Bier heeft lavalamp-achtig structuur - wat veroorzaakt dit?

Gestart door sdeparel2016, 20-02-2017 14:46 u

Vorige topic - Volgende topic

sdeparel2016

Beste brouwers,

Dit keer geen vraag van een startend bierbrouwer (vooralsnog niet), maar van een bierliefhebber.
Als fervent bierliefhebber drink ik vaak 'speciaal' bier bij diverse proeflokalen en craft beer bars.

Twee weken geleden dronk ik samen 2 vrienden een belgian tripel die ze op fles hadden in de bar. Onderstaande foto laat zien hoe het bier in het glas eruit kwam te zien.

Mijn vraag is of jullie kunnen verklaren wat het lava lamp effect veroorzaakt? Ik weet niet echt hoe ik het moet omschrijven daarom was het gericht zoeken op het forum ook wat moeilijker. In mijn omgeving wist niemand het adv de foto te vertellen dus ik hoop dat jullie eventueel wat informatie hebben. Die kleine spikkeltjes lijken mij trouwens gewoon overgebleven gist in de fles.

Bij voorbaat dank!

Gr Alex

mbroek

Als dat in een (craft) bier bar is ingeschonken zou ik daar nooit meer een stap binnenzetten.

Een Belgische tripel in een "vaasje", zo te zien er in gekwakt. De korrels kunnen van de gist komen, de slierten ook.

hopjesvla

Lijkt mij gewoon gist. Bij de Erdinger 0% zie je dit ook mooi, helemaal helder en pas op het laatst komt de gist erbij uit de fles welk een soortgelijke waas/sluier veroorzaakt in het glas.

DirkB

Dat is inderdaad gewoon het gistdepot, komt mee als je lomp inschenkt. Of wanneer je wilt dat het meekomt, zoals bij een weizen. Je walst het laaste beetje dan voor het inschenken.

sdeparel2016

Ah bedankt allemaal. Dan ligt het toch dit keer echt aan mijn eigen inschenken. Het bier kwam uit een flesje nl. Ze zeiden wel bij het bestellen dat er bij het openen van een vorig flesje al bier kwam uitstromen. Dus hij maakt ze heel voorzichtig open en bij dit flesje was het niet zo. Ik heb daarna voor mijn gevoel zelf heel rustig ingeschonken (zelfde als ik normaal inschenk, maar zoals het op de foto is nog nooit eerder gekregen), maar blijkbaar dus niet rustig genoeg.

Sander van Dijk

Citaat van: sdeparel2016 op 20-02-2017  18:03 uAh bedankt allemaal. Dan ligt het toch dit keer echt aan mijn eigen inschenken. Het bier kwam uit een flesje nl. Ze zeiden wel bij het bestellen dat er bij het openen van een vorig flesje al bier kwam uitstromen. Dus hij maakt ze heel voorzichtig open en bij dit flesje was het niet zo. Ik heb daarna voor mijn gevoel zelf heel rustig ingeschonken (zelfde als ik normaal inschenk, maar zoals het op de foto is nog nooit eerder gekregen), maar blijkbaar dus niet rustig genoeg.

Het kan ook zijn dat er voor het inschenken een beetje met het flesje is geschud of dat de flesjes plat gelegen hebben.

Haagse Wouter

Van die zwarte korrels heb ik eenmaal eerder in een commerciëel bier gehad.
Dat was in een flesje dat ook leeg spoot bij openen.

Gossi

Dit verschijnsel heb ik ook wel eens een enkele keer. Als je wat biersteen in de fles hebt krijg je een lavalamp-achtige koolzuur strengen die een tijdje heftig te keer gaan. De spikkeltjes zijn verontreinigingen. Slechte kroeg!! >:D

sdeparel2016

Citaat van: Sander van Dijk op 20-02-2017  18:42 uHet kan ook zijn dat er voor het inschenken een beetje met het flesje is geschud of dat de flesjes plat gelegen hebben.

De flesjes stonden rechtop in de koeling. Maar hoe lang en of ze daarvoor evt vervoerd zijn of plat gelegen hebben dat weet ik niet.

Citaat van: Gossi op 20-02-2017  20:58 uDit verschijnsel heb ik ook wel eens een enkele keer. Als je wat biersteen in de fles hebt krijg je een lavalamp-achtige koolzuur strengen die een tijdje heftig te keer gaan. De spikkeltjes zijn verontreinigingen. Slechte kroeg!! >:D

Dus die spikkeltjes zijn geen gist, maar is verontreiniging? Dat zou ik niet verwachten van een flesje van een professionele bierbrouwer..?

hans_nwk

Als je een biertje hebt dat spontaan uit de fles komt (gusher) kunnen de koolzuurbelletjes het gist mee omhoog nemen, ook als de fles stil heeft gelegen. Ik denk dat dat gebeurt is.

Groet,
Hans

Ronnie

Citaat van: Haagse Wouter op 20-02-2017  20:26 uVan die zwarte korrels heb ik eenmaal eerder in een commerciëel bier gehad...

Ook ooit eens gehad, maar wel met eigen brouwsel.
Het was gekaramelliseerde suiker die niet mooi bleek opgelost zijn bij bottelen, gaf (nog) geen gushers.
Heb nooit kunnen achterhalen waarom die niet oplosten en ook niet vergist waren.

Bart LJ

Ik had een paar Westvleteren XII die er zo uitzagen. Smaakte Ok maar de totaalbeleving gaat er niet op vooruit!

Ronnie

En het uitzicht dan!
Die zweefden rond in de onderste cm's van de fles.
Niemand wilde daarvan drinken, eigenlijk hadden ze best gelijk, 'k zou ook zo reageren.
Het waren trouwens gasten die het ontdekt hebben, op een zomers terrasje bij me, na een fietstocht.

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 21-02-2017  08:27 uAls je een biertje hebt dat spontaan uit de fles komt (gusher) kunnen de koolzuurbelletjes het gist mee omhoog nemen, ook als de fles stil heeft gelegen. Ik denk dat dat gebeurt is.

Ook ik denk dat dit aan de hand is.

muldereric

Bij Cooper bier zijn de vlokken in je bier standaard. Dit is met opzet gedaan. Men zegt ook dat je het flesje moet walsen voor je het opent en uitschenkt.
In dit geval denk ik dat het gaat om een flesje wat ruw behandeld is. Denk niet dat hier sprake was van een gusher.

Jacques

Citaat van: muldereric op 22-02-2017  11:05 uBij Cooper bier zijn de vlokken in je bier standaard. Dit is met opzet gedaan. Men zegt ook dat je het flesje moet walsen voor je het opent en uitschenkt.
In dit geval denk ik dat het gaat om een flesje wat ruw behandeld is. Denk niet dat hier sprake was van een gusher.

Als je kijkt naar de wolken met gist naast de donkere punten kan het ook zijn dat het flesje helemaal leeg is gegoten zonder dat het depot in de fles gebleven is. Zou in de horeca niet mogen gebeuren...

sdeparel2016

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.

@Jacques

De barman heeft alleen het flesje geopend voor mij en er was geen gusher bij het openen. Hij zei alleen dat een vorig flesje wel ging spuiten bij het openen.  Ik heb het daarna zelf ingeschonken. Ik dacht ik doe het heel rustig (had nl eerst het glas halfvol geschonken), maar vrijwel meteen was bovenstaande structuur aanwezig

Rich

Citaat van: mbroek op 20-02-2017  14:52 uAls dat in een (craft) bier bar is ingeschonken zou ik daar nooit meer een stap binnenzetten.

Haha ja, ook eens gehad bij een niet nader te noemen 'biercafé', sediment bewust niet uitgeschonken, serveerster pakt ongevraagd mijn flesje en kiepert hem zo leeg in het glas tijdens het voorbij lopen. En bedankt!

Jacques

Citaat van: sdeparel2016 op 01-03-2017  11:36 u@Jacques

De barman heeft alleen het flesje geopend voor mij en er was geen gusher bij het openen. Hij zei alleen dat een vorig flesje wel ging spuiten bij het openen.  Ik heb het daarna zelf ingeschonken. Ik dacht ik doe het heel rustig (had nl eerst het glas halfvol geschonken), maar vrijwel meteen was bovenstaande structuur aanwezig

Waarschijnlijk is na het half leeggieten van het flesje het depot los gekomen. Dit duidt op een zeer los depot. Dit kan komen doordat eiwitten uit de vergistingstank mee gebotteld zijn.

Jacques

Citaat van: Rich op 01-03-2017  11:51 uHaha ja, ook eens gehad bij een niet nader te noemen 'biercafé', sediment bewust niet uitgeschonken, serveerster pakt ongevraagd mijn flesje en kiepert hem zo leeg in het glas tijdens het voorbij lopen. En bedankt!

Herkenbaar. Is mij zo'n twee jaar geleden ook overkomen in een visrestaurant van een bekende Nederlandse TVkok. Ik wist niet wat mij overkwam. Toch even uitgelegd dat dit niet de bedoeling was. Kreeg keurig netjes meteen een nieuw flesje.

Martijn0172

Citaat van: Rich op 01-03-2017  11:51 uHaha ja, ook eens gehad bij een niet nader te noemen 'biercafé', sediment bewust niet uitgeschonken, serveerster pakt ongevraagd mijn flesje en kiepert hem zo leeg in het glas tijdens het voorbij lopen. En bedankt!

Cafe Olivier in Leiden toevallig? Daar gebeurt dit steevast namelijk. Paar weken terug 5 Hopus bieren terug gestuurd, en dan het degustatieglaasje er ook bij serveren  :o

Rich

Nee, een tent in Rotterdam. Sindsdien ook nooit meer geweest :)

Jacques

Citaat van: Rich op 01-03-2017  21:04 uNee, een tent in Rotterdam. Sindsdien ook nooit meer geweest :)

In mijn geval dus ook in Rotterdam...

Bierkennis in de horeca is nog steeds niet op het niveau wat het moet zijn.

Biertje1985

Correct, barslecht is het soms, zit ik in een niet nader te noemen cafe met een redelijk uitgebreide (Belgische) bierkaart ik denk InBev assortiment. Ze geven zelfs een High-beer arrangement en ander soort proeverijtjes.

Bestel ik een IPA, ik dacht een Goose Island IPA, nouja prima bier. Op de vraag "hebben jullie nog wat anders hoppig" was de reactie al wat vreemd, "Ja wij hebben heel veel bieren in onze koeling" waarop mijn vraag welke IPA hebben jullie nog meer kreeg ik het antwoord
Wij hebben van het merk IPA alleen het bier dat je zojuist besteld heeft  :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Echt beroerd  :huilen: :huilen: :huilen:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.