Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Chocolade stout Barista van Kasteel

Gestart door Lincolnm3, 28-04-2017 17:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Lincolnm3

Ik ben op zoek naar een recept of tips welke dicht in de buurt komen van Chocolade stout Barista van Kasteel.
Zou deze graag een keer willen brouwen maar heb geen idee waar te beginnen.
Help aub

PP

Citaat van: Lincolnm3 op 28-04-2017  17:11 uIk ben op zoek naar een recept of tips welke dicht in de buurt komen van Chocolade stout Barista van Kasteel.
Zou deze graag een keer willen brouwen maar heb geen idee waar te beginnen.
Help aub
tip "kasteel stout barista kloon" levert onderstaande op. Succes ermee, groet, Paul

Recently I was rolling down the isle with the Belgians at the local beer store, when I saw this bottle of Kasteel Barista Chocolate. On top of the name alone it was also a Belgian Quad so I knew it was for me and my wife. So to make a long story short we absolutely loved it and I wanted to clone it.

Here's the recipe I came up with and brewed.

Recipe: Barista Chocolate Quad (clone) #1
 Style: Belgian Dark Strong Ale
 TYPE: All Grain

Batch Size (fermenter): 6.00 gal
 Estimated ABV: 10.9%
 Estimated OG: 1.099 SG
 Estimated Color: 27.3 SRM
 Estimated IBU: 24.9 IBUs
 Brewhouse Efficiency: 79.00 %
 Boil Time: 90 Minutes
 Ferment Temp: 66F for 2 Days, Ramped up to 78F over 7 days
 Mash Temp: 152F

Ingredients:
 ------------
 Amt Name Type %/IBU
 15 lbs 8.0 oz Pilsen (Dingemans) (1.6 SRM) Grain 79.5 %
 12.0 oz Pale Chocolate Malt (Bairds) (200 SRM) Grain 3.8 %
 4.0 oz Carafa Special II (Weyermann) (415 SRM) Grain 1.3 %
 2 lbs Candi Syrup, D-90 (90.0 SRM) Extract 10.3 %
 1 lbs Turbinado (10.0 SRM) Sugar 5.1 %
 2.00 oz East Kent Goldings (EKG) [5.60 %] Boil Hop 24.9 %
 1.0 pkg Trappist Ale (White Labs #WLP500) Yeast
 8.00 oz Cocoa nibs (Secondary 0.0 mins) Flavor

I tasted my first bottle of this beer and it came out as a great tasting Belgian quad with chocolate. I need to make some tweaks to the recipe already such as drop out the Carafa Special and swap turbinado for table sugar, mostly for color adjustment.

The big difference between my clone attempt and Kasteel Barista Chocolate is the fact that it lacks the over the top chocolate taste. I've brewed with cocoa nibs and cocoa powder and neither of them come out with the particular taste of chocolate that it has. I live in Phoenix, AZ and Prescott Brewery has a chocolate porter called Achocolypse that also has the same type of over the top chocolate taste. Anyone familiar with either of these brews have any idea how to achieve that flavor?

Lincolnm3

Geweldig bedankt die had ik nog niet gezocht.

Gielus

Is er ondertussen al iemand in de buurt gekomen van een succesvolle kloon van dit bier? Dit is iets wat de de moersleutel had kunnen maken alleen hadden zij hem zeer zeker "ge barrel-aged"

wernerthefox

Wellicht een beetje een zijstraat. Maar het verschil in smaakbeleving tussen pale chocolate (zoals in de barista) en "gewoon" chocolate schijnt groot te zijn. Pale is meer choco, "gewoon" chocolate malt is meer koffie. Heb dit nooit zelf getest, en ben wel geïnteresseerd in de "pure" choco smaak zoals beschreven. Ik zal dit topic met belangstelling volgen.

biking rebel

Citaat van: Gielus op 05-01-2020  17:33 uIs er ondertussen al iemand in de buurt gekomen van een succesvolle kloon van dit bier? Dit is iets wat de de moersleutel had kunnen maken alleen hadden zij hem zeer zeker "ge barrel-aged"

Het kwaliteitsverschil tussen deze van Kasteel en een stout van de Moersleutel is groot. Veel minder volle body, koffiesmaak is een stuk minder dan wat de Moersleutel doet en er is veel suiker gebruikt in dit bier (ook niet iets wat de Moersleutel veel doet). En dan vergeet ik nog de typische vanille-achtige zoetigheid die kenmerkend is voor de Moersleutel en in dit bier niet aanwezig is.

Bovenstaande staat los van of je het een lekker bier vindt.

Haagse Wouter

Heb de chocolade stout van Kasteel wel eens gehad.
Mijn eerste vermoeden op basis van smaak was de toevoeging van iets chocolade essence achtigs. Dus iets van chocolade siroop of iets anders goedkoops.
Het deed me heel erg denken aan Floris Chocolade bier, waarbij dit ook gebeurde.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.