Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weizen maar de hop?

Gestart door Mario72, 15-02-2017 18:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Mario72

Goedeavond Brouwers,

Op verzoek van mijn broertje ga ik binnenkort een weizen brouwen. Nu heb ik qua recept al een voorzetje gegeven maar ik weet alleen niet wat ik moet met de hop. Ik heb Perle, Saaz, Citra, Cascade en Bramling Cross liggen. Iemand suggesties? Alvast bedankt voor het meedenken.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk8
Naam receptWeizen
Brouwdatum06-02-2017
BiertypeWeizen
Volume20,0 l
Begin SG1,060 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)0 IBU
Brouwzaalrendement73,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,57 lWater uit Zutphen
10,80 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,000 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC54,5 %
1,500 kgVienna moutWeyermann7 EBC27,3 %
1,000 kgMünchenermoutDingemans15 EBC18,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
eerste43,0 °C1 min.10 min.1,1 l/kg
tweede67,0 °C1 min.45 min.2,3 l/kg
derde78,0 °C1 min.10 min.3,7 l/kg

Gist
HoeveelheidNaamType
1,5 l starterBavarian Wheat (M20)weizengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting21,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C
Temp. nagisting18,0 °C

DirkB

Perle of Saaz gaat helemaal goed komen. Smaak wordt toch niet heel erg door de hop bepaald, een klassieke europese voldoet prima. Ik brouw ze met tettanger of Hallertau.

En niet te bitter, iets van 12 IBU doe ik, 9 op 60 min en 3 op 15.

Succes, lekker bier voor als het echt lente wordt!

Jeukstaardt

Sluit ik me bij aan. Max. 15 IBU en Perle of Saaz. De andere hoppen roepen bij mij toch meer IPA, APA, DIPA gevoelens op :)

Mario72

Duidelijk.

De Perle als 'bitterhop' en de Saaz als 'aromahop' of maak dat niet zoveel uit?

Juindorper

Citaat van: Jeukstaardt op 15-02-2017  20:54 uSluit ik me bij aan. Max. 15 IBU en Perle of Saaz. De andere hoppen roepen bij mij toch meer IPA,APA,DIPA gevoelens op :)
Maar in een IPA e.d. gaat dan ook veel meer hop dan in een weizen.
Ik heb in mijn laatste weizen Pacifica (NZ) gebruikt. Paste er prima bij.

Jeukstaardt

Citaat van: Juindorper op 15-02-2017  21:25 uMaar in een IPA e.d. gaat dan ook veel meer hop dan in een weizen.
Ik heb in mijn laatste weizen Pacifica (NZ) gebruikt. Pastte er prima bij.
Oh zeker, het is alleen dat als ik aan Weizen denk dat er dan klassieke europese nobele hopsoorten in mij opkomen. Uit de beschikbare hopsoorten zou ik deze kiezen.
Met Citra wordt het ook een (soort) Weizen alleen compleet anders. Hoe creatief wil je zijn? De fantasie van brouwer is de enige beperking.
Je kunt ook kiezen voor een Weizen Ipa, 50/50 pale/tarwe, 50-60 IBU met Cascade bitteren, aroma met Citra (of begin ik op Oscar te lijken nu?.... ;))
Excuus voor het hoge off topic gehalte. :)

Mario72

Citaat van: Jeukstaardt op 15-02-2017  22:05 uMet Citra wordt het ook een (soort) Weizen alleen compleet anders. Hoe creatief wil je zijn? De fantasie van brouwer is de enige beperking.
Je kunt ook kiezen voor een Weizen Ipa, 50/50 pale/tarwe, 50-60 IBU met Cascade bitteren, aroma met Citra (of begin ik op Oscar te lijken nu?.... ;))
Mijn broertje is nog niet zover dat hij 'vreemde' combinaties gaat waarderen. Vandaar dat het een 'gewone' weizen moet gaan worden. Maar je idee van een weizen IPA ga ik zeker een keer proberen.

Jeukstaardt

Citaat van: Mario72 op 15-02-2017  21:14 uDuidelijk.

De Perle als 'bitterhop' en de Saaz als 'aromahop' of maak dat niet zoveel uit?

Het zijn beiden aromahoppen maar veel heb je niet nodig natuurlijk. Kijk van welke van de twee je het aroma het prettigst vindt ruiken en kies die als aroma hop zou ik zeggen.

Juindorper

Citaat van: Jeukstaardt op 15-02-2017  22:05 uOh zeker, het is alleen dat als ik aan Weizen denk dat er dan klassieke europese nobele hopsoorten in mij opkomen. Uit de beschikbare hopsoorten zou ik deze kiezen.
Met Citra wordt het ook een (soort) Weizen alleen compleet anders. Hoe creatief wil je zijn? De fantasie van brouwer is de enige beperking.
Eigenlijk best een leuk idee een weizen met palemout en Amerikaanse hop...
Maar dan zou ik hem niet al te bitter maken en uiteraard wel een weizengist gebruiken dus de term IPA kan er af. :brouwen:

Jeukstaardt

Citaat van: Juindorper op 15-02-2017  22:20 uEigenlijk best een leuk idee een weizen met palemout en Amerikaanse hop...
Maar dan zou ik hem niet al te bitter maken en uiteraard wel een weizengist gebruiken dus de term IPA kan er af. :brouwen:
Is niet nieuw trouwens hoor. Brewdog heeft een India Pale Weizen bijv. en er zijn er meer.
Nog niet gedronken overigens, maar zou zomaar mijn volgende brouw kunnen worden :proost:

Brouwers

Ik zou wel het begin sg omlaag brengen naar 1.050, 1.060 wordt het eerder een weizenbock.

Maisch je in een koelbox, want je hebt nu een infusie schema geselecteerd in BrouwHulp, maischdikte loopt op namelijk. Geen probleem hoor, maar dacht dat jij zo'n bulldog ketel had. Mocht je de checklist functie gebruiken dan kan je wel eens het verkeerde startvolume krijgen als je niet aan infusie maischen doet.

Voor de rest gewoon brouwen.

de badkamer

Citaat van: Jeukstaardt op 15-02-2017  22:30 uIs niet nieuw trouwens hoor. Brewdog heeft een India Pale Weizen bijv. en er zijn er meer.
Nog niet gedronken overigens, maar zou zomaar mijn volgende brouw kunnen worden :proost:

Heb je nog geëxperimenteerd met de American Weizen? Ik wil er dit weekend eentje brouwen met Amarillo. Moet me nog wel een beetje in het recept verdiepen. Zit te denken aan Tarwe/ Pils en munich mouten met de Bavarian Weizengist van Mangrove Jacks

Jeukstaardt

Nee, ik heb onlangs wel een weizen gebrouwen, maar niet geexperimenteerd. Ik heb het klassiek gehouden. Wel heb ik een voor mij nieuwe hop gebruikt, Brewers Gold. Staat momenteel een kleine week na te gisten.

de badkamer

NFORMATION

Name:
WeizNeus  Type:
All Grain  Style:
Weissbier
Alcohol: 5,5%

20 L

Boil Time:
60min 

%   kg   Fermentable   
27%   1.2   Pilsen Malt
20%   0.9   Munich 10L
53%   2.4   Wheat Malt, Pale (Weyermann)   

maischschema
40 C    10 minuten
64 C    60 minuten
78 C    05 minuten

HOP

9   gr   Cascade      Boil   60 min   5.8   5.9
50 gr   Cascade      Boil   10 min   5.8   11.9

Gist

1   packets   Mangrove Jack's Bavarian Wheat M20   

Dit is mijn project voor aankomend weekend.

Jeukstaardt

Lijkt me een smakelijk project! Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de M20

de badkamer

Citaat van: Jeukstaardt op 11-05-2017  22:38 uLijkt me een smakelijk project! Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de M20

Hij staat nog even in de wacht. Het slopen van de keuken duurde langer dan verwacht..

TymonK

Citaat van: de badkamer op 16-05-2017  15:21 uHij staat nog even in de wacht. Het slopen van de keuken duurde langer dan verwacht..
~
ik dacht dat je met de badkamer bezig was...  >:D

Ook benieuwd naar je ervaringen met de M20 trouwens...

Vergelijkbare Topics (7)

8906

Reacties: 11
Gelezen: 3251

22342

Reacties: 20
Gelezen: 10452

30452

Reacties: 5
Gelezen: 2701

43044

Reacties: 13
Gelezen: 1533

19621

Gestart door Herman

Reacties: 12
Gelezen: 3688

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.