Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Alfazuur niet constant

Gestart door Arman73d, 10-01-2017 14:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Arman73d

Ik heb een vraag over het alfazuur van hop. Dit is nooit constant en m.b.v. BrouwVisie is het duidelijk dat je met een lagere alfazuur meer hop moet toevoegen om aan dezelfde bitterheid te komen. Nu wil ik een blond bier gaan brouwen met Styrian Golding als bitterhop maar de partij hop heeft slechts een alfazuur van 1,63 (dit waar het voorheen ruim 5 was).

Vraag:
- Om aan mijn gewenste bitterheid te komen moet er meer hop in. Wat doet dit verder met de smaak?
- Gaat lage alfazuur ten koste van schuimhoudbaarheid? 
- Over het algemeen moet een bitterhop minimaal 6 a 7 zijn. Is dit waarheid of kan het dus ook met minder alfa maar dan meer massa?

Dank bij voorbaat,

Armand

Jacques

Om niet te veel last te krijgen van te veel polyfenolen uit hopblaadjes (wrang en grasachtige smaak) zou ik naast de Styrian Golding (1,63 is wel heel weinig) ook een andere hop gebruiken met een hoger alfazuurgehalte.
Aurora past prima naast de Styrian Golding. In feite is het een soort super Styrian Golding. Zie http://beerlegends.com/super-styrian-aurora-hops

Deze hop is gelukkig goed verkrijgbaar tegen een redelijke prijs.

Oscar

Citaat van: Arman73d op 10-01-2017  14:08 umaar de partij hop heeft slechts een alfazuur van 1,63

Dat is niet juist denk ik... Via Brouwmarkt gekocht? Die schijnen bij het ompakken wel vaker foutjes te maken in hun alfazuur %... Goldings met 1,6% ben ik nog nooit tegengekomen. Dus dat zou ik niet zo maar aannemen...

Arman73d

@Oscar, ik heb het gekocht bij: http://www.vanderkooyjubbega.nl/styrian-goldings-svn-hopbloemen-125-gram.html

Ik heb de hop nog niet binnen dus even afwachten of dit ook echt op de verpakking staat.

@Jacques, dank voor de tip en de link. Ik heb dat alleen niet liggen en bestellen gaat te lang duren. Zou Amarillo (8,9a) een optie zijn denk je?

Oscar

Citaat van: Arman73d op 11-01-2017  20:23 uIk heb de hop nog niet binnen dus even afwachten of dit ook echt op de verpakking staat.

De bestelling annuleren zou ik zeggen. Dergelijke hop zou ik niet gebruiken, veel te laag rendement. En ergens anders een andere oogst kopen met hoger alfazuur %

Biertje1985

Er zijn al aardig wat topics aan het ontstaan, over discutabele alfazuurpercentages, de naam Brouwland zie ik hier toch wel vaak voorbij komen.
Zo had ik columbus met 7,5% (Apart) Tettnang met 2.5 procent. (Oke die Tettnang geloof ik wel)

Zoek maar eens op het forum.

Zo zijn er nog wat voorbeelden, de laatste styrian golding was 6,8%. (Normaal lijkt mij)

Ik heb ook wat moeite met de geloofwaardigheid, want als je vergelijkt met andere aanbieders zie ik heel andere percentage's voorbij komen.
Daarom wijk ik nu ook af naar andere aanbieders wat betreft de hop.

EBC

Citaat van: Biertje1985 op 11-01-2017  21:02 uEr zijn al aardig wat topics aan het ontstaan, over discutabele alfazuur percentages, de naam Brouwland zie ik hier toch wel vaak voorbij komen.
Zo had ik columbus met 7,5% (Apart) Tettnang met 2.5 procent. (Oke die Tettnang geloof ik wel)

Brouwland? Je vergist je zeker?

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 11-01-2017  21:02 uEr zijn al aardig wat topics aan het ontstaan, over discutabele alfazuurpercentages, de naam Brouwland zie ik hier toch wel vaak voorbij komen.

Zoek maar eens op het forum.

Zo zijn er nog wat voorbeelden, de laatste styrian golding was 6,8%. (Normaal lijkt mij)

Ik heb ook wat moeite met de geloofwaardigheid, want als je vergelijkt met andere aanbieders zie ik heel andere percentage's voorbij komen.
Daarom wijk ik nu ook af naar andere aanbieders wat betreft de hop.

In het topic dat jij bedoeld wordt Brouwmarkt genoemd...
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31741.msg483740.html#msg483740

Het verwisselen van de namen is niet uniek... Zie hetzelfde topic.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31741.msg484170.html#msg484170
Het zijn twee verschillende bedrijven en voor zover ik weet levert Brouwland geen artikelen meer aan Brouwmarkt.

Vergelijkbare Topics (7)

5989

Reacties: 123
Gelezen: 36070

45783

Reacties: 11
Gelezen: 369

38761

Reacties: 8
Gelezen: 2436

19053

Gestart door MM

Reacties: 12
Gelezen: 4098

13710

Reacties: 26
Gelezen: 8425

1850

Reacties: 25
Gelezen: 9979

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.