Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hergisting / wanneer bier op smaak

Gestart door Martijn0172, 22-02-2017 13:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Martijn0172

Ik heb nu een drietal bieren op de fles staan die geconditioneerd zijn vergist. De hergisting heeft bij 22gr celcius plaatsgevonden. Het eerst gebotteld biertje (Westmalle kloon) had ruim een maand nodig om voldoende koolzuur te ontwikkelen. Het tweede en derde biertje, respectievelijk een IPA met een ruime hoeveelheid drooghop en een blond waren na 5 dagen al voldoende op koolzuur. Wat mij opviel was dat de ipa al direct op smaak was, sterker nog een week na het bottelen was dit de favoriet op een verjaardag. Terwijl de tripel na ruim 1,5 maand nog smaakt mist en de blond een week na het bottelen ook.

Is mij  redenatie juist dat dit mogelijk ook het geval was bij de IPA maar dat dit gemaskerd werd door de sterke hopsmaak? En na hoeveel tijd is een blond en tripel biertje bij de meeste mensen op smaak?

Jacques

Ik raad je aan om de zoekfunctie van het forum te gebruiken.

Hier is echt heel veel over geschreven...

Brouwton

Ik heb afgelopen jaar 13 verschillende bieren gebrouwen, gewoon om uit te proberen als startend bierbrouwer. Wat mij opviel en ook mijn mede-proevers, was dat de meeste bieren het lekkerst smaakten vanaf twee maanden na bottelen en dan nog zijn de laatste flesjes het best. De IPA's zijn soms al eerder op smaak. De sterke hopsmaak was na verloop van tijd wel wat minder wat juist door de liefhebbers weer als positief werd beoordeeld. Kortom ik wacht liever twee maanden. Ik heb overigens ook nog een museumkrat staan met brouwsels die ik over een jaar of zo nog eens ga proeven. Ik ben benieuwd.

Sander van Dijk

Over het algemeen moet je bieren met veel hoparoma en hopsmaak vers drinken, omdat juist dat aroma en de smaak met de tijd minder wordt. Ook een Weizen drink je het beste vers.

Over het algemeen heb ik het idee, dat als je bier mooi in balans is en niet te warm en gecontroleerd vergist hebt, (en de gist niet te warm ge├źnt is) je het al snel kunt drinken.

Als het bier veel (te) harde randjes heeft kan de tijd daar wel iets aan doen. En zware donkere bieren hebben ook wel iets meer tijd nodig.

Ik heb zelf een keer een tripel gebrouwen, die ongecontroleerd vergist was, doordat mijn temperatuur-controller het even niet deed. Die had te veel esters en bijsmaakjes, maar na een half jaar werd dat bier iets beter te drinken, maar nooit echt lekker.

brouwmus

Hier dezelfde ervaringen; vanaf 6-8 weken wordt het bier op z'n best.

Vuistregel is: 1 week per % alcohol na het bottelen.

Tegenwoordig wacht ik ook liefst 3 of 4 weken na bottelen (het bier staat dan bij ~18 graden in de hergisting) voordat ik ga proeven.

joenedu

Ik heb laatst een IPA gemaakt die na 2 weken op de fles stiekem lekkerder was dan nu. Veel verser en zachter.

Martijn0172

Dan moet ik nog even 6 weken wachten om alles te proeven  :biersmile:

Martijn0172

Citaat van: Brouwton op 22-02-2017  22:20 uIk heb overigens ook nog een museumkrat staan met brouwsels die ik over een jaar of zo nog eens ga proeven. Ik ben benieuwd.

Ik heb twee weken terug een kratje Westvleteren 12, Straffe Hendrik Wild 2014 en twee van mijn Westmalle kloons in mijn kruipruimte gezet. Idee is om deze niet voor 2019 te verwijderen. Goed idee om ook andere brouwsels te gaan bewaren

Tjardo

Citaat van: joenedu op 23-02-2017  09:17 uIk heb laatst een IPA gemaakt die na 2 weken op de fles stiekem lekkerder was dan nu. Veel verser en zachter.

Ik heb dezelfde ervaringen als Sander van Dijk al aangaf: IPA's en weizen/witbieren drink je liefst jong. Overige vanaf een week of 8

Jacques

Citaat van: brouwmus op 23-02-2017  08:38 uHier dezelfde ervaringen; vanaf 6-8 weken wordt het bier op z'n best.

Vuistregel is: 1 week per % alcohol na het bottelen.

Tegenwoordig wacht ik ook liefst 3 of 4 weken na bottelen (het bier staat dan bij ~18 graden in de hergisting) voordat ik ga proeven.

Die vuistregel is mijn inziens nergens op gebaseerd. Bijna altijd is het bier veel eerder prima van smaak.

Dat kun je weten door regelmatig je bier te proeven. Vandaar dat ik al na een week begin met proeven en vervolgens elke week weer. Je proeft dan de ontwikkeling van de smaak van je bier. Uitermate interessant altijd. Na zo'n 6 tot 8 weken is ook bij zware bieren met meer dan 10% alcohol niet zo heel veel ontwikkeling meer. Vanaf die tijd gaat bij hoppige bieren de smaak achteruit. De Belgische biertypen die het meer van een gistprofiel moeten hebben ontwikkelen zich nog wel verder door maar na zo'n 8 maanden wordt de smaak ook daarvan minder door oxidatie en autolyse. Verouderd bier is niet aan mij besteed. Bijna altijd is vers veel lekkerder.

EvdBroek

Ik begin ook al een week na bottelen met het drinken van het bier. De smaak wordt mijn inziens helemaal niet beter. Als het dan geen top bier is, dan is het dat een maand later ook niet. Bier bewaren is een onzinnige bezigheid, gewoon vers drinken. Wanneer je wat wil bewaren kun je beter wijn gaan maken

Jeukstaardt

Citaat van: Jacques op 23-02-2017  20:26 uBijna altijd is vers veel lekkerder.

Afgelopen aflevering Lidb had de brouwer van De Molen het er over dat er een van zijn bieren na 5 jaar op zijn best was. Was dat slechts zijn eigen mening dan?

jelle

Citaat van: Jeukstaardt op 23-02-2017  22:58 uAfgelopen aflevering Lidb had de brouwer van De Molen het er over dat er een van zijn bieren na 5 jaar op zijn best was. Was dat slechts zijn eigen mening dan?
Dat is een IRS en die is goed na het bottelen en wordt na verloop van tijd beter.

Jacques

Citaat van: Jeukstaardt op 23-02-2017  22:58 uAfgelopen aflevering Lidb had de brouwer van De Molen het er over dat er een van zijn bieren na 5 jaar op zijn best was. Was dat slechts zijn eigen mening dan?

De meeste bieren worden er niet beter op. Ook zogenaamde bewaarbieren niet. Het is echt een uitzondering dat veroudering een aangenamere smaak geeft. Het gaat dan vaak om zure bieren. Een zware stout is ook vrij zuur. Het hard zure wordt met de tijd milder/aangenamer. Dat geldt ook voor de bitterheid.

Dit plaatje laat schematisch zien wat er met de tijd gebeurt met de smaak van een bier.
In het plaatje ontbreekt de zure smaak. Let ook op de ontwikkeling van de kartonsmaak. Na verloop van tijd gaat die smaak overheersen. Oude bieren gaan in de loop der tijd steeds meer op elkaar lijken.

Vergelijkbare Topics (7)

36654

Gestart door wooter

Reacties: 2
Gelezen: 1184

19443

Gestart door KC

Reacties: 21
Gelezen: 15264

30688

Reacties: 4
Gelezen: 2118

21690

Reacties: 2
Gelezen: 1601

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.