Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Saison brouwen met 'restjes', tips?

Gestart door Skepro, 10-02-2017 16:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Skepro

Hoi! Ik wil morgen een biertje brouwen met de voorraad die ik nog heb. Dit keer een wat lichter biertje waarbij ik aan een Saison dacht. Aan de hand van andere recepten heb ik het volgende recept in elkaar gezet met een deel van de ingrediënten die ik nog heb. Hebben jullie op - of aanmerkingen? Ik ben namelijk nog niet heel ervaren.

Groetjes Skep

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0013
Naam receptSaison
Brouwdatum10-02-2017
BierstijlSaison
Volume20,0 l
Begin SG1,055 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)32 IBU
Brouwzaalrendement78,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Arnhem
8,20 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
37 mg/l3 mg/l10 mg/l0 mg/l15 mg/l13 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,766 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC80,0 %
0,471 kgPale Ale moutDingemans7 EBC10,0 %
0,330 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC7,0 %
0,142 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC3,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
50,0 °C1 min.5 min.4,2 l/kg
67,0 °C1 min.60 min.4,2 l/kg
72,0 °C1 min.15 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
22,4 gChallengerpellets6,5%90 min.24,0 IBU
14,2 gSpalt Selectbellen4,6%30 min.5,0 IBU
14,3 gCascadepellets6,9%10 min.3,3 IBU
20,0 gCascadepellets6,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist

Brouwers

Met US-05 gaat het nooit een saison worden.
Dus of een saison gist nemen, of het een blond ale noemen. Voor de rest is er niet veel mis mee, zou zelf de 50 graden maischstap overslaan, die is tegenwoordig niet meer nodig.

Skepro

Citaat van: Brouwers op 10-02-2017  17:19 uMet US-05 gaat het nooit een saison worden.
Dus of een saison gist nemen, of het een blond ale noemen. Voor de rest is er niet veel mis mee, zou zelf de 50 graden maischstap overslaan, die is tegenwoordig niet meer nodig.

Bedankt voor je input! Ik heb toevallig nog een zakje T-58 liggen. Volgens mij past deze wel bij Saison of niet? Ik moet mij eens meer gaan verdiepen in de verschillende gistsoorten.

Brouwers

Citaat van: Skepro op 10-02-2017  18:03 uBedankt voor je input! Ik heb toevallig nog een zakje T-58 liggen. Volgens mij past deze wel bij Saison of niet? Ik moet mij eens meer gaan verdiepen in de verschillende gistsoorten.
Dan krijg je juist een Belgisch blond bier, maar geen saison. Saison gisten kenmerken zich door extreem hoge vergistingsgraad >90%. Hierdoor krijg je dat heel droge en goed doordrinkbare bier. Qua korrels heb je m27 french saison van mangrove jack's en de belle saison van danstar. In vloeibare vorm zijn er meerdere beschikbaar.

De belle saison schijnt een wat lastigere gist te zijn, kan lang duren voordat hij helemaal is uitgegist. M27 zijn veel mensen tevreden over.

Saisons worden vaak warm vergist (27-32 graden), hoewel koeler ook prima resultaten worden behaald. Ik zou wanneer je de gist hebt gekozen even checken welke temperatuur de meeste mensen de beste ervaring hebben. Mocht je nog niet gecontroleerd vergisten dan schijnt een ketelruimte een goede optie te zijn.

SanderH

Ik heb nu een saison in mijn gistkast staan, wel een sterke saison (7%+). Hiervoor heb ik de Belle saison gebruikt en die is in 1 week van 1066 naar 1006 gegaan en is nog aktief.
Gestart op 20°C, dagelijks 1 graad verhoogd, tot 27°C.

Andere gisten dan een echte saison gist komen over het algemeen niet zo ver en geven toch een andere smaak aan je bier. Dus als je echt een saison wil maken zul je toch voor een saison gist moeten gaan.

Skepro

Bedankt iedereen! Weer wat geleerd. Ik heb vandaag gebrouwen en van de 2 gisten die ik nog had de US-05 gebruikt. Dan hou ik het op een Blond Ale. De volgende keer maar eens een echte Saison brouwen :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.