Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept met vlier

Gestart door beermenke, 13-02-2017 18:47 u

Vorige topic - Volgende topic

beermenke

Vanmiddag 15 liter gebotteld waarbij ik tijdens de gisting 250 ml vlierbloesemsiroop gedaan heb. Siroop rook heerlijk maar in bier komt t erg bitter over. Mocht dit niet wegtrekken dan ga ik dat niet meer gebruiken.

dennisbier

Ik zou het ook met vlierbloesem doen na de hoofdgisting in het gistvat. Dry-Vlieren.

Jacques

Citaat van: dennisbier op 14-02-2017  08:59 uIk zou het ook met vlierbloesem doen na de hoofdgisting in het gistvat. Dry-Vlieren.

O, koud-vlieren bedoel je. Want die vlierbloesem houd je niet droog...  :)

wh_birra

Ik heb vandaag vlierbloesem geplukt met het idee deze te gaan gebruiken in een blond (tripel) bier. Ik lees verschillende manieren van toepassen. De geur is erg lekker maar zou die niet verdwijnen als de bloemen worden gekookt? Wat is jullie ervaring, ik wil de bloemen zo vers mogelijk gebruiken en geen siroop o.i.d. er van maken. Een deel mee koken en een deel in de nagisting of tijdens het koelen toevoegen?

Wiechert.

beermenke

Van meekoken blijft niets over. Dat beetje wat er over is verdwijnt tijdens de gisting. Mijn ervaring is om er siroop van te maken en dan op t eind van de gisting toevoegen. Na enkele maanden rijpen op zn lekkerst is mjn ervaring. Ik hoor graag andere positieve ervaringen als die er zijn.

Succes

SKABRAM

Citaat van: beermenke op 11-06-2017  18:24 uVan meekoken blijft niets over. Dat beetje wat er over is verdwijnt tijdens de gisting. Mijn ervaring is om er siroop van te maken en dan op t eind van de gisting toevoegen. Na enkele maanden rijpen op zn lekkerst is mjn ervaring. Ik hoor graag andere positieve ervaringen als die er zijn.

Succes

Zo heb ik het ook gedaan bij een witbier. Na de hoofdgisting 200 ml siroop toegevoegd op 7,5L witbier. Flink wat vlierbloesem te proeven, exact mijn bedoeling!

wh_birra

Bedankt. Morgen maar eens proberen siroop te maken van de bloesem. Hoeveel bloesem is er nodig voor siroop?

Fermentor

Recept voor vlierbloesem siroop:

http://www.vlierbessen.nl/recepten/vlierbloesemsiroop/

AH heeft ook biologische vlierbloesem siroop in het assortiment, maar zelf maken is veel leuker en lekkerder,
maar dat hoef ik een hobbybrouwer eigenlijk niet te vertellen... :lekkerbier:

Succes!

beermenke

Ik neem een plastic bak van ca 1 liter inhoud
Ik pluk de schermen en knip ter plekke met een schaar de bloemetjes en de gele korrels met zo weinig mogelijk groen. Ik denk een 20 a 30 schermen. Thuis vul ik de bak met water zodat alle bloemen onder staan. Ca 600 ml en laat dit 24 uur koel staan. Na 24 uur filteren door doek en puur gezeefd sap breng ik aan de kook met 1 kg suiker en een beetje citroen. Het wordt een dikke vliersiroop die dan zo in je bier kan. 250 ml op 15 liter. Je proeft geen overdaad maar net een subtiel vleugje.
Pluk de vlier smorgens op een zonnige dag en ruik of je de lekkere vlier plukt. Er komen soorten voor die ruiken naar katte...s.

wh_birra

Citaat van: beermenke op 11-06-2017  23:42 uIk neem een plastic bak van ca 1 liter inhoud
Ik pluk de schermen en knip ter plekke met een schaar de bloemetjes en de gele korrels met zo weinig mogelijk groen. Ik denk een 20 a 30 schermen. Thuis vul ik de bak met water zodat alle bloemen onder staan. Ca 600 ml en laat dit 24 uur koel staan. Na 24 uur filteren door doek en puur gezeefd sap breng ik aan de kook met 1 kg suiker en een beetje citroen. Het wordt een dikke vliersiroop die dan zo in je bier kan. 250 ml op 15 liter. Je proeft geen overdaad maar net een subtiel vleugje.
Pluk de vlier smorgens op een zonnige dag en ruik of je de lekkere vlier plukt. Er komen soorten voor die ruiken naar katte...s.

Bedankt voor de tips. Had mijn vrouw deze keer toch gelijk: ze vond namelijk dat de bloesem naar kattenbakvulling rook. Dus misschien de verkeerde soort geplukt. Moet zeggen dat ik het zelf wel prima vindt ruiken. Heb ze nu wel een dag laten liggen op een krant dus misschien maar op zoek naar nieuwe bloesem. :)

beermenke

Gooi ze aub weg Je krijgt er spijt van als je ze gebruikt. Er staan er genoeg en ruik voordat je ze plukt want de goede soort is een heerlijke geur. Succes

Hay

Citaat van: beermenke op 13-02-2017  18:47 uVanmiddag 15 liter gebotteld waarbij ik tijdens de gisting 250 ml vlierbloesemsiroop gedaan heb. Siroop rook heerlijk maar in bier komt t erg bitter over. Mocht dit niet wegtrekken dan ga ik dat niet meer gebruiken.

Is dat bittere nog weggetrokken?
En in welk bier heb je het gebruikt?

beermenke

Ja het is grotendeels verdwenen en stoort nu absoluut niet meer. Is trouwens al op. Gebruikt in een dubbel met in hoofdzaak pale ale. Ik maak over het algemeen vollere iets zwaardere genietbieren waarbij 1 of 2 gewoon lekker is. Plonspils koop ik in de winkel😏

Vergelijkbare Topics (7)

35310

Reacties: 21
Gelezen: 5219

40057

Reacties: 11
Gelezen: 2278

26273

Reacties: 32
Gelezen: 10631

8678

Reacties: 28
Gelezen: 7758

32284

Reacties: 6
Gelezen: 1669

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.