekent dit dat ik toch andere resultaten kan verwachten?
Daar je meer rest suikers hebt geef je de brett war meer eten en kan die natuurlijk ook meer zijn specifieke smaken produceren, maar 99,x% gaat die toch gewoon omzetten in alcohol en CO2.

Giststarter maken van je depot, Ik heb net een 100% brett aeroob opgekweekt op de roerplaat, Ik ga in ieder geval mij starter decanteren, en daar ik de zure smaken echt niet wil toevoegen die in de starter gevormd zijn, en als je 1 liter opkweekt heb je meer dan voldoende brett voor 100 brouwsels je zou de rest kunnen invriezen
Hier kan je mijn opkweek opvolgen. http://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?topic=5019.msg90006#msg90006

Vergelijkbare Topics (7)

32807

Reacties: 7
Gelezen: 2695

25320

Reacties: 8
Gelezen: 3366

6614

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 116
Gelezen: 29076

15-07-2008 02:45 u
door oranjeboombiertje
44484

Reacties: 54
Gelezen: 3069

23373

Reacties: 63
Gelezen: 18597

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.